metró;felújítás;BKV Zrt.;M3-as metró;Swietelsky Vasúttechnika Kft;

2022-12-22 06:30:00

Újra hónapokat csúszik az M3-as metróvonal átadása

Az utolsó két megálló legkorábban jövő májusban nyílik meg az utasok előtt – erősítette meg lapunk információit a BKV.

A legelső céldátumhoz képest öt évet, a 2019-es ütemtervhez viszonyítva egy évet késik a hármas metróvonal-rekonstrukció befejezése, de még 2020 őszén is 2022 végi átadásról beszéltek, ami később márciusra csúszott.

„A kivitelezőkkel történt egyeztetések után sikerült egy új ütemtervet kialakítani. Bár az M3 metróvonal felújításának befejezését 2023 márciusára terveztük, a megújult Nagyvárad tér és Lehel tér végül 2023 májusától fogadhat az utasokat. A metrófelújítás felújítás szempontjából kulcsfontosságú két állomást 2022 májusában zárták le az utasok előtt, azóta több előre nem látható műszaki probléma merült fel, így egy év szükséges a teljes korszerűsítéshez” – válaszolta a Népszava kérdésére a BKV.

A felújítást koordináló közlekedési társaság ugyanakkor sietve hozzátette: a legforgalmasabb és egyben közlekedési csomópont szerepét betöltő Deák Ferenc téri és a szintén a városközponti Ferenciek tere állomást már jövő januárban visszaadják az utasforgalomnak. Így onnantól a Deák Ferenc tér és Kőbánya-Kispest között metrószerelvényekkel lehet utazni.

Igaz, a Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokon megállás nélkül haladnak majd át. Ezek az állomások májusig állomáspótló járatokkal lesznek megközelíthetőek.

A részleges avatásokat akkor találta ki a BKV, amikor a csúszás körömszakadtáig való tagadása már nem volt tartható, ahogy a vonal teljes zárlata sem. A Népszava 2021 októberi átadási határidőket és szerződésmódosításokat firtató kérdésére még azt válaszolták, hogy a „Swietelsky Vasúttechnika Kft. által végzett kivitelezési munkák befejezésének szerződés szerinti határideje 2023. január 6., ekkor kezdődhet el a műszaki átadás-átvételi eljárás. Ezt követik a próbafutások, amelynek végén megnyitható a vonal az utasok előtt. A teljes felújított metróvonal átadása továbbra is 2023 első negyedévében várható.” Mint látjuk, a fenti ütemtervet most újra át kellett írni. Innen azonban már nem igen van hová hátrálni, hiszen a május nagyon közel van a hatályos uniós támogatási szerződésben meghatározott céldátumhoz.

A projekt fizikai befejezésének határideje 

Mint emlékezhetünk, a kivitelezést vállaló Swietelsky Építő és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. korábban 18 milliárd forintos többletigényt jelentett be, de az uniós Irányító Hatóság közbelépésére csak 9,1 milliárddal emelhették meg a vállalási árat, amelyből az uniós források terhére nettó 6,2 milliárd forint számolható el, a fennmaradó részt a BKV-nak kell állnia. Ráadásul a BKV által is tudottan a Swietelsky nem mondott le a kért többletpénz fennmaradó részéről, így a munka befejeztével várhatóan pert indít a ki nem fizetett költségek behajtására, így a fővárosi cég több milliárdos követelést görget maga előtt.