Orbán-kormány;per;médiapiac;egyenlőtlenség;hetilap;állami hirdetések;

- Négy hetilap közösen pert indít az Orbán-kormány ellen az állami hirdetések egyenlőtlen elosztása miatt

Azt akarják elérni, hogy a Fidesz ne pénzelhesse tovább a saját propagandamédiáját.

A Magyar Narancs, az Élet és Irodalom, a Jelen és a Magyar Hang közösen beperli az Orbán-kormány kormányt az állami hirdetések egyenlőtlen elosztása miatt – derül ki abból az interjúból, amelyet a Kreatív közölt az akciót kezdeményező Lukács Csabával, a Magyar Hang lapigazgatójával.

Azt, hogy a négy hetilap pert indít a magyar kabinet ellen a médiapiac torzítása és a hirdetések egyenlőtlen elosztása miatt, Kocsi Ilona, a Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) elnöke jelentette be a magyar sajtó napja alkalmából kedden rendezett díjátadón.

Lukács Csaba az interjúban elmondja, az összes hetilapot megkeresték a kezdeményezéssel, ám volt, aki ügyvédjei tanácsára hivatkozva közölte, nem vesz részt. A peren kívül közösen döntöttek arról is, hogy kölcsönös lapajánlókat indítanak, ami már működik is; közös előfizetési lehetőségeket kínálnak kedvezményes áron, igaz, ennek a részletein még dolgoznak, és gondolkodnak egy közös hirdetési értékesítésen is.

A perhez már ügyvédet is találtak, aki Tóth Balázs a  Magyar Helsinki Bizottságtól, de eljárást indítanak az Európai Versenyhivatalnál is. A magyarországi bírósági eljárásokkal kapcsolatban „nincsenek nagy reményeik”, de feljelentést tesznek a Gazdasági Versenyhivatalnál is – tette hozzá.

– Nem vagyok naiv, nem számítok arra, hogy ezek után a Magyar Hangot el fogják lepni a kormányhirdetések. De ha azt el tudjuk érni, hogy nem tudják finanszírozni a saját propagandamédiájukat, már az is eredmény. A piactorzítás egyik lába legalább kiesik – fogalmazott.

A Magyar Hang lapigazgatója beszámolt továbbá arról is, hogy nem csak az állami, hanem a piaci hirdetéseket is megszámolták (alapos statisztikájuk van a 2020-as évet tekintve arról, ki, hol és mennyit hirdetett. Ő közel 500 lap 35 ezer oldalát nézte át). Lukács megemlíti, ezalatt felfigyelt négy olyan multicégre, amely a kormányhirdetések gyakorlatát követi. Ez a négy

  • A Stadler vonatgyártó cég

  • A francia PSA csoport

  • A Spar

  • A Philip Morris dohánygyár

Beszélt továbbá arról is, hogy a jelenséggel kapcsolatban külföldi tényfeltáró kollégákat is megkeresnek. Eljutottak például egy svájci kollégához is, aki

Hogyan támogatja a Stadler Rail Orbán Viktor rendszerét? címmel jelentetett meg írást a svájci médiapiac 41 százalékát birtokló TX Group online felületén.

A Magyar Hang oldalán megjelent magyar nyelvű fordítás ezen a linken olvasható.

Lukács Csaba elárulta, Franciaországban, Ausztriában és az Egyesült Államokban is hasonlóra készülnek,

meg akarják vizsgálni azokat a multicégeket, amelyek kizárólag csak a magyar kormánypárti lapokban hirdetnek.

Ezenkívül kezdeményezik azt is, hogy az Európai Parlament (EP) őket is meghallgassa az európai médiaszabadságról szóló törvény közelgő tárgyalásán.

Évente százezernél több autó tűnik el.