„Eddig havonta 548 millió forinttal járultunk hozzá az agglomerációs közösségi közlekedési finanszírozásához, ha azonban a kormány elveszi Budapest állami támogatását, ezt fel kell függesztenünk. Nem azért, mert nem szeretnénk támogatni a környéken élők mobilitását, hanem mert nem fogjuk tudni” – közölte Facebook-bejegyzésében Karácsony Gergely. A főpolgármester így reagált arra a pénteki DK-s észrevételre, amelyről a Népszava is beszámolt, hogy „újabb politikai bosszúra készül Budapest ellen az Orbán-kormány”.
Az ellenzéki párt ugyanis felfedezte költségvetést megalapozó törvényhez benyújtott fideszes módosító javaslatban, hogy meg lehetne fosztani az önkormányzatokat az állami támogatástól, ha tartoznak az államkincstárnak.
DK: Orbán Viktor folytatja bosszúhadjáratát Budapest ellenMárpedig a főváros még június elején beadta keresetét a Magyar Államkincstár, pontosabban a Pénzügyminisztérium ellen, mert törvénysértőnek tartják a fővárosra az idén kiszabott szolidaritási hozzájárulás mértékét, az 58 milliárd forintot, amelynek mértéke 25 milliárddal magasabb, mint azok az állami normatívák, amelyeket a fővárosi önkormányzat kap a kötelező feladatainak ellátásához. Így ezt a 25 milliárdot nem fizetik be, tehát gyakorlatilag tartoznak a kincstárnak.
Arról egyelőre nincs hír, hogy a főváros keresetében szereplő jogvédelem kérelemről, arról, hogy az államkincstár a per jogerős lezártáig ne emelhesse le a fővárosi önkormányzat számlájáról a vitatott összeget, döntött-e már a bíróság. Karácsony Gergely mindenesetre leszögezte:
A kormány Budapest-ellenes sarcpolitkája szintet lépett: most már a fővárosi közösségi közlekedés normatív támogatását is meg akarják szüntetni. Aljas és kicsinyes válasz ez arra a perre, amelyet a pénzügyminisztérium ellen indítottunk a törvénytelen szolidaritási adó miatt.
A fővárosi közösségi közlekedés, a gyakorlatban a BKV normatív támogatása, évek óta változatlan összegű: 12 milliárd forint, ahogy már a Tarlós-korszakban is annyi volt. A fővárosi közlekedés kormányzati kézbe vételének, államosításának terve hosszú évek óta felbukkan. Csaknem egy éve ugyancsak egy költségvetési törvényhez benyújtott fideszes módosító-javaslatba csempészték bele ennek a lehetőségét. Könnyen elképzelhető, hogy a mostani kormánypárti csomagban is van ilyen szándék, de meglehet, ha elvonják azt a 12 milliárd forintot, a BKV, és így a főváros is könnyen a csőd szélére sodródik, amely a jövő tavasszal esedékes önkormányzati választáson komoly ütőkártya lehet a kormány kezében.
„Nem csupán Budapest, egész Magyarország-ellenes ez a költségvetési politika” – Ma adja be a keresetet a szolidaritási adó miatt a fővárosOrbánék elrejtették a fővárosi közlekedés államosításának lehetőségét a költségvetési törvény módosítói közé