Üzemanyaghiány pillanatnyilag nincs Magyarországon, de garancia sem arra, hogy ez így is marad – derül ki abból az interjúból, amelyet Ratatics Péter, a Mol magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója adott a Portfoliónak.
A cégvezető szerint „nagyon érzékeny a jelenlegi helyzet”, amelynek alátámasztásául öt okot sorol fel:
Az első, hogy a literenkénti 480 forintos benzin- és gázolajárstop miatt a magyarországi import jelentős része kiesett, a külföldi nagykereskedők nem érdekeltek az üzemanyag értékesítésében ezen az áron. Mindez azt jelenti, hogy Magyarország az üzemanyag-ellátás szempontjából egy lábon áll, egy jelentős fennakadás vagy műszaki hiba esetén csak a stratégiai készletekre lehet hagyatkozni, ezek azonban végesek.
A második, hogy a nyár a szabadságok miatt nagyobb forgalmú időszaknak számít, 30-40 százalékkal nő a kereslet.
A harmadik, hogy az Oroszország elleni kőolajembargó miatt nem lehet kizárni időszakos áruhiányt, auz európai dízelpiac 10 százalékát orosz források fedezik, a magyarok pedig 10-15 százalékkal több dízelt fogyasztanak, mint amennyit itthon elő lehet állítani.
A negyedik, hogy nem sikerült a karbantartási újraindulás az OMV schwechati olajfinomítójában, a folyamat előreláthatólag több hónapot csúszik, ezért az OMV minden valószínűség szerint nem lesz képes annyi terméket importálni, mint korábban.
Az ötödik, hogy az olaj finomítókban rendszeresen karbantartási munkálatokat kell végezni, ami leállással jár. Ez a hagyományos üzemmenet része, ami a Molt illeti, a kötelező karbantartás miatt Pozsonyban július 20-ig tart a leállás, a Dunai Finomítót pedig augusztusban és októberben egy-egy hónapra kell részlegesen leállítani. Mindez azt jelenti a dízeltermelés augusztusban az egyharmadára csökken.
Az interjúban Ratatics Péter beszélt arról is, hogy bár a Mol egyetért az árstop céljával, hiszen a jelenleg 800 forint körül mozgó piaci ár nagyon komoly megterhelést jelentene a családoknak, de az árstop torzítja is a piacot, és visszaélésekhez vezet, az import jelentős része viszont kiesett, pedig a magyar piacnak szüksége van az importra.
Orbán Viktor és Szijjártó Péter is hazudik az olajembargóról, egyszerűen csak a pénztárcájukat féltikDe beszélt az ügyvezető igazgató arról is, hogy a magyarországi Mol-kutak 90 százalékán megáll ötven liternél, van azonban olyan töltőállomás, ahol ezt még nem sikerült beállítani. – Sokan félreértették ezt a korlátozást, és úgy értették, hogy csak a hatósági áras tankolásra vonatkozik. Ez nem igaz. Pont az a lényeg, hogy kisnyomású oszlopon minden termékből csak 50 litert lehet tankolni. Ez elég ahhoz, hogy egy normál családi autóval utazni lehessen, és ez a cél – hangsúlyozta Ratatics Péter
Szigorítanak a Mol kútjain, péntektől kannába csak piaci áron lehet üzemanyagot kérni