Előfizetés

Így használjuk a maszkot, hogy értelme is legyen a viselésének

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.04.28. 10:13

Fotó: Mathieu Menard/Hans Lucas via AFP / AFP
Útmutató ábrával segíti a WHO magyarországi közösségi oldala, hogy a tömegközlekedési eszközökön és a boltokban most már kötelező maszk viselése valóban segítse a járvány terjedését.
Hétfőtől a BKK járatain, az üzletekben, a piacokon és a taxikban is kötelező az orr és a száj eltakarása. A járvány terjedésének lassítását célzó intézkedés bejelentésekor Karácsony Gergely főpolgármester a Facebook-oldalán azt írta: „nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy zárt térben veszélyes, ha nem takarjuk el az arcunkat. Ezért lesz kötelező kendő, sál vagy maszk viselése.” Az intézkedéshez kapcsolódva a Budapesti Közlekedési Központ, illetve a Magyar Református Szeretetszolgálat is egészségügyi maszkot ad térítésmentesen a közösségi közlekedést használóknak.
A maszk helyes használatához az Egészségügyi Világszervezet (WHO) magyarországi Facebook-oldalán találhatunk útmutatót. Ennek alapján először a kezünket kell megtisztítani szappanos vízzel vagy alkoholos kézfertőtlenítővel, a szánkat és az orrunkat eltakaró anyaghoz később már ne nyúljunk, ha mégis megérintettük, tisztítsuk meg a kezünket. Levenni pedig hátulról úgy kell, hogy ne érjünk a maszk elejéhez. Utána helyezzük zárt tárolóba, és mossuk vagy tisztítsuk meg a kezünket.   
Mint arról beszámoltunk, korábban megoszlottak a vélemények a maszkviselésről. Müller Cecília tisztifőorvos éppen az Egészségügyi Világszervezet ajánlását követve azt hangoztatta, csak azok használják, akiknek koronavírus-fertőzésre utaló tüneteik vannak vagy beteg embert ápolnak. A Magyar Orvosi Kamara egy karikatúrával is segített megérteni, a száj és az orr elfedése mindenkinek hasznos, mert gátolja a vírus átadását tünetmentes fertőzöttek esetén is, ezzel hozzájárul a járvány terjedésének megakadályozásához.

A járvány és a túlnépesedés visszaveti a közlekedési technológiákat, és ez remek lesz

Varga Péter
Publikálás dátuma
2020.04.28. 09:00

A járvány miatti leállás hatalmas nyomás alá helyezte a közlekedési vállalatokat világszerte. A feloldások után újra kell indítani, jobban mondva szervezni és gondolni a közösségi közlekedést is.
Az ENSZ becslése szerint 2050-re a világ népességének 68 százaléka fog nagyvárosokban lakni, a jelenlegi 55 százalékhoz képest. Érthető tehát, hogy a nemzeti kormányok és az EU is azon vannak, hogy a városi közlekedés átalakításával enyhítsék a túlterhelt közlekedési hálózatok problémáit és csökkentsék a légszennyezést. Ezt elsősorban a saját tulajdonú autók számának visszaszorításával és az alternatív közlekedési lehetőségek népszerűsítésével teszik. E törekvéseket a világjárvány vélhetően felgyorsítja majd. A tömegközlekedés 50-90 százalékban állt le a világ nagyvárosaiban, San Franciscóban ez 55 millió dollár veszteséget jelent havonta a BART-rendszernek (Öbölmenti Gyorsközlekedési Terület), amely a legforgalmasabb vonalakat működteti Amerikában. Brazíliának a leállás napi 188 millió (USA) dolláros veszteséget okoz. Az amerikai program, a CRES Act 25 milliárd dollárt szán a közösségi közlekedés megsegítésére. A tömegközlekedés a legjobb munkahelyteremtő ágazat, miközben segít a környezeti károk mérséklésében, és az autójukat letevő, a buszig, vonatig többet sétáló, bicikliző emberek egészségi állapota is javul, nem szólva az autós közlekedési balesetek és halálozások számának csökkenéséről.
Míg az USA-ban az autósok tömegközlekedési járművekre való átterelése a fő cél, Európában Milánó olyan ambiciózus tervet dolgozott ki az újraszervezéshez, amely a zsúfolt tömegközlekedést is igyekszik visszaszorítani a gyalogosok, kerékpárosok javára. A város és környéke a különösen szennyezett levegőjű területek közé tartozik. (Ez tükröződik is a COVID-19 megbetegedések és halálozások számában is.) Milánó a nyár folyamán 35 kilométer utat kíván szabaddá tenni a biciklisek és a gyalogosok számára. A Strade Aperte-terv része alacsony költségű ideiglenes biciklisávok kialakítása, kiszélesített gyalogjárdák, 30 kilométeres sebességkorlátozások bevezetése, gyalogos/biciklis elsőbbségű utcák bevezetése. „Évek óta dolgozunk az autóközlekedés visszaszorításán. Ha mindenki autózik, nincs helye az embereknek, a kereskedelmi tevékenységeknek a boltokon kívül” – mondta Marco Granelli alpolgármester. Milánó viszonylag kis területen fekszik, 1,4 millió lakosának 55 százaléka használja a tömegközlekedést munkába járáshoz, az átlag úthossz alig 4 kilométer.

Radbahn

 A tavalyi Kerékpáros Építészeti Biennálén olyan épületterveket mutattak be, amelyek megkönnyítik a biciklis közlekedést, és ezáltal közösségeket formálnak át. Kilenc ország 15 projektjét választották ki. Köztük volt a német Radbahn, melynek keretében a Berlin szívében található ikonikus, magasan futó U1 metró vonal mentén és alatt, jelenleg nagyrészt elhagyatott területeket alakítják át egy 9 kilométer hosszú, elkülönített és többnyire fedett biciklis úttá.

Janette Sadik-Khan, New York korábbi közlekedési megbízottja - aki Bogota (Kolumbia fővárosa) és Milánó közlekedésének megújításán is dolgozik - szerint a járvány lefolyásában a világ előtt egy hónappal előbbre tartó olasz nagyváros jó példát mutathat a későbbiekben. A biciklis és gyalogos utak fejlesztése is megtérül a nyomukban keletkező munkahelyeken keresztül. Európában már máshol is kezdődtek hasonló kísérletek, Brightonban, a Londonhoz közeli tengerparti városban a parti sétány egy részét nyitották meg csak kerékpárosok számára reggel 8-tól este 8-ig.  Budapest is megtette az első lépést: a Nagykörút egyik sávja lesz mindkét irányban ideiglenesen használható biciklis útként az Üllői út és a Váci út között, a már átalakított Bartók Béla út és a Tétényi út mellett, és tervezik az Üllői úti ideiglenes biciklis sáv létesítését is - olvasható a BKK honlapján.  Akárhányan is utaznak majd busszal, villamossal, vonattal, azt is át kell gondolni, hogyan lehet a későbbi járványok terjedését megakadályozni a sok utast egy légtérben szállító járműveken.

Eltűntek Budapestről a közrollerek

Eltűntek Budapestről az applikációval bérelhető elektromos rollerek, a Lime és a Breezy járművei - írja a G7. A Lime március 19-én vonta ki a rollereket a fővárosból, az angol nyelvű tájékoztatás szerint a koronavírus-járvány miatt Dél-Koreát leszámítva világszerte szüneteltetik tevékenységüket. Az e-rolleres cégek évek óta gigantikus veszteségeket termelnek. A Lime januárban vonult ki 12 városból, és minden nagyobb amerikai e-rolleres cég már tavaly leépítésekbe kezdett. A probléma fő oka, hogy egyelőre egyszerűen nem éri meg az üzemeltetés. A cégek túlélési esélyeit rontja, hogy a legalitás határán működnek. Egyre több városból tiltották ki őket, de az adófizetés is jelentős kockázat. Érdekes kérdés, hogy miért álltak le teljesen. Hiszen a kerékpárosok számára vagy éppen Budapesten a Mol Bubi bérlésekre még jótékony hatással is volt a járvány, sokan inkább nyeregbe szálltak, hogy ne kelljen másokkal közösen közlekedniük. Ez elvileg az e-rollerek iránt is növelhette volna a keresletet. Ezeket azonban – különösen Budapesten – alapvetően külföldiek, turisták használták, márpedig a turizmus leállt.

A koronavírus ellen is hónapokig védő bevonatot fejlesztettek Kínában

MTI
Publikálás dátuma
2020.04.28. 08:05
Képünk illusztráció
Fotó: Shutterstock
Tíz évig dolgoztak a baktériumok és vírusok ellen 90 napig is védelmet nyújtó, fújható anyagon, amelyet a jövő hónapban már kapni is lehet a hongkongi üzletekben.
Baktériumok és a vírusok – többek között az új koronavírus – ellen 90 napig „jelentős védelmet” biztosító bevonatot fejlesztettek hongkongi kutatók. A MAP-1 nevű bevonat fejlesztése 10 éven át tartott. Az anyagot gyakran használt felületekre, például a liftek gombjaira vagy kilincsekre lehet fújni – közölték a Hongkongi Tudományos és Technológiai Egyetem (HKUST) tudósai. Mivel ezeket gyakran érintik meg az emberek, nagyon hatékonyan közvetítenek betegségeket – mondta el Joseph Kwan, a HKUST kutatója, a terméket kifejlesztő csoport vezető tudósa.
A kifújást követően kialakuló bevonat több millió, fertőtlenítőt tartalmazó nanokapszulából áll, amelyek a megszáradás után is hatékonyan ölik meg a baktériumokat, vírusokat és spórákat. Más általános fertőtlenítő módszerekkel – például a hígított fehérítővel vagy az alkohollal – ellentétben, a MAP-1 hőre érzékeny polimereket is tartalmaz, amelyek raktározzák, és emberi érintés hatására kibocsátják a fertőtlenítő anyagokat – fejtette ki Kwan. Az anyag nem mérgező, a bőr és a környezet számára is biztonságos.
Az elmúlt évben egy hongkongi kórházban és idősotthonban végzett teszteket követően februárban hivatalosan engedélyezték a bevonat fogyasztói használatát, a jövő hónapban pedig már kapható lesz a hongkongi üzletekben. Egy helyi szervezet segítségével a bevonatot Hongkongban már több mint ezer, alacsony jövedelmű családban alkalmazták. A tudósok szerint bevásárlóközpontok, iskolák és sportlétesítmények is alkalmazzák a bevonatot. Egy iskola „befújásának” költsége 20-50 ezer hongkongi dollár (840 ezer-2,1 millió forint) között van a terület nagyságától függően. A kibocsátó cég 50 és 200 milliliteres, otthoni használatú termékeket is piacra dob 70 és 250 dollár (23 és 82  ezer forint) közötti összegért.