Napi 150 gramm áfonya megvédhet a szívbetegségektől

Publikálás dátuma
2019.06.03. 10:10

Fotó: Alexander Pohl/NurPhoto / AFP
Ennyi áfonya elfogyasztása segít csökkenteni a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát egy új tanulmány szerint.
Mint megírtuk, a számos jótékony hatással rendelkező áfonya az egyik legjelentősebb antioxidáns forrás, ráadásul sokoldalúan fogyasztható, ízletes gyümölcs. A Kelet-angliai Egyetem (UEA) kutatói csütörtökön publikálták kutatásukat, amelyben az áfonya kedvező hatásáról számoltak be.
Az Aedin Cassidy professzor vezette kutatócsoport 138 túlsúlyos vagy elhízott, 50 és 75 év közötti, metabolikus szindrómában (anyagcserezavarban) szenvedő embert vizsgáltak fél éven keresztül, akik naponta fogyasztottak áfonyát. Cassidy professzor felidézte: korábbi tanulmányok már utaltak rá, hogy az áfonyának kedvező hatása lehet a 2-es típusú cukorbetegség és a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának csökkentésére, ám mindeddig a most publikált kutatás volt a leghosszabb ezzel kapcsolatos eredményes kísérlet.
A professzor szerint az áfonya kedvező hatása valószínűleg egy természetes összetevőjének, az antocianinnak köszönhető, amely a gyümölcs élénk kék vagy vörös színéért felelős molekula. A kutatás eredményeként a tudósok megállapították, hogy napi 150 gramm áfonya elfogyasztása 12-15 százalékkal csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. 
„Az egyszerű üzenet tehát a következő: napi egy csészényi (150 gramm) áfonya elfogyasztása javítja a szív- és érrendszer egészségét” – fogalmazott a tanulmány társszerzője, Peter Curtis. A tudós arra is felhívta a figyelmet, hogy a kisebb adag, félcsészényi, vagyis 75 gramm áfonya napi elfogyasztása nem elegendő, annak még nem volt kimutatható jótékony hatása.
Szerző

Játszótéri kampány indul a jó szülőségért

Publikálás dátuma
2019.06.01. 16:16

Fotó: Viara Mileva / AFP
A jó gyerekkor rajtunk is múlik! - üzeni a REGIO Játék és a Hintalovon Alapítvány összefogása, amelynek első lépéseként a szülői figyelem fontosságáról beszélnek majd játszótéri plakátok segítségével.
Az öt pontból álló, szülőknek szóló Játszótéri 1x1 olyan alapvető kérdésekre hívja fel a figyelmet, hogy például miért figyeljünk oda a gyerekre, miért fontos, hogy ne kiabáljunk, miért éri meg, ha egy kicsit letesszük a mobiltelefont. A kampány a konkrét felvetéseken arról is szól, hogy a szülőség nem velünk született képesség, hanem tanulható készség, amiben mindig van lehetőségünk fejlődni, új ismereteket, módszereket megtanulni. 
“Minden nap lehet valamit tenni azért, hogy a gyerekek jobb világban nőjenek fel, ahol figyelembe veszik az ő érdekeiket

- mondta Gyaraki Dávid, a REGIO Játék marketingvezetője.

Hétköznapi, bárki által könnyen megvalósítható, apró dolgokról van szó, amelyek lépésről lépésre közelebb visznek minket ahhoz, hogy komolyan vegyük a gyerekek jogait. Az együttműködés a digitális szülőség, a minőségi idő, a közös játék témáit járják majd körül. 
“A gyerekek szeretnek játszani, szükségük van rá, ráadásul törvény írja elő, hogy joguk is van hozzá. Mégis azt látjuk, hogy kezd eltűnni a szabad játék a gyerekek életéből. A játszóterek azonban még megvannak, és bármilyen is a felszereltségük, egy odafigyelő szülővel tökéletes helyszínei a játéknak"

- mondta Gyurkó Szilvia, Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány vezetője.

A játszótéri kampány, amelyhez bárki csatlakozhat, május végén indul, elsőként a 11. és 12. kerület játszóterein lehet majd találkozni a plakátokkal. 
Szerző

Kell vitaminokat etetni a gyerekekkel?

Publikálás dátuma
2019.06.01. 14:14

Fotó: Shutterstock
A gyerekek fejlődéséhez sok vitaminra és ásványi anyagra van szükség. Kiegyensúlyozott táplálkozással általában ez be is jut a szervezetükbe, de van, amikor pótlásra van szükség.
A gyerekeknek is ugyanazokra a tápanyagokra van szükségük, mint a felnőtteknek, csak kisebb mennyiségben. A pontos tápanyagigény életkor, nem, méret, növekedés és az aktivitás szintjétől is függ. Szakértők szerint a 2 és 8 év közöttiek napi 1000–1 400, a 9–13 éves korosztály napi 1400–2 600 kalóriabevitelt igényel. Az Amerikai Gyermekgyógyászati ​​Akadémia táplálkozási irányelvei szerint az egy éven felüli, egészséges gyerekeknek nincs szükségük étrend-kiegészítők szedésére, mert a kiegyensúlyozott, különböző gyümölcsöket, zöldségeket, gabonát, tejterméket és fehérjét tartalmazó táplálkozással minden, a fejlődésükhöz szükséges vitaminhoz hozzájutnak.
Ha azonban egy gyerek nagyon válogatós, bizonyos ételeket nem hajlandó megenni, illetve allergia, betegség esetén szükség lehet bizonyos vitaminok pótlására. Különösen a kalcium, a vas, a cink és a B12- és D-vitaminok hiányai gátolhatják a fejlődését – írta a Healthline.
Egy, 3–7 év közötti gyerekeket vizsgáló tanulmány szerint túlzott válogatás esetén alacsony lehet a vas és a cink bevitele. A hosszabb ideje tartó válogatós időszak mikrotápanyag-hiányhoz vezethet, ami táplálék-kiegészítő szedését teheti szükségessé. A cöliákiás vagy gyulladásos bélbetegségekben szenvedő gyermekek számára nehézséget okoz a vas, a cink és a D-vitamin ellátottság, mert ezek a betegségek a mikrotápanyagok felszívódásáért felelős bélrészeket károsítják. A cisztás fibrózisban szenvedő gyerekek a zsírt nem tudják feldolgozni, ezért számukra a zsírban oldódó, A-, D-, E- és K-vitaminok felszívódása problémás.
A vitaminpótlásról, annak mennyiségéről azonban célszerű orvossal, dietetikussal egyeztetni. A vitaminok vagy ásványi kiegészítők ugyanis mérgezőek is lehetnek a gyermekek számára, különösen túladagolás esetén, amit leginkább a zsírban oldódóakkal - A-, D-, E- és K-vitamin – lehet megtenni.

Szükséges vitaminok és ajánlott mennyiségük

                                           1–3 évig                             4-8 évig Kalcium                                700 mg                         1000 mg Vas                                            7 mg                              10 mg A-vitamin                           300 mcg                          400 mcg B12-vitamin                        0,9 mcg                          1,2 mcg C-vitamin                              15 mg                             25 mg D-vitamin                            600 NE (15 mcg)          600 NE (15 mcg)  Fontos még a vas, a cink, a jód, a kolin és az A, B6 (folsav) megfelelő szintje is. 

Szerző
Témák
vitamin gyerek