Egy kiskanálnyival csökkent csak az amerikaiak cukorfogyasztása 16 év alatt

Publikálás dátuma
2019.09.26. 09:30

Fotó: Zero Creatives/Cultura Creative / AFP
Még mindig túl sok fehér kenyeret és az artériákat terhelő zsírt is fogyasztanak - állapította meg egy új, nagy létszámú, hosszú távú tanulmány.
Az amerikai kormány egészséges étkezési indexe szerint az elmúlt 16 évben a százas skálán 56-ról 58-ra javult a mutató. Az amerikaiak azonban még mindig túl sok olyan ételt esznek, amelyek növelik a cukorbetegség, a szívbetegségek, az elhízás és egyéb egészségügyi problémák kockázatát - állapította meg Fang Fang Zhang, a tanulmány társszerzője, a Boston melletti Tufts Egyetem táplálkozási kutatója. A tanulmány, amelyet a JAMA orvosi folyóiratban publikáltak, az 1999 és 2016 között végzet állami felmérésekben szereplő csaknem 44 ezer felnőtt adatain alapult.
"A látható javulás ellenére jelentős táplálkozási problémák maradtak fenn"

- közölték a szerzők.

Egyebek mellett fontos lenne, hogy az amerikaiak kevesebb rágcsálnivalót, hot-dogot, zsíros marhahúst, vajat és más telített zsírt tartalmazó ételt fogyasszanak. A kutatók szerint miközben nem ajánlott ezekből a napi kalóriabevitel 10 százalékánál többet enni, a valóságban csaknem 12 százalékot tesznek ki.
A vizsgált időszakban a legnagyobb változás a cukorfogyasztás 16 százalékról 14 százalékra való csökkenése volt. A tudósok szerint azonban ez még mindig nagyon magas érték. A hivatalos ajánlás a napi kalóriabevitel tíz százaléka alatti érték lenne a hozzáadott cukormennyiségből. A tapasztalt csökkenés feltehetően annak köszönhető, hogy az amerikaiak kevesebb cukros üdítőt isznak, ugyanakkor Zhang felhívta a figyelmet arra, hogy gyakran olyan ételekben is van cukor, amelyekről az ember nem is gondolná, például a joghurtokban vagy a paradicsomszószokban.
A kutatás szerint az amerikaiak kicsit több gyümölcsöt, olajos magot, zabpelyhet és más teljes kiőrlésű gabonafélét esznek, de ezek még mindig kevesebb mint a napi kalóriabevitelük 5 százalékát tették ki 2016-ban. A sófogyasztás is csökkent kissé, továbbá a szénhidrátokban gazdag gyümölcsitalokból is kevesebbet isznak az amerikaiak. Ugyanakkor még mindig nagyon sok fehér kenyeret és más finomított gabonából készült ételt esznek.
Az amerikai táplálkozási ajánlások szerint az egészséges étrendben a zöldségek, gyümölcsök, teljes kiőrlésű gabonák, az alacsony zsírtartalmú tejtermékek és a különböző fehérjeforrások, köztük a tengeri halak, sovány húsok, baromfi, tojás és magok szerepe a legfontosabb. 
A kutatásban szereplőket kétévente egészségügyi felmérés keretében kérdezték ki arról, hogy mit ettek. A résztvevőknek 2003-tól néhány napnyi különbséggel kétszer tették fel a kérdést, hogy mit fogyasztottak az előző 24 órában.  A tanulmányban vizsgált időszak alatt az Egyesült Államokban megkétszereződött a cukorbetegek száma, meghaladta a 7 százalékot, a túlsúlyos vagy elhízott felnőttek aránya pedig mára több mint 70 százalék lett. Közben továbbra is a szívbetegség a vezető halálok az országban.
A JAMA szerkesztőségi cikke hangsúlyozta, hogy a közegészségügy erőfeszítései mellett kulcsfontosságú az élelmiszeriparral való együttműködés, amelynek eredményeként az élelmiszerekben csökkenteni lehet a cukor, a só és a telített zsírok mennyiségét.
Szerző

Több mint 130 vendéglőt lehet kipróbálni az Étterem Héten

Publikálás dátuma
2019.09.25. 16:01

Fotó: Pixabay
Az eseményt október 7. és 13. között tartják.
Az őszi programhoz minden eddiginél több, összesen 25 új vendéglő csatlakozott, a visszatérőkkel együtt pedig már most több mint 130 étterem konyhájának ízei közül választhatnak a kulináris élvezetek kedvelői. A résztvevő éttermek háromfogásos menüket kínálnak, amelyek egységesen 3900 forintos top, 4900 forintos prémium, vagy 5900 forintos exkluzív kategóriákban érhetőek el – írták a szervezők közleményükben. 
Az őszi programban olyan ételek kerülnek asztalra, mint a bükkfán füstölt fácán bouillon, a barackpálinkás kacsamáj, az érlelt őz carpaccio, a kecske taco, a lapsang tealevélen grillezett lazacfilé, az ördöghal, a borókabogyós vaddisznóragu, a borjúpofa, a füstölt szarvasgerinc, az uruguayi bélszínsteak, a somlói mille feuille vagy éppen a Gerbeaud 160 torta.
A tavaszi programban több mint 20 ezer vendég vett részt, közülük 2500-an értékelték az általuk kipróbált éttermeket. Az értékelések átlaga alapján a vendéglátóhelyek összteljesítménye 5 pontos skálán 4,66 pontot ért el.
Az éttermek előzetes asztalfoglalás alapján fogadják a vendégeket.
Szerző

Sportos gyereket szeretnének a magyar szülők

Publikálás dátuma
2019.09.25. 13:22

Fotó: Pixabay
Szinte minden magyar szülő azt szeretné, ha a gyermeke aktív és sportos lenne, ehhez azonban nem megfelelőek a sportolási lehetőségek - derült ki egy régiós felmérésből.
Magyarországon a szülő 96 százaléka azt szeretné, ha gyermeke aktív és sportos lenne, de majdnem 50 százalékuk szerint ezt akadályozza, hogy a sportegyesületi kínálat a lakóhely vagy az iskola közelében nem kielégítő - derült ki Magyarország és a régió - Ausztria, Csehország, Németország, Szlovákia - sportolási szokásait feltérképező felmérésből, amelyet a világ legnagyobb sportszer kereskedelmi cége, az Intersport készített.     
Magyarországon a gyerekek 35 százaléka tagja valamilyen sportegyesületnek, míg Szlovákiában 46,4, Ausztriában 47,9, Csehországban 49,4, Németországban 57,3 százalékos ez a mutató - mondta Horváth Csobán ügyvezető igazgató. Az eredmények szerint a gyerekeknek csak 4,5 százaléka nem sportol rendszeresen, az iskolában a mindennapos tornaóráknak köszönhetően pedig egyértelműen megnőtt a gyerekek sporttal eltöltött óráinak száma.
A mobiltelefon, a közösségi média és a sport kapcsolatát elemző kérdésre a válaszadók 77 százaléka mondta azt, hogy minél gyakoribb a digitális média használata, a gyerekek és fiatalok annál kevésbé aktívak a sportban. Ugyanakkor a válaszokból az is kiderült, hogy a digitális média ösztönözhet is a sportra. A megkérdezettek 49 százaléka szerint a közösségi média arra motiválhatja a fiatalokat, hogy (többet) sportoljanak, míg 58 százaléka gondolta úgy, hogy a közösségi média sportos példaképeket állít a fiatalok elé. A válaszadók 59 százaléka szerint a közösségi média felkelti a fiatalok érdeklődését az új sportágak iránt.
A felnőtt munkavállalókat illetően 59,1 százaléka válaszolta azt: hiába határozza el, hogy munka után sportolni fog, nincs elég motivációja a sportoláshoz. Ez az arány Csehországban (55,4) és Szlovákiában jobb (56,7), míg Ausztriában (66,8) és Németországban (60,5) rosszabb. A felmérés során az is kiderült, hogy Magyarországon a munkaadók 32 százaléka biztosít dolgozói számára térítésmentes fitnesz lehetőséget. A helyzet máshol is hasonló: Ausztriában a munkaadók 69, Csehországban 72,1, Szlovákiában 75,4, míg az éllovas Németországban 65,4 százaléka nem biztosít dolgozói számára ilyen lehetőséget.
A magyar válaszadók 51 százaléka a szabadban végzi a sporttevékenységeket, viszont 85 százaléka szívesen sportolna többet a természetben. Pályákon a sportoló férfiak 31 százaléka fordul meg, a nőknél viszont ez a szám csupán 17 százalék.
Szerző