Védettség helyett új sportakadémiát kap a Hajógyári-sziget

Publikálás dátuma
2019.06.15. 10:23

Fotó: GOOGLE
Miután a szigetet váratlanul törölték az világörökségnek ajánlott területek listájáról, a kormány több milliárd forintot költene egy helyi kajak-kenu komplexum előkészítésére.
A kormány két részletben, több mint 2,4 milliárd forintot fordít a Kovács Katalin Nemzeti Kajak-Kenu Sportakadémia beruházásának előkészítésére. Az akadémia a hajógyári szigeten épül meg – írja a Napi.hu egy, a A Magyar Közlönyben megjelent határozatot idézve. A döntés szerint a Kovács Katalin Nemzeti Kajak-Kenu Sportakadémia beruházásának előkészítésére az idei költségvetésből 675 millió forintot irányoz elő. A jövő évi költségvetésből pedig 1 milliárd 755 millió forint fordítható erre a célra. Nem tévedés: csak a beruházás előkészítése kerül majd ennyibe, tehát a kivitelezés ennek sokszorosa lesz.
Arról a Népszava írt először, hogy a kormány május 20-án indoklás nélkül kivette a 2016-ban világörökségi státuszra javasolt helyszínek közül a Hajógyári-szigetet - pedig 2016-ban még külön miniszteri biztost is kineveztek az  UNESCO-hoz beküldött pályázat és projekt felügyeletére. Az UNESCO egy hónap múlva döntött volna arról a 2018-as kormányzati kérelemről, amellyel világörökségi védettség alá helyezték volna a szigetet. Ha a terület világörökségi védelmet kapott volna, akkor sokkal nehezebb lenne ott beruházni, vagyis megépíteni az akadémiát.  A  beruházás előkészítését nagy titkolózás övezte: lapunk munkatársa a védettségi kérelmet törlő határozat után egy nappal, május 21-én vette észre, hogy „Munkaterület” feliratot viselő mobilkordonokkal határolták el az Óbudai (Hajógyári-sziget) azon részét, ahol a mélyben a felbecsülhetetlen értékű, II.-III. századi helytartói palota romjai rejtőznek. Az elkerítés okára pedig az óbudai önkormányzat nem tudott, az illetékes MNV Zrt. pedig a jelek szerint nem akart válaszolni, mivel nem reagáltak kérdésünkre. Az ügy kapcsán aztán az „Év Kormányzati Magyarázkodása” – díjra esélyes közlés született meg  a kormányközeli Magyar Nemzetnél. A lapnak nyilatkozó kormányzati források elmondták, hogy a kabinet azért nem akarja világörökséggé minősíttetni a Hajógyári szigetet, mert „a világörökségi minősítés Hadrianus palotájának korhű helyreállítását lehetetlenné tenné.”  
Szerző
Frissítve: 2019.06.15. 10:39

Újabb oktatási területet einstandolna a kormány

Publikálás dátuma
2019.06.15. 09:15
Képünk illusztráció
Fotó: Tóth Gergő / Népszava
Az OKJ-s képzések rendszerébe is belenyúlnának, kevesebb tárgyból lehetne választani, a vizsgáztatás viszont állami hatáskörbe kerülhet.
Újabb totális átalakítás előtt áll a szakképzés - írja a 24.hu. A hírportál értesülései szerint a kormány egy Szakképzés 4.0 nevet viselő stratégiával változtatna a '93-as kiadása óta már kilencedszerre módosított szakképzési törvényen, a lapnak nyilatkozó szakemberek szerint pedig rengeteg veszélyt rejt magában a koncepció.
A Szakképzés 4.0 stratégiában például több félrevezető statisztika is szerepel– állítja a portál. A felnőttkori tanulásban résztvevők számának bemutatáskor az iskolai és nem iskolai rendszerű képzések összehasonlításánál nem említették meg, hogy épp az ábrázolt időszakban zajlottak olyan állami megrendelésre futó projektek („Diplomamentő”, „IKER I-II.”), amelyeket központi kiírás alapján felnőttképző vállalkozásokon keresztül lehetett elvégezni.
A jelenlegi felnőttképzési rendszer elsősorban a képzők oktatási kínálatán alapul és nem kellő rugalmassággal reagál a gazdaság munkaerő-piaci igényeire – áll a Szakképzés 4.0-ban, ami a a lap képzésekre rálátó forrása szerint képtelenség, hiszen egy piaci alapon működő vállalkozás csak akkor lehet életképes, ha ki tudja szolgálni a fizetőképes keresletet. Azaz hiába kínál egy felnőttképző cég olyan tanfolyamot, amire láthatóan nincs igény. 
Arra nézve, hogy a felnőttképzés terén ez a gyakorlatban mit jelentene, egyelőre nincs információ, de sokatmondó adalék, hogy a felnőttképzőket a vonatkozó egyeztetésekre meg sem hívták.

Az újbóli átalakítást célzó intézkedések köszönhetően a szakképzés és felnőttképzés vizsgáztatási rendszere is teljesen átalakulna: noha 2017-ben az állami intézmények által szervezett OKJ-vizsgák az összes vizsgák számának 10 százalékát sem érték el, addig most itt is teljes államosítás készül. A jelenlegi rendszerben dolgozók egyelőre nem látják, ez az intézkedés miként szolgálná a képzésben részt vevők érdekeit. A lap egyik forrása úgy fogalmazott, hogy ez valószínűleg inkább a maradék 90 százalék vizsgadíjának begyűjtéséről szól, annak ellenére, hogy a vizsgaszervezési jogosultság állami „lenyúlása” az EU-s, szolgáltatások szabad áramoltatása elvet sértené. A stratégiában szerepel, hogy az OKJ-t racionalizálni kell, ami azt jelenti, hogy csökkenteni kell a jegyzékben szereplő képesítések számát. Ennek következtében az OKJ kevesebb mint kétszáz szakmát tartalmazna, illetve ezentúl lesznek úgynevezett betanító jellegű képzések. A 24.hu úgy tudja, hogy módosítják a szakképesítéshez kötött munkakörök jegyzékét is, ezek csökkentése várható. Az intézkedés várható másik fajsúlyos következménye, hogy a külföldi munkavállalás sokkal nehezebbé válhat, hiszen egy OKJ-s végzettség megszerzése ehhez elengedhetetlennek számít. Ezzel az intézkedéssel megnehezítették a különböző szakképesítéssel rendelkező magyar munkavállalók tömeges külföldre áramlását.
 A szakképzés általános problémája a tanulók lemorzsolódása is - a lap szerint vizsgák alkalmával már az is előfordul, hogy az intézmény igazgatója nem hagyja, hogy megbuktassák a rosszul teljesítő diákot, így kerülve el a lemorzsolódási arány esetleges növekedését. A kieső diákok mellett azonban a tanárhiány is rengeteg nehézséget okoz a szakképzés és a felnőttképzés mindennapjaiban. Van olyan szakképző iskola, ahol már több éve csak nyugdíjas korú tanár oktat, mivel fiatal oktatók hiányában kénytelenek „visszafoglalkozatni” az időseket. Van olyan intézmény is, amelybe nemrég egy mérnök jelentkezett, hogy érdekelné a szakoktatói pálya, azonban egy napot sem töltött el ott a látott körülmények és az ajánlott fizetés miatt. Ezek alapján kérdés, hogy miként szeretnék az állami intézmények szerepvállalását növelni, amikor a stratégia készítőinek leírásából kiderül, hogy nem megfelelő az átadott ismeret szintje, és folyamatos kapacitásproblémákkal küzdenek.
Szerző
Frissítve: 2019.06.15. 09:25

Nyár végéig buszok pótolják a 4-es és a 6-os villamost a Nagykörúton

Publikálás dátuma
2019.06.15. 08:00
Illusztráció
Fotó: Népszava
Az autósoknak is korlátozásokra és lassabb haladásra kell számítaniuk.
Villamosvágány-felújítási munkák miatt pótlóbusz jár a 4-es és a 6-os villamos vonalának több szakaszán is a nyári tanítási szünetben. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közleménye szerint június 15-én reggel 7 órától a Széll Kálmán tér és a Corvin-negyed között, 4-6 jelzéssel közlekednek a villamosok. A Corvin-negyedtől Újbuda-központ felé a 4-es, a Móricz Zsigmond körtér felé a 6-os jelzésű pótlóbusszal lehet továbbutazni.
  • A 4-es pótlóbusz a Pál utca (Corvin-negyed) és Újbuda-központ M között közlekedik, a 4-es villamos vonalát követve.
  • A 6-os pótlóbusz a Pál utca (Corvin-negyed) és a Móricz Zsigmond körtér M között közlekedik, a 6-os villamos vonalát követve.
  • Aki a pótlóbuszról a metróra kíván átszállni, annak a javasolt átszállási pont a Corvin-negyed megállóhely.
  • Aki a pótlóbuszról a 4-6 villamosra kíván átszállni, annak a Pál utca (Corvin-negyed M) végállomáson javasolt átszállni.
  • A belváros felé utazók számára alternatív eljutási lehetőségként áll rendelkezésre a Csepel, Soroksár, Pesterzsébet felől a Boráros térre érkezőknek az egész nyáron a megszokottnál sűrűbben induló 2-es villamos, a budai régióból Újbuda-központba, Móricz Zsigmond körtérre érkezőknek pedig a szintén egész nyáron a megszokottnál sűrűbben közlekedő M4-es metró.
A felújítás miatt korlátozásokra és lassabb haladásra kell számítania az autósoknak is a József körúton a Csepreghy utca és az Üllői út közötti szakaszon, a Ferenc körút teljes hosszán és a Petőfi híd pesti és budai hídfőjénél is. Már június 14-én hajnaltól megállási tilalmat vezetnek be a Ferenc körúton, valamint a József körút és a Fehérvári út érintett szakaszain. 
A Nagykörút déli szakaszán folyó felújítás mellett július 7-től, vasárnaptól újabb szakaszon, a Széll Kálmán tér és a Margit híd, budai hídfő között is villamospótlás kezdődik, ezzel kapcsolatban a BKK később ad részletes tájékoztatást. A munka várhatóan július első felétől a tanítási szünet végéig tart majd.  „A villamospótlás óhatatlanul okoz majd kényelmetlenségeket a térség közlekedésében, ugyanakkor a közlekedési szolgáltatócégek mindent elkövetnek és megtesznek a megszokottnál nehezebb körülmények enyhítésére: többek között – a belváros kényelmesebb elérése érdekében – egész nyáron a szokásosnál sűrűbben közlekedik a 2-es villamos és az M4-es metró” – olvasható a közleményben.
Szerző