oktatás;Budapest;Magyarország;Miskolc;menet;

- A kitűzött úti cél több mint felét már megtette a tudásmenet, szombaton több mint ezren csatlakozhatnak

Gyűjtik a helyi tapasztalatokat is, hatalmas szakadék tátong diákok között attól függően, hogy ki hol tanul.

A kitűzött úti céljuk kétharmadát megtették tegnap délutánra a tudásmenet résztvevői: hétfő óta Miskolctól Hatvanig immár több mint száz kilométert gyalogoltak, megállva több helyen, hogy helybeli pedagógusokkal, szülőkkel, érdeklődőkkel az oktatás problémáiról, a falvakban, kisvárosokban tapasztalt gondokról beszélgessenek. Egy-egy szakaszon többen is csatlakoztak hozzájuk, szerdán, Gyöngyösön, a főtéren vastaps fogadta őket, majd reggel egy 40 fős kísérettel indultak tovább.

Totyik Tamás. a Pedagógusok Szakszervezete egyik alelnöke, aki Gosztonyi Gábor alelnök-társával, Szűcs Tamással, a PDSZ országos választmányának tagjával és Megyaszai Sándorral, egy őket támogató aktivistával állandó tagjai a tudásmenetnek, lapunknak elmondta, továbbra is úgy érzik, hogy támogatás és szimpátia kíséri a vállalkozásukat, és csak elvétve találkoznak negatív megjegyzésekkel. Felidézte, a legtöbb helyen problémakánt felvetődött, hogy mára a minőségi oktatás leginkább csak a felső-középosztály gyerekeinek jár, a hátrányos helyzetű gyerekekkel, az ő felzárkóztatásukkal szinte nem törődik senki. Pozitív ellenpéldaként hozták fel a Magyar Máltai Szeretetszolgálat által működtetett dél-hevesi, tarnabodi iskolát, ahol kellő számú pedagógiai asszisztens segíti az oktatók munkáját, ilyen tanintézményből azonban az országban kevés akad.

Az alelnök szavai szerint beszédes adat, hogy amíg egy rózsadombi és egy leszakadó kistérségben, például a Borsod megyei Encs környékén élő diák között az iskolakezdéskor 20 százaléknyi eltérés van tudásban, képességekben, addig ez az „olló” az általános iskola végére 68 százalékra nyílik.

Szűcs Tamás a gyöngyösi fórumon arról beszélt: amikor Pintér Sándor belügyminiszter ismertette decemberben a tanárokkal egy fórumon az oktatásról vallott nézeteinek sarkalatos pontjait, abban mindössze két megállapítás esett arról, hogy a gyerek az első és a tehetséggondozás fontos, a további kritériumok mind arról szóltak, hogyan kellene ellenőrizni az oktatást és azok szereplőit. Arra biztatta a jelenlévőket, lépjenek be minél többen a szakszervezetekbe, mert csak így tudják képviselni az érdekeiket. Valamennyien elismerősen szóltak a menetet kísérő rendőrök empatikus hozzáállásáról, s félig tréfásan megjegyezték: ugyanahhoz a tárcához tartoznak, ugyanaz a „főnökük”, s mivel mindkét ágazatban hasonló a munkaerőhiány, akár egymást is helyettesíthetnék.

Az oktatásért indított tudásmenet ma Gödöllőre ér, itt Gémesi György polgármester közreműködésével újabb fórumot szerveznek, ahova várják a környékbeli pedagógusokat. Az út szombaton, Budapesten ér véget, ahol az eddigi online bejelentkezések szerint várhatóan több mint ezer fős tömeg kíséri majd a résztvevőket az Örs vezér tértől a Kölcsey Ferenc Gimnáziumig, ahol nagygyűlést tartanak az oktatás helyzetéről és a tudásmenet során hallott gondokról, panaszokról, rendszerszintű problémákról.

Jelenleg 368 koronavírusos beteget ápolnak kórházban, közülük kilencen vannak lélegeztetőgépen.