MÁV;Nézőpont Intézet;

2019-12-17 20:16:36

Kikutatták a hihetetlent: a Nézőpont szerint egyre jobban szeretjük a MÁV-ot

A Nézőpont Intézet utoljára az önkormányzati választás előtt tévedett nagyot.

A magyarok 20 százalékának javult, tizedének romlott a MÁV-ról alkotott véleménye az elmúlt egy évben, 41 százalékuk, a vonatot rendszeresen használók 69 százaléka, összességében inkább elégedett a MÁV szolgáltatásaival, 15, illetve 30 százalék inkább nem - közölte a Nézőpont Intézet közvélemény-kutatása alapján hétfőn az MTI-vel. A közleményben kiemelték,

Hogy nem látszik az eredményeken annak a hatása, amikor a decemberi hóesés miatt gyakorlatilag megszűnt a vasúti közlekedés az ország területén, arra még van magyarázat: 1000 fős reprezentatív mintájukat november 9. és 14. között telefonálták végig, a menetrend szerint érkező hóesés előtt. De amikor azt írják, hogy magas volt az elégedettek aránya például a jegyvásárlási lehetőséggel, illetve a menetrendek információtartalmával kapcsolatban, sokaknak elkerekedhet a szeme. A nem működő jegyautomaták, munkaerőhiány miatt zárva tartó pénztárak, összeomló menetrend-applikációk és a tisztességes utastájékoztatás hiánya ugyanis kifejezetten rendszerszintű problémának tűnnek - már csak azért is, mert mind elhangzott, amikor nem is olyan régen utasok tüntettek a MÁV ellen.

Újabb teljességgel váratlan és hihetetlen eredmény a Nézőpontnál, hogy, mint írják, a magyar vasút pontosságával és megbízhatóságával elégedett az összes felnőtt 55, a rendszeresen vonaton utazók 60 százaléka, miközben alig 31, illetve 39 százalék elégedetlen. Az elégedettséget már csak olyan tények is valószerűtlenné teszik, mint amiről a Közlekedő Tömeg írt hétfőn: miután járatonként 18 perces gyorsításra hivatkozva értelmetlen rombolásnak esett áldozatul a szegedi vonal, első eredményként máris 25 percet késett a "gyorsított" IC.

A kormánypártokhoz közel álló Nézőpont Intézet legutóbb az önkormányzati választás előtt tévedett nagyot. Akkor például Tarlós István volt budapesti főpolgármester fölényes választási győzelmét mutatták ki reprezentatívnak mondott mintájuk megkérdezésével.

A szakszervezetek szerint át nem gondolt intézkedések sorozata juttatta ide a MÁV-ot, hogy már az utazóközönség is érzi a bajt. Novemberben 14 pontos követeléscsomagot juttattak el a vasúttársaság vezetésének, ebben például azt kifogásolják, hogy ma egy forgalmi szolgálattevőre 7-8 főnök jut, s mind ellenőrizni akar valamit, hogy munkája létjogosultságát igazolja. Szerintük elfogadhatatlan továbbá, hogy a hazai vasúti pályáknak csak a negyede kétvágányos, az 1500 milliárdos fejlesztés ellenére a többség csak egy sínpárból áll, ezért ha baleset történik a balatoni vonalon, oda és vissza is órákra megbénul a vasúti forgalom. Közlekedési szakértők azt is gyakran felróják a MÁV-vezéreknek, hogy például a csökkenő utasszám miatt szükségessé váló költség-optimalizálás gyanánt gyakran a szolgáltatás színvonalát rontják - holott a bezárt vasútvonalak és az egyre több kihagyott állomás éppen hogy még több utas elvesztését eredményezi, ezzel együtt még kevesebb jegybevételt.