balett;Magyar Állami Operaház;Táncművészeti Főiskola;

Spiccen az Operaház és a táncművészeti harca

A táncművészeti egyetem végzősei Bécsben és Moszkvában labdába rúghatnak, csak nálunk nem. A botrány kipattanásának a „felelőse” természetesen sajtó.

„A Magyar Állami Operaház (MÁO) főigazgatója és a Magyar Táncművészeti Egyetem (MTE) rektora a két intézmény viszonyát kiélező sajtóhírek és kommentárok kapcsán közlik, hogy a nyilvánosság előtt szakmai vitát nem folytatnak, viszont folytatják a tárgyalásokat a közöttük fennálló kérdések rendezéséről azzal a céllal, hogy elősegítsék a magyar balettművészet és balettoktatás tradícióinak és értékeinek megőrzését, színvonalának emelését, jövőképének kialakítását” – jelent meg közlemény március 14-én a MÁO és az MTE honlapján, az intézményvezetők, Ókovács Szilveszter operaházi főigazgató, illetve Bolvári-Takács Gábor rektor aláírásával. A némasági fogadalmuk sajátossága, hogy „a két intézmény viszonyát kiélező sajtóhírek és kommentárok” java része éppen az ő nyilatkozatháborújukból áll, illetve a kormányközeli Origón megjelentetett Ókovács-jegyzetből, amiben az Operaház vezetője Jézusra hivatkozva „gyakorol megbocsátást” a szintén kormányközeli Pesti Srácokban megjelent, Kirúgják, elüldözik a magyarokat a „nemzeti” balettből, hogy jöhessen helyettük külföldi című cikk állításaira.

 

A „vitaindító” cikkben többek között arról írt a Pesti Srácok: 2017-ben nem újították meg az operaház és az egyetem közötti együttműködési szerződést, holott a két intézmény 62 évig szinte szimbiózisban létezett. Akik korábban az Állami Balettintézetben, illetve jogutódjában, a táncművészetin végeztek, azok többségét a Magyar Nemzeti Balett (MNB) szerződtette. (A Népszava egyébéként úgy tudja: az elmúlt év végzősei közül senkit sem szerződtetett az Operaház balettegyüttese, az elutasítottak között viszont volt, aki a moszkvai Bolsoj Balett társulatának mégiscsak megfelelt, másokat a bécsi Staatsoper és a Volksoper balettegyüttesében találtak alkalmasnak.) „A végzős táncosok semmibe vétele azért is aggasztó, mert a felsőoktatási törvény szerint az állami képzésben részt vevőknek a diplomaszerzés után húsz éven belül Magyarországon kell elhelyezkedniük legalább annyi időre, ameddig a képzésük tartott. Ha ez nem sikerül nekik, fizethetik vissza a felsőoktatási képzésük költségét, mintegy hatmillió forintot” – írta a lap, amely arra is kitért: az MNB tagjainak korábbi 90 helyett ma már csak mintegy 40 százaléka magyar. A cikk felidézte: 2015 februárja és márciusa között tizennégy magyar táncost távolítottak el a társulatból, köztük két Harangozó Gyula-díjast: Túri Sándort és Macher Szilárdot. Utóbbi jelenleg a táncművészeti egyetem igazgatója, balettmestere. A szintén Harangozó-díjas Kozmér Alexandra prima balerinát – több társával együtt – tavaly nyáron bocsátották el a nemzeti balettből, miután pár hónappal korábban, a Kárpát-haza turnén még a Víg özvegy címszerepét táncolhatta. Ő is munkaügyi pert indított – a munkaügyi bíróság eddig szinte minden esetben sok millió forintnyi jóvátételt ítélt meg jogerősen az elbocsátott táncművészeknek.

 

A cikk azt is felidézte: az operaház 2016-ban Magyar Nemzeti Balettintézet (MNBI) néven indított előkészítő tanfolyamot 4-13 év közöttieknek. A táncművészeti korábbi rektora, Szakály György viszont kifogásolta a tanfolyam névhasználatát, mivel az erősen összetéveszthető az egyetem jogelődje, az Állami Balettintézet nevével. (Az Operaház balettigazgatója, Solymosi Tamás a Fidelióban akkor leszögezte: „az MTF alapító okiratában nincsen erre a névre vonatkozó kitétel, ami tiltaná a használatot.” Szakály a hírre ekként reagált: „Ókovács Szilveszter igazgató úr nem tartja megfelelőnek a képzésünket; az ő ízlésének nem felel meg az a színvonal, amit a diákjaink képviselnek. Ha a Bostoni Operaháznak, a Rigainak, vagy a Drezdainak megfelelnek a diákjaink, akkor olyan nagy baj nem lehet a képzésünkkel.)

Solymosi bő egy éve a Dancing Times brit táncszaklapnak nyilatkozva bírálta az MTE-t, a nemzeti balett előző vezetését és a táncosokat is. Szakály a brit lapnak írt válaszlevelében azt állította: Solymosi személyes sértettségéből fakadóan le akarja rombolni az egyetem tekintélyét, e sértettségnek a hátterében pedig az áll, hogy hiába pályázott négyszer az egyetem rektori tisztségére, nem ő nyert. Szakály azt is állította: miközben Solymosi elutasította az egyetemisták fizetésének emelését, aközben a külföldről érkezetteknek négyszer-nyolcszor annyit is hajlandó volt kifizetni ugyanazokért a szerepekért.

 

„Irigység, féltékenység, a Dancing Times cikkét félrefordították” – Ókovács Szilveszter a 061-nek nyilatkozva változatos módon reagált a Pesti Srácok cikkének állításaira. Ókovács interjújából kiderül: hosszú távon sem számol komolyabban a táncművészeti egyetem növendékeivel, inkább az operaházi tanfolyamot elvégzőket részesíti előnyben. „A mi iskolánk, az MNBI növendékei lesznek 10-12 év múlva a magyar táncosokkal visszabővülő MNB sztárjai és kartáncosai, az MTE alkalmas és maradni hajlandó végzőseivel karöltve” – nyilatkozta. Ókovács az Erkel Színházban múlt hét végén lezajló sztrájkot is előre megmagyarázta: „Az Operában 16 éve nem volt mód az alapbér emelésére” – állította.

 

Az MTE honlapján Bolvári-Takács reagált Ókovács interjújára. „A balettigazgató úr a művészek párhuzamos egyetemi oktatói munkáját megtiltotta – ez hét balettmesterünket érintette. (Solymosi Tamás főiskolai tanárként szintén fizetés nélküli szabadságra ment, majd három év után jogviszonya közös megegyezéssel megszűnt.) A táncművészeti egyetem a 10-19 év közötti életszakaszra épít, az MNBI-be 4-13 év közötti növendékek jelentkezhetnek. Az egyenlőség sugalmazása a növendékek és a szülők megtévesztése” − írta többek között. Bolvári-Takács arról is beszámolt: Ókováccsal, Solymosi Tamással, valamint Fekete Péter államtitkárral közös megbeszélésén felajánlotta 2018-ban, hogy Solymosi térjen vissza az egyetemre tanítani. Ókovács viszont kijelentette: a két intézmény bármely együttműködésének előfeltétele, ha Solymosi balettigazgatót a rektor kinevezi a táncművészeti egyetem művészeti vezetőjének.

A táncművészeti idei végzőseinek előadása egyébként a Budapesti Operettszínházban lesz. Az intézmény új főigazgatója, Kiss-B. Attila korábban erről úgy nyilatkozott a Népszavának: „Ha a fiatalok indíttatást, vonzalmat éreznek a terem szellemétől, hogy idejöjjenek, tárt karokkal fogadjuk őket.” Az Operettszínház távlati tervei között mesebalett, ifjúsági táncelőadás is szerepel.

Billy Elliot törölveCsúszik az Operaház rekonstrukciója, illetve az Eiffel Műhelyház átadása a Kőbányai úton – derül ki az Operaház honlapjáról, ahol erre hivatkozva jelentették be az Erkel Színház műsorváltozását. Májusban több Puccini-premiert a korábban meghirdetett helyszínek helyett az Erkelben tartanak meg, emellett tíz balettelőadást töröltek: öt Sylvia, négy Billy Elliot és egy Hófehérke marad el. Kormányközeli lapok a Billy Elliotot korábban azzal támadták, hogy a homoszexualitást népszerűsíti.