üzemanyag;Magyarország;hiány;MOL;

- A Molnál kimondták, érzékeny a helyzet, nincs garancia, hogy Magyarországon nem lesz üzemanyaghiány

Sokan félreértették az 50 literes  korlátozást, hogy csak a hatósági áras tankolásra vonatkozik. Ez nem igaz. Pont az a lényeg, hogy kisnyomású oszlopon minden termékből csak 50 litert lehet tankolni. 

Üzemanyaghiány pillanatnyilag nincs Magyarországon, de garancia sem arra, hogy ez így is marad – derül ki abból az interjúból, amelyet Ratatics Péter, a Mol magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója adott a Portfoliónak. 

A cégvezető szerint „nagyon érzékeny a jelenlegi helyzet”, amelynek alátámasztásául öt okot sorol fel:

  • Az első, hogy a literenkénti 480 forintos benzin- és gázolajárstop miatt a magyarországi import jelentős része kiesett, a külföldi nagykereskedők nem érdekeltek az üzemanyag értékesítésében ezen az áron. Mindez azt jelenti, hogy Magyarország az üzemanyag-ellátás  szempontjából egy lábon áll, egy jelentős fennakadás vagy műszaki hiba esetén csak a stratégiai készletekre lehet hagyatkozni, ezek azonban végesek.

  • A második, hogy a nyár a szabadságok miatt nagyobb forgalmú időszaknak számít, 30-40 százalékkal nő a kereslet. 

  • A harmadik, hogy az Oroszország elleni kőolajembargó miatt nem lehet kizárni időszakos áruhiányt, auz európai dízelpiac 10 százalékát orosz források fedezik, a magyarok pedig 10-15 százalékkal több dízelt fogyasztanak, mint amennyit itthon elő lehet állítani.

  • A negyedik, hogy nem sikerült a karbantartási újraindulás az OMV schwechati olajfinomítójában, a folyamat előreláthatólag  több hónapot csúszik, ezért az OMV minden valószínűség szerint nem lesz képes annyi terméket importálni, mint korábban.

  • Az ötödik, hogy az olaj finomítókban rendszeresen karbantartási munkálatokat kell végezni, ami leállással jár. Ez a hagyományos üzemmenet része, ami a Molt illeti, a kötelező karbantartás miatt Pozsonyban július 20-ig tart a leállás, a Dunai Finomítót pedig augusztusban és októberben egy-egy hónapra kell részlegesen leállítani. Mindez azt jelenti a dízeltermelés augusztusban az egyharmadára csökken. 

Az interjúban Ratatics Péter beszélt arról is, hogy bár a Mol egyetért az árstop céljával, hiszen a jelenleg 800 forint körül mozgó piaci ár nagyon komoly megterhelést jelentene a családoknak, de az árstop torzítja is a piacot, és visszaélésekhez vezet, az import jelentős része viszont kiesett, pedig a magyar piacnak szüksége van az importra. 

De beszélt az ügyvezető igazgató arról is, hogy a magyarországi Mol-kutak 90 százalékán megáll ötven liternél, van azonban olyan töltőállomás, ahol ezt még nem sikerült beállítani. – Sokan félreértették ezt a korlátozást, és úgy értették, hogy csak a hatósági áras tankolásra vonatkozik. Ez nem igaz. Pont az a lényeg, hogy kisnyomású oszlopon minden termékből csak 50 litert lehet tankolni. Ez elég ahhoz, hogy egy normál családi autóval utazni lehessen, és ez a cél – hangsúlyozta Ratatics Péter

A fő okok között szerepel, hogy a magyar fizetőeszköz régiós összevetésben is meglehetősen rosszul teljesít.