egészségügyi reform;Pintér Sándor;tanulmány;titkosítás;

Pintér szerint semmi közünk hozzá, hogy mit tartalmaz az egészségügy reformjáról szóló, 352 milliós tanulmány

Tíz évre titkosították a Belügyminisztérium által megrendelt, közpénzből kifizetett dokumentumot.

Hiába szerette volna megismerni az MSZP két politikusa, Bangóné Borbély Ildikó, és az EP-képviselő Ujhelyi István is azt a tanulmányt, amit Pintér Sándor tárcája rendelt meg a Boston Consulting Grouptól (BCG), a magyar egészségügyi rendszer reformjára.

Mi fizetjük, rólunk szól, mégsem ránk tartozik

A K-Monitor nyomán, júniusban szivárgott ki, hogy a Belügyminisztérium a nemzetközi tanácsadó céget bízta meg a munkával, és bruttó 352 millió forintot fizetett ki a dokumentum elkészítéséért. 

A tanulmány tartalmának megismerése közérdek lenne – nem csak azért, mert adóforintokból fizettek érte, de azért is, mert az egészségügyi ellátórendszer helyzete és jövője minden magyart érint.

Erre hivatkozott parlamenti kérdésében Bangóné is, aki hozzátette, úgy tudja, hogy a BCG-nek augusztus 7-i határidővel kellett elkészítse az anyagot. Ő és Ujhelyi István emellett közérdekű adatigénylést is benyújtott a témában – hasztalanul.

Pintér Sándor válasza szerint ugyanis 

„az érintett dokumentumok a Kormány számára készített, olyan döntés-előkészítő adatokat tartalmazó iratok, amelyek az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény alapján a keletkezésüktől számított tíz évig nem nyilvánosak.”

A levelezést korábban a Portfolio.hu szúrta ki. 

Ujhelyi bíróságra menne

A kormánytól nem szokatlan megoldás a titkosítás – korábban így rejtették el a 700 milliárdos Budapest-Belgrád vasúti építkezés dokumentumait is a nyilvánosság elől. Ujhelyi azonban nem adja fel, és Facebook-bejegyzése szerint a bíróságon perelné ki a dokumentumokat. 

Uniformizálhatják az egészségügyet

Hogy a tanulmány mit tartalmaz, arról csak háttérinformációink vannak: a Népszava úgy tudja, hogy a reform döntéselőkészítői a közfinanszírozott ellátásokat egyértelműen továbbra is adóforintokból állnák, és nincs jele annak, hogy külső forrásokat, például biztosítói pénzeket vonnának be.

Ezzel párhuzamosan fölszámolnák a tulajdonformák sokféleségét az alapellátásban és a kórházi szektorban is, a teljes egészségügyi rendszerben. Egyetlen hivatal irányíthatná a szolgáltatók beszerzéseit, fejlesztését éppúgy mint a személyzeti politikáját. Úgy tudjuk szó van arról is: a kórházi ellátást úgy szerveznék újjá területi egységenként, hogy ahhoz hozzátartozzon a szak- és alapellátás is.  

Szlovákiában nem féltek a nyilvánosságtól

A BCG-t Szlovákiában is felkérték az egészségügyi reformtervek elkészítésére, ahogy erről lapunk korábban írt – érdekes módon azonban ott nyilvános vita folyt a tanulmányról, a kormány pedig nem érezte úgy, hogy tíz évre el kell zárnia „avatatlan szemek” elől a tanulmányt.