Nemcsak a mennyisége, az alvás minősége is fontos

Publikálás dátuma
2019.10.07. 14:27

Fotó: SCIENCE PHOTO LIBRARY / AFP
Van, akinek 7-8 óra alvás is kevés, mások 6 óra után is fitten ébrednek. Semmiben, így az alvás mennyiségében sem mindenkinek ugyanannyi az igénye.
Egy átlagos ember az élete harmadát alvással tölti, viszont nem mindenki ugyanannyit pihen: egyesek szeretnek sokáig lustálkodni, másokat néhány óra alvás után „kidobja az ágy”. Napóleon úgy vélte, szerint a férfiaknak hat, a nőknek hét óra alvás elég, nyolcra csak a bolondoknak van szükségük. Ez persze egyrészt legenda, másrészt túl általános is, de az tény, az alvásigény nem egyforma – írja a Házipatika.
Az élet első három hónapjában a babák átlagosan 14-17 órát is alszanak. A növekedési hormon kiválasztódási aránya a mélyalvási fázisban a legmagasabb, így a gyarapodás mértékét is befolyásolja, hogy a csecsemő mennyi időt tölt alvással. Aztán az életkor előrehaladtával az alvásigény fokozatosan csökken. 
Az amerikai alváskutató intézet, a National Sleep Foundation ajánlása szerint az 1-2 éves gyermekeknek 11-14 órára van szükségük, és az iskola előtti években még mindig jó, ha 10-13 órát töltenek pihenéssel. Az iskoláskorú, 6-13 év közötti gyerekeknek már elegendő 9-11 órát aludni, a tinédzsereknek pedig 8-10 órát tartanak ideálisnak a szakemberek. 64 éves korig a 7-9 óra közötti alvás a legegészségesebb, az ennél idősebbeknek pedig 7-8 óra is elég, hogy a szervezetük kipihenje magát.
Azt, hogy kinek mennyi alvásra van szüksége, az életkor mellett több tényező is befolyásolja, például a genetika, vagy az aktivitási szint is. A kemény fizikai munkát végző embereknek, vagy a versenysportolóknak több alvásra lehet szükségük, mint az irodai munkát végző embereknek. 

A minősége is számít

 Az alvásnak nemcsak a mennyisége, hanem a minősége is fontos. A zavartalan éjszakai pihenés lehetővé teszi az agynak és a testnek, hogy sorra körbejárja az alvás fázisait, ébredésig három, négy, sőt akár öt alkalommal is. Ha nem pihenjük ki magunkat megfelelően, az a szervezetünk működésére hatással van. Mint megírtuk, védi az egészséget, javítja a memóriát, befolyásolja a hangulatot, segít a fogyásban, de kutatások szerint az életet is meghosszabbítja a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás.
Nyolc óra nyugtalan alvásnál pihentetőbb lehet hat-hét olyan óra, amit megfelelő körülmények között tölthetünk az ágyban.

Az alvási apnoéban, más néven átmeneti légzéskimaradásban szenvedő emberek például hiába alszanak 8-9 órákat is, reggel mégis fáradtnak érzik magukat, mivel a légzési problémák miatt éjszakánként többször is felébrednek (még ha nem is emlékeznek rá) és nem tudnak igazán mélyen aludni.
Azt, hogy kinek mennyi alvásra van szüksége, magunk is kideríthetjük, segíthet, ha alvási naplót vezetünk, amelyben leírjuk, mikor feküdtünk le, mikor ébredtünk fel és mennyire éreztük magunkat kipihentnek magunkat reggel és a nap folyamán. Ennek megfelelően pedig hosszú távon is nyugodt, pihentető alvást biztosítóalvási rendet alakíthatunk ki, ha az azonban rendszeresen rosszul alszunk, nem tudjuk kipihenni magunkat, érdemes szakemberhez fordulni.
Szerző

Nátha, megfázás – Mikor kell orvoshoz menni?

Publikálás dátuma
2019.10.05. 15:15
Woman
Fotó: BARBARA GINDL/APA-PictureDesk / AFP
Van, akinél egy megfázás „csak” pár nap szipogást okoz, másoknál akár két hétig is eltarthat a teljes gyógyulás. Nátha esetén általában nem kell orvoshoz fordulni, de szövődmények esetén akár antibiotikus kezelésre is szükség lehet.
Több mint kétszáz vírus okozhat megfázást, ezért sem meglepő, hogy évente többször is náthásak vagyunk. Ilyenkor előfordul, hogy nincsenek is tünetek, másoknál pedig komolyabb, akár antibiotikus kezelést is igénylő szövődmények is kialakulhatnak – mondta Holpert Valéria fül-orr-gégész, foniáter, a Fül-orrgégeközpont orvosa.  
„Náthából kialakulhat a fület és az orrmelléküregeket érintő bakteriális felülfertőződés is. A szövődmények főként hat év alatti gyermekeknél, idősebbeknél és krónikus betegeknél és dohányosok körében fordulnak elő gyakrabban. Ahhoz, hogy ezt megelőzzük, fontos a megfelelő kezelés, illetve, hogy tudjuk, mikor van szükség orvosi segítségre” – tette hozzá a szakorvos.
Az antibiotikumok a vírusok ellen hatástalanok, így nátha esetén, ha nem áll fenn bakteriális felülfertőzés miatti szövődmény, felesleges szedni. A megfázáson tüneteit pihenéssel, bőséges folyadékfogyasztással, torokfertőtlenítő tabletta, orrspray, szükség esetén fájdalomcsillapító használatával tudunk enyhíteni. Az orrdugulást enyhítheti a levegő párásítása és illóolajok belélegzése is. Bevethetjük a forró italporos gyógyszereket is a betegtájékoztatóban leírt adagolás szerint alkalmazva. A betegség leküzdését az immunrendszer támogatásával gyorsíthatjuk, de megelőzés céljából is hasznos a D3- és C-vitamin, valamint a cink tartalmú táplálékkiegészítők szedése. 

Mikor forduljunk orvoshoz?

A nátha általában hét-tíz napig tart. Egyénfüggő, hogy pontosan meddig, van, akinél csak pár nap, másoknál akár két hétig is eltarthat a teljes gyógyulás, de az életmód – az alvás, a pihenés mennyisége és a dohányzás – is befolyásolhatja. Néhány tünet akár a gyógyulás után még hetekig megmaradhat, ilyen például az elhúzódó, száraz köhögés. „Orvoshoz akkor javasolt fordulni, ha a tüneteink az első pár napban nem enyhülnek, hanem fokozódnak, vagy újabbak jelennek meg. Ha a javulás hét-tíz napot követően sem észlelhető, akkor mindenképp vizsgáltassuk ki magunkat!” – hangsúlyozta a szakorvos.

Meddig fertőz?

A megfázás tünetei nem jelennek meg a vírus fertőzése után, a lappangási időszak akár három napig is eltarthat. De a fertőzést már ekkor is tovább lehet adni, egészen a betegség negyedik-ötödik napjáig. Köhögés, tüsszentés és orrfújás mellett a vírus tárgyakon keresztül is terjed, és mivel néhány órán át is életképesek lehetnek, a kilincs, a távirányító vagy az evőeszközök is „fertőzhetnek”.

A megfázás leggyakoribb tünetei

  • tüsszentés
  • eldugult orr
  • száraz torok
  • torokfájás
  • köhögés
  • enyhe láz
  • rekedt hang
  • enyhe fejfájás

Ritkább tünetei

  • izomfájdalom
  • hidegrázás
  • szemvörösség
  • gyengeség
  • étvágycsökkenés
  • extrém kimerültség
Szerző
Témák
nátha megfázás

Megterhelő a hirtelen jött hideg, a szél és a „jövő-menő” frontok

Publikálás dátuma
2019.10.04. 13:10
Senior
Fotó: GARO/Phanie / AFP
Lehűlt az idő, fúj a szél, és a következő napokban sem lesz nyugalom: „jönnek-mennek” a frontok, a szervezetet érő rendkívüli terhelés szinte minden problémát fokoz.
A markáns hidegfront helyenként kiadós esőt és sokfelé viharos szelet okozott. A kellemes hőmérsékleti értékek több mint tíz fokkal csökkentek és a hűvös tartósnak is ígérkezik. Ráadásul a hétvégén is intenzív frontjárás várható, változékony időre van kilátás, az esernyőkre is szükség lehet – írta Pintér Ferenc, a Meteo Klinika igazgatója Facebook-oldalán. Mindez sorozatos terhelés jelent a szervezetnek,
„egy perc nyugtunk sincs, amit regenerálódásra tudnánk felhasználni”.

A görcsös panaszok ilyenkor mindennaposak, sokaknál a fejfájás sem akar szűnni, a hétvégi kettősfront pedig a keringési és emésztési problémákkal élők helyzetét is megnehezítheti. Az ízületesek pedig már gyakorivá, sőt akár tartóssá válnak a végtagfájdalmaik, ami jelentősen ronthatja a komfortérzetüket. A rendkívüli terhelés szinte minden problémát fokoz – foglalta össze a meteogyógyász.
Nő a megfázás veszélye is: az előző napokban tapasztalt gyakori és erőteljes fronttevékenység miatt legyengülhetett a szervezet, és ez fogékonyabbá tehet a kórokozókkal szemben is. Javítja az ellenállóképességet a C-vitamin bevitel növelése, célszerű minél több citrusfélét, céklát és csipkebogyót fogyasztani. A napközben is jelentősen csökkent hőérzeten a többfelé élénk, erős szél is ront. Az időnként erős légmozgás nemcsak fejfájást, hanem ingerlékenységet és türelmetlenséget, de alvászavarokat is okozhat még az időjárásra kevésbé érzékenyeknél is – olvasható a Meteo Klinika oldalán.
Szerző