Mészáros Lőrinc és a klímaváltozás: a Lady Mrd egy hónap alatt 13-16 ezer liter dízelt égethetett el

Publikálás dátuma
2019.09.16. 09:57

A jacht, amin tavaly a felcsúti milliárdos járta a tengert, idén augusztus és szeptember között szinte minden nap kifutott.
A Lady Mrd nevű luxusjacht, amelyikkel tavaly Mészáros Lőrinc krúzolt az Adriai-tengeren -  de, mint az Átlátszó kiderítette, megfordult rajta Szíjj László és a MÁV-elnök Homolya Róbert is -, idén augusztus közepe és szeptember első hete között lényegében fel-alá cirkált, írja a G7.hu. Alig volt olyan nap, amikor nem futott ki: többször megfordult Dubrovnik, Split és Zára környékén, de járt Montenegróban és számos horvát szigeten is. Csak a hosszabb utak után, illetve az augusztus 20-i hétvége előtt maradt egy helyben, akadtak viszont olyan napok, amikor 6-7 óránál is többet volt úton. Azt ezúttal nem lehet tudni, hogy kik kalandoztak a fedélzeten, így helyette a G7 inkább kiszámolta, hogy mennyiből:
a későnyári hajókázásnak csak az üzemanyagköltsége 5,6 és 7,2 millió forint között lehetett.

Ez persze csak a töredéke annak, amennyi pénzt elvihet a jármű; a szektorban ökölszabály, hogy egy jacht éves fenntartási költsége nagyjából az árának a tizede, azaz a 6-7 milliárdos Lady Mrd-nél ez olyan 600-700 millió forint lehet. Ám a luxus extrém környezeti terhelést jelent: a sokszor csak Mészáros Lőrinc kedvenc jachtjaként emlegetett hajó egy hónap alatt 13-16 ezer liter dízelt égethetett el. Ennyit egy kisebb fogyasztású dízelautó durván 300 ezer kilométeren használ el, márpedig ekkora távolságot nagyjából a teljes élettartama alatt fut egy kocsi. 
Az elmúlt években voltak beszámolók arról, hogy 16 konténerhajó annyit képes szennyezni, mint a világ 900 milliós autóparkja; kiderült, hogy egy 2000 utas szállítására alkalmas tengerjáró annyi apró szennyeződést bocsát a levegőbe egy nap alatt, mint egymillió kocsi; és megtudhattuk azt is, hogy néhány luxushajó szennyezőbb, mint Európa összes autója. Ennek oka viszont főképpen a gazdasági célra használt hajókba tankolt olcsó bunker gázolaj, amit elégetve nitrogén-oxidokból és kén-dioxidból ömlik rengeteg a légkörbe. A jachtoknak viszont ugyanazt az üzemanyagot kell használniuk, mint az autóknak, így kén-dioxid-kibocsátásuk nem annyira elrettentő, viszont annyira brutálisan sokat fogyasztanak, hogy CO2-ből egy átlagos kocsi több ezerszeresét juttatják a levegőbe.
Emlékeztetőül: Mészáros nevéhez belföldön is elképesztő szén-dioxid-kibocsátás köthető: az egyesek által olykor Orbán Viktor strómanjaként aposztrofált felcsúti ex-gázszerelő áttételes tulajdonában álló Mátrai Erőmű a Greenpeace számításai szerint egymagában a hazai szén-dioxid-kibocsátás 14 százalékáért felelős.
Szerző

Harkány rejtőzködő szavazópolgárai 2.0

Publikálás dátuma
2019.09.16. 08:00

Fotó: GOOGLE
Egy újabb adat és a hivatalok tragikomikus "kommunikációja" igazolja, hogy valami nagyon nem stimmel a baranyai város szavazásra jogosultjainak számával.
Mint arról korábban írtunk, tavaly tavasz óta jelentősen, több százzal megugrott a harkányi választópolgárok száma, ami szemet szúrt Varga Lászlónak, aki független polgármesterjelöltként indul az októberi önkormányzati választáson. Szerinte a város kormánypárti vezetése tart a választástól, ezért rájuk voksoló szavazókat telepítettek ideiglenesen, papíron Harkányba, a környező aprófalvakból. E községek lakói 70-100 százalékban a Fideszt támogatják, így ott a helyi választási erőviszonyokat nem írja át az átmeneti lakosságvesztés. A létszámnövekedésről még augusztusban megkérdeztük, Harkány jegyzőjét, Markovits Boglárkát, aki azt mondta, hogy ha pontos adatokat akarunk tudni, akkor a Baranya Megyei Kormányhivatalhoz kell fordulnunk, hisz a bejelentkezést, a személyi okmányok módosítását ott intézik. Levelet írtunk a kormányhivatalhoz, és azt akartuk megtudni, hogy az elmúlt 16 hónapban hány harkányi ingatlanba jelentkeztek be legalább öten, illetve legalább tízen. A hivatal kérésünk többszöri ismétlésére három hét elteltével azt válaszolta, hogy forduljunk a helyi választási irodához. Vagyis ahhoz a hivatalhoz, aminek vezetője, a jegyző, aki korábban épp a kormányhivatalhoz küldött minket. Közben Varga László az Országos Választási Iroda segítségével pontosította, hogy mennyivel lett több választópolgára Harkánynak. Míg az első összesítésben még 763 új „lakóról” esett szó, addig a végleges növekmény, ennél némileg kisebb, de továbbra is kiugró, 420. Ez 12 százalékos emelkedést jelent, ami még mindig rendkívülinek minősíthető. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy – Varga adatai szerint – közülük négyszázan idén május és augusztus között jelentkeztek be Harkányba. Csak összehasonlításuk: olyan ez, mintha Budapest négy hónap alatt 240 ezer felnőttel gyarapodna. A 420 új választó megjelenése óta a helyi iskolában, óvodában nem lett több gyerek, a rendelőkben nincs több beteg, Varga pedig arról értesült, hogy a kommunális hulladékkezelő cégnek nem lett több lakossági ügyfele, holott a beköltözőknek kötelező lett volna megrendelniük a szemétszállítást.
Varga László feljelentést tett a rendőrségen okirathamisítás gyanújával. A vállalkozó úgy gondolja, hogy a virtuális beköltözés, és az okirathamisítás célja valójában egyfajta választási csalás. A nyomozást a siklósi rendőrkapitányság elkezdte, és Vargát tanúként hallgatták meg.

Lékkel küzd a hajóprogram: kockázatos üzletbe fogott az állam

Publikálás dátuma
2019.09.16. 07:30

Fotó: Zagyi Tibor / Népszava
Egyelőre több a kudarc, mint a siker az állami nyaralóhajó-üzletben: a 1,5 milliárdért vett húsz járműből még csak tíz érkezett meg, és azok is kihasználatlanul állnak, mert nem sikerült időben megépíteni a kikötőket. Egy évet biztosan csúszik a program.
Kis gáz, kis baj, nagy gáz, nagy baj – bár a mondatnak csupán az első fele szerepel a Tiszán hamarosan munkába álló új nyaralóhajók hivatalos használati utasításában, a kikötőkben gyakorta elhangzott kijelentés jól tükrözi a hajózási szakemberek félelmeit azzal kapcsolatban, hogy vezetői engedély nélkül, pár órás gyorstalpaló után jövő május elsejétől bárki elvezetheti a majd 14 méter hosszúságot elérő batárokat. Eltöltöttünk két napot és egy éjszakát egy ilyen hajón, s kijelenthetjük: ha valakinek helyén van a szíve és az esze, nem vigéckedik, nem akarja megmutatni, mi a „magyar virtus”, élménydús időt tölthet el egy ilyen lakóhajón, miközben a Tisza és a Tisza-tó természeti értékeit is felfedezi. Csakhogy épp a biztonsággal kapcsolatban hallottuk a legtöbb kételyt is. Huszonéves, jachtot rendszeresen vezető, s minden nyarat a folyó mellett töltő yuppie, abádszalóki matróz, kiskörei kikötős, öreg horgász, és tengereken hajózó kapitány mind-mind egyetértettek abban: egy ekkora hajót, még ha csak óránként 8-10 kilométeres sebességgel megy is, nem lehet rábízni járatlan hajózókra.
– Ez nem ugyanaz, mint autót vezetni, még ha ugyanúgy van rajta kormány, lehet sebességet adni, fékezni. A Tisza szeszélyes, elég egy zöldár, és másnapra teljesen megváltoznak a hajózási feltételek. Aki a francia csatornákhoz szokott, annak külön kihívás a Tisza: ez nem egy állandó, mesterséges meder, itt a vízállás, a sodrás folyton változik – mondja egy rendszeresen hajótúrázó gyöngyösi férfi, aki a kikötőben horgonyzó lakóhajót mustrálja épp feleségével. Beljebb is jönnek, hogy megnézzék a kabinokat, a konyhát, a felszerelést. Vonzó, hogy a lakóhajó vadonatúj, de az árakat nem feltétlenül a magyar családok pénztárcájához szabták, a különleges kaland borsos összegbe kerül. A maximum tíz személy szállítására alkalmas Nicols Estivale Octoért szezonon kívüli időszakban – májusban és októberben – két napra 1193 eurót, majd 400 ezer forintot, egy teljes hétre pedig 2387 eurót kell fizetni, ugyanez előszezonban, vagyis júniusban és szeptemberben 1591 illetve 3182 euró. A júliusi és augusztusi főszezonban rövid távra nem bérelhető ki a hajó, itt a teljes hét 3978 eurót kóstál, s ebben még nincs benne az útközben elhasznált gázolaj ára, amit üzemidő alapján, visszatéréskor kell kifizetni. Elvileg a tank az egyhetes út során nem merülhet ki, a visszatankolással pedig nem kell foglalkozni, azt megoldja a kikötő személyzete.
– Nem magyar példa, de előfordult már a hajózás történetében, hogy a vendég a hatszáz eurónyi elkirándult üzemanyag helyett vizet töltött vissza a tartályba, s úgy adta le a hajót, a következő utas pedig már kint, a nyílt vízen szembesült azzal, hogy nem tud tovább menni – mesélte egy tapasztalt kapitány, aki utunk során kalauzolt. A fenti költségeket egyébiránt még kaució is terheli: 1500-2000 eurót kell indulás előtt letétbe helyzeni, s ha bármilyen sérülés éri a hajót, ebből vonják le a javítás összegét. Könnyen kiszámítható, hogy egy nagyobb család – gyerekek, szülők, nagyszülők – közös nyaralása egy ilyen hajón nagyjából 6000-7000 euró, azaz mostani árakkal számítva kétmillió forint meglétét feltételezi, amiből ráadásul csak a Tisza egy bizonyos szakaszát tudják bejárni. Jövő májustól ugyanis egyelőre csak a Tokaj és Dombrád illetve a Kisköre Tiszalök közötti szakasz lesz járható, mivel a tiszalöki vízlépcsőt felújítják, így itt áthaladni egy ideig még nem lehet. 
Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, aki szintén részt vett az újságíróknak és idegenforgalmi szakembereknek szervezett „lakóhajó-bejáráson”, tavaly egy tokaji sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a kormány 4,6 milliárd forintból húsz bérelhető lakóhajót vásárol, vízi utakat jelöl ki és kikötőket épít – ebből nagyjából 1,5 milliárd forintot a húsz hajó megvásárlására költöttek. A hajókat az állami tulajdonú Mahart Zrt. üzemelteti majd – arról nem esett szó, hogy milyen megtérülési idővel, profittal számolnak. Révész Máriusz most hozzáfűzte: tíz hajó már Magyarországon horgonyoz, a többi tíz is hamarosan érkezik. Bemutatta a hajókat gyártó Nicols cég friss, 2020-as katalógusát – a hajóvásárlással némi nemzetközi marketinglehetőség is együtt járt a csomagban amelyben a francia, német, holland és portugál útvonalak mellett már ott a tokaji és kiskörei ajánlat, s szerepelnek a foglalási periódusok. Szavai szerint az első fecskét követhetik majd újabb hajógyártó cégek, fellendítve ezzel közép-és felső-Magyarország vízi turizmusát. Beismerte: a lakóhajó-program a tervezett kezdéshez képest egy évet csúszik, nem sikerült ugyanis időben megépíteni a kikötőket. Ennek egyik oka, hogy a kiskörei és tokaji bázis kivitelezését a közbeszerzésnél meghatározott árnál 20-40 százalékkal drágábban vállalták volna a pályázók. Ezért a csomagot három tartalmi részre bontották szét, amelyekre új közbeszerzést írtak ki, de így legalább a kereten belül maradtak az ajánlatok. 
Lakóhajózni – derült ki a próbaúton – minden kétely és nehézség ellenére jó: a nap süt, a Tisza szép, a Tisza-tó élővilága szinte érinthető közelségbe kerül, szürke gémek, sirályok, vadkacsák, vadlibák, bakcsók repülnek felettünk vagy néznek nyugalmasan a partközeli tuskókról. Ilyen tuskók sajnos a víz alatt is vannak, tapasztalatlan hajós könnyed fennakadhat ezen, vagy épp az itt-ott felhordott hordalékoktól csak nyolcvan centiméteres mély mederben – igaz, ezekkel leginkább akkor találkozik az utazó, ha letér a fősodorról és kisebb leágazókon akarna továbbindulni. Utunk során épp ezért többektől is hallottuk: ki kellene jelölni bójákkal azokat a szakaszokat, amiknél érdemes kerülni. Fejes Lőrinc a vízügy kiskörei szakaszmérnökségének vezetője szerint ez eléggé bajos, áradáskor ugyanis a víznek olyan erő a sodrása, hogy simán felszakítja ezeket a jelölőbójákat, s akár kilométerekkel is arrébb sodorja azokat. Mindenesetre a jövő májusi üzemkezdetre – ígérték – lesz egy olyan térkép, amin a biztonságosan hajózható szakaszokat kijelölik. 
Ígéret van arra is, hogy a tervezett két báziskikötőből és a további tíz, megállásra, áram- és vízvételre alkalmas kikötőpontból jövő tavaszig megépül legalább annyi, amennyi kényelmessé teszi az utat. Egyelőre még egyik sem készült el, de a szakemberek szerint, ha megvan a helyszíni tereprendezés, ők pár hónap alatt felhúznak egy-egy ilyen megállót. Ezek már csak azért is fontosak, mert itt lehet majd a 220 voltra rácsatlakozni, útközben ugyanis csak akkumulátorról kapják az áramot, a konnektorokról nem lehet laptopot vagy telefont tölteni. A kikötőkben ürítik majd le a szennyvizet is – ezek zárt rendszerűek, a földi személyzet rendelkezik majd azokkal a szivattyúkkal amelyekkel a városi szennyvízhálózatba pumpálhatják át a mosogatáskor, fürdéskor, és a vécé használatakor keletkezett szennylét.

„Nyaralóhajózzon vezetői engedély nélkül!”

A magyar jogszabályok szerint a 7,5 kW-nál nagyobb motorral rendelkező vízi járművek, így például a jetski vagy egy nagyobb kapacitású motorcsónak vezetéséhez külön képesítés kell: ezt a közlekedési hatóság egy elméleti és gyakorlati képzés után letett vizsga után állítja ki. Mivel a nyaralóhajó motorteljesítménye, s így a haladási sebessége is kisebb, ezért ezekre nem vonatkozik ez a szabály. A hajógyártó cég ezért is hirdeti úgy legújabb prospektusának főoldalán öles betűkkel: „Nyaralóhajózzon vezetői engedély nélkül!”

Szerző
Frissítve: 2019.09.16. 12:48