Orbán-kormány;szakképzés;Pedagógusok Szakszervezete;óvodapedagógus;óvónő;Gosztonyi Gábor;Kulturális és Innovációs Minisztérium;

Új óvodai nevelő képzéssel próbálja enyhíteni a Orbán-kormány az óvónőhiányt

A szakszervezet szerint ez nem megoldás a pedagógusok pótlására.

Öt- és kétéves “óvodai nevelő” képzést tervez indítani a kormány a technikumokban és a szakképző iskolákban – derült ki egy, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) által közzétett tervezetből, amellyel a szakképzési kormányrendeleteket módosítanák. E szerint óvodai nevelőnek a szakképző iskolákban, valamint az érettségit is adó technikumokban ötéves képzés keretében lehet majd tanulni, de kétéves oktatásra is jelentkezhetnek, akik csak a szakmai vizsgára szeretnének felkészülni (mert például már van érettségijük).

A dokumentumból ennél több nem derült ki. A tervezetet június 16-án, pénteken töltötték fel a kormany.hu-ra és június 24-ig adtak időt társadalmi egyeztetésre. Gosztonyi Gábor, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) szakképzésért felelős alelnöke lapunknak azt mondta,

meglepte a tervezet, a minisztérium a PSZ-szel nem egyeztetett, de még arra sem hívták fel a figyelmüket, hogy társadalmi egyeztetés indult a szakképzésben várható változásokról. 

Pedig az alelnök szerint az új óvodai nevelő képzés több kérdést is felvet, ilyen szakmai oktatás és munkakör eddig nem létezett, óvodapedagógusként csak felsőfokú diplomával lehet elhelyezkedni.

– Jobban mondva az 1960-as, 1970-es években volt olyan, hogy középfokú végzettséggel is lehetett óvónőként dolgozni. Nagyon úgy tűnik, hogy most ebbe az irányba megyünk vissza – fogalmazott Gosztonyi Gábor.

Gosztonyi Gábor szerint ugyanakkor még nem tudni, az óvodai nevelők pontosan milyen képzést kapnak majd, milyen feladatokat láthatnak majd el az intézményekben. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke hozzátette, az viszont egyértelmű,

hogy a kormány a pedagógushiányra próbál félmegoldásokat találni, ez alól pedig nem kivétel az óvodai nevelés sem.

A szakértő emlékeztetett: 2020-ban ugyancsak egy rendeletmódosítással intézték el, hogy az óvodákban csak reggel nyolctól délig legyen szükséges képzett óvodapedagógus jelenléte, a kora reggeli és a délutáni órákban – amennyiben nincs fejlesztő vagy iskola-előkészítő foglalkozás – az is elég, ha a nevelő-oktató munkát segítők, mint például a dajkák, pedagógiai asszisztensek ott vannak, ami Gosztonyi Gábor szerint lényegében csak gyermekmegőrzés. Erre azért volt szükség, mert bár az előírások szerint egy óvodai csoportra két diplomás óvodapedagógus (egy délelőttös és egy délutános) kell, a szakemberhiány miatt ezt egyre nehezebb biztosítani. A PSZ alelnöke arra is felhívta a figyelmet,

a pedagógiai asszisztensek, amennyiben vannak egyáltalán az intézményben, hivatalosan nem is lehetnének egyedül a gyerekekkel, az ő feladatuk az óvodapedagógusok munkájának segítése, nem pedig átvállalása.

Érdeklődtünk a Kulturális és Innovációs Minisztériumnál, mi indokolja az óvodai nevelő szakmai képzés bevezetését és pontosan mi lesz a feladatuk az itt végzetteknek. Válaszukban annyit írtak, a cél az óvodai nevelés további fejlesztése, az óvodai nevelőket pedig szakképzett nevelést segítőként lehet majd foglalkoztatni. Gosztonyi Gábor szerint 

így lényegében majd az óvodai nevelők is dolgozhatnak az óvodapedagógusok helyett reggel nyolc előtt és a délutáni órákban.

Több száz munkatársat keresnek

Az óvodapedagógusok száma hullámzó tendenciát mutat, de 2016 óta lényegében csökken. A KSH szerint az idei nevelési évben a főállású óvodapedagógusok száma 30,6 ezer fő, ami több mint 800-zal kevesebb, mint 2016-ban. Azonban szakmai szervezetek szerint a valós hiány alsó hangon is több mint ezer fősre tehető. A közszféra állásportálján jelenleg több mint 700 aktív álláshirdetés található óvodapedagógus munkakör betöltésére.