„A gyár 2018 tavaszára felépült, a termelés elindult. 2019 júliusában elkészült az első minta”. Többek között ezt a kissé meghökkentő tájékoztatást adta a Mol műgumigyárának helyzetéről Keresztes László Lóránt, az LMP frakcióvezetője írásbeli kérdésére Fónagy János, a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter helyettese, parlamenti államtitkár.
Orbán Viktor 2018 márciusában, a választások előtt néhány héttel, fideszes kampányeseménynek is beillő külsőségek között adta át a Mol tiszaújvárosi telephelyén létesített üzemet. Az ünnepségen Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató úgy fogalmazott, bizonyos „mikrohangolások” után „a nyáron lezajlik a tesztüzem és ősztől indul a termelés”. Még egy nagy, zöld indítógombot is megnyomtak. (A megnyitón a város akkori, MSZP-s polgármestere nem szólalhatott fel, ellenben köszöntőt mondott Szerencs akkori fideszes polgármestere, az azóta elhunyt Koncz Ferenc.) Helyiek már akkor azt rebesgették, hogy az esemény után folytatódott a jelentős költséggel eltakart építkezés. A Népszava ugyanazon év októberében hívta fel elsőként a figyelmet az akadozó gyárindulásra. A – Fónagy János két évvel későbbi válaszához hasonló – kétértelmű információkra a Mol hivatalosan nem is reagált.
Keresztes László Lóránt szerint a termelés mind a mai napig nem kezdődött meg. A Mol elismeri, hogy jelenleg még csak a próbaüzemen vannak túl és hogy jelenleg a kereskedelmi termelés előkészítése zajlik. Azt azonban tagadják, hogy technikai problémák állnának a kétéves késés hátterében – írja az ellenzéki honatya.
Fónagy János ugyanakkor, szokás szerint tudomást sem véve a kérdés lényegéről – így például a késlekedés miatt kieső tetemes adóbevételekről –, örömmel újságolja a próbagyártás megtörténtét, illetve hogy a termék teljes mértékben megfelel a lehetséges vevők elvárásainak. Szavai szerint a „JSR” „hamarosan” elkezdheti a kereskedelmi termelést.
A japán JSR többségi tulajdonában álló, JMSR nevű gyár a cégbírósági adatok szerint az elmúlt három év során 1,1, 1,9 és 3,1 milliárdos veszteséget szenvedett el, miközben az utolsó, áprilisig tartó üzleti évében már felmutatott 262 millió forint bevételt. Az üzem évi 60 ezer tonna, a gumiabroncs egyik legfontosabb alapanyagának számító műgumi előállítására képes.
A műanyagipari terjeszkedést egyik fő stratégiai céljai között megjelölő Mol megkeresésünkre részben szinte szó szerint megismételte az államtitkári választ. Ebben az iparágban a vevői értékelések normál körülmények között is több hónapos folyamatot jelentenek – tették hozzá a csúszás okát firtató kérdésünkre. A Covid-járvány miatt ugyanakkor a vevők tesztelési időszaka elhúzódott és a határok lezárása is tovább lassította a működésbe állást. Ez a jelen helyzetben sajnos természetes – fogalmaztak lapunknak az olajtársaságnál. A két fél közösen mindent megtesz azért, hogy mielőbb induljon a kereskedelmi termelés – tették hozzá.
Azt, hogy miként kezeli a Mol a JMSR elmúlt évek során felhalmozott veszteségeit, bizalmas információ lévén nem kívánták megosztani velünk. Kérdésünkre leszögezték: a csúszás nincs hatással a Mol hosszú távú stratégiájára.