Szigorú büntetésre számíthatnak azok, akiknek megállapítják a felelősségét a pénteki indiai vonatbalesettel kapcsolatban – idézi a BBC Narendra Módit, az ország miniszterelnöke.
A Népszava is beszámolt arról, hogy helyi idő szerint péntek este hét óra körül egy személyvonat kisiklott, majd egy szomszédos vágányon álló szerelvénybe csapódott India keleti részén, Orisza államban, egy másik járat pedig feltehetően becsapódott a felborult kocsikba. A balesetben legkevesebb 288 ember vesztette életét, és több mint 800-an megsérültek.
A mentési munkálatok már befejeződtek, a hatóságok szerint az összes roncsok alá szorult utast sikerült kiszabadítani. A BBC azt írja, Narendra Módi a helyszínen fájdalmasnak nevezte a történteket. Egy kórházban sebesültekkel is találkozott, és azt ígérte, mindent megtesznek a felépülésükért.
Nem tudni, hogy kerülhettek a vonatok ugyanarra a vágányra
Az továbbra sem egyértelmű, hogy mi okozta az ütközést, amit az évszázad legsúlyosabb indiai vonatbaleseteként tartanak számon. KS Anand, a Délkeleti Vasút kommunikációs igazgatója azt mondta, teljes körű vizsgálatot indítottak az ügyben, és az előzetes jelentések szerint jelzési hiba állhat a háttérben.
Az események pontos sorrendjéről ellentmondásos hírek érkeztek. A tisztviselők szerint a Kolkata és Csennai között közlekedő Coromandel Express több kocsija 19 óra körül kisiklott, miután egy álló tehervonatnak ütközött. Azt nem tudni, a két szerelvény hogy kerülhetett ugyanarra a vágányra. Az ütközés után a Coromandel Express több kocsija is a szemközti vágányon kötött ki. Ekkor egy másik, ellenkező irányba közlekedő vonat, a Yeswanthpurból Howrahba tartó Howrah Superfast Express ütközött össze a kisiklott kocsikkal.
A vasúti minisztérium közölte, hogy megkezdték a baleset helyszínének a helyreállítását. A BBC az indiai vasúti minisztérium honlapján található utaslisták alapján azt írja, mindkét, a balesetben érintett személyvonat tele volt, és rengetegen voltak várólistán.
„Hogy ki tette ezt, és mi az oka, az majd a vizsgálatból kiderül”
Az MTI összefoglalója szerint az indiai vasútügyi miniszter is azt mondta, hogy a balesetet az elektronikus jelzőrendszer hibája okozta, amely miatt egy vonat tévesen váltott vágányt. – Hogy ki tette ezt, és mi az oka, az majd a vizsgálatból kiderül – fogalmazott Asvini Vaisnav Újdelhiben.
A Times of India vasárnap azt írta, „emberi hiba” okozhatta a három vonat ütközését.
Szudhansu Szarangi, Orisza állam tűzoltóságának főigazgatója szerint a halálos áldozatok száma várhatóan tovább emelkedik, és elérheti a 380-at is. A hatóságok szerint az áldozatokat a baleset helyszíne és Bhuvanesvar közötti összes kórház fogadja. Mintegy 200 mentőautót, sőt buszokat is mozgósítottak a szállításukhoz.
A környező falvak lakói is mentettek
A túlélők korábban döbbenetes jelenetekről számoltak be. – Tíz-tizenöt ember zuhant rám, amikor bekövetkezett a baleset, majd minden összeomlott. Én a kupac alján voltam. Megsérült a kezem és a tarkóm is. Amikor kijöttem a vasúti vagonból, láttam, hogy valaki elvesztette a kezét, a lábát, másvalakinek pedig teljesen eltorzult az arca – idézte fel az indiai ANI hírügynökségnek az egyik férfi. A szomszédos falvak lakói az elsők között érkeztek a baleset helyszínére, és megkezdték a mentést.
Az államban gyásznapot hirdettek.
Indiában található a világ egyik legnagyobb vasúti hálózata és annak ellenére gyakoriak a balesetek, hogy százmillió dolláros nagyságrendekben költenek az infrastruktúra javítására.
Ez volt India legsúlyosabb vasúti balesete ebben az évszázadban. Az ország eddig legnagyobb vonatszerencsétlensége 1981-ben történt. Ekkor a rossz időjárási körülmények közt egy túlzsúfolt szerelvény kisklott, majd egy folyóba zuhant, Akkor legkevesebb 800 ember veszítette életét.
Közel háromszázan veszítették életüket az évszázad legsúlyosabb indiai vonatbalesetében