Fidesz;BKV;fizetésképtelenség;Karácsony Gergely;normatíva;DK;állam;megszüntetés;politikai bosszú;

Karácsony Gergely szerint ha az Orbán-kormány megszünteti a BKV 12 milliárdos normatíváját, a főváros sem fizeti ki az agglomerációs közlekedés félmilliárdját

A főpolgármester azt állítja, hogy a törvénytelen szolidaritási adó miatti perre adott aljas és kicsinyes állami válasz esetén ha akarnának sem tudnának fizetni.

„Eddig havonta 548 millió forinttal járultunk hozzá az agglomerációs közösségi közlekedési finanszírozásához, ha azonban a kormány elveszi Budapest állami támogatását, ezt fel kell függesztenünk. Nem azért, mert nem szeretnénk támogatni a környéken élők mobilitását, hanem mert nem fogjuk tudni” – közölte Facebook-bejegyzésében Karácsony Gergely. A főpolgármester így reagált arra a pénteki DK-s észrevételre, amelyről a Népszava is beszámolt, hogy „újabb politikai bosszúra készül Budapest ellen az Orbán-kormány”.

Az ellenzéki párt ugyanis felfedezte költségvetést megalapozó törvényhez benyújtott fideszes módosító javaslatban, hogy  meg lehetne fosztani az önkormányzatokat az állami támogatástól, ha tartoznak az államkincstárnak.

Márpedig a főváros még június elején beadta keresetét a Magyar Államkincstár, pontosabban a Pénzügyminisztérium ellen, mert törvénysértőnek tartják a fővárosra az idén kiszabott szolidaritási hozzájárulás mértékét, az 58 milliárd forintot, amelynek mértéke 25 milliárddal magasabb, mint azok az állami normatívák, amelyeket a fővárosi önkormányzat kap a kötelező feladatainak ellátásához. Így ezt a 25 milliárdot nem fizetik be, tehát gyakorlatilag tartoznak a kincstárnak. 

Arról egyelőre nincs hír, hogy a főváros keresetében szereplő jogvédelem kérelemről, arról, hogy az államkincstár a per jogerős lezártáig ne emelhesse le a fővárosi önkormányzat számlájáról a vitatott összeget, döntött-e már a bíróság. Karácsony Gergely mindenesetre leszögezte:

A kormány Budapest-ellenes sarcpolitkája szintet lépett: most már a fővárosi közösségi közlekedés normatív támogatását is meg akarják szüntetni. Aljas és kicsinyes válasz ez arra a perre, amelyet a pénzügyminisztérium ellen indítottunk a törvénytelen szolidaritási adó miatt. 

A fővárosi közösségi közlekedés, a gyakorlatban a BKV normatív támogatása, évek óta változatlan összegű: 12 milliárd forint, ahogy már a Tarlós-korszakban is annyi volt. A fővárosi közlekedés kormányzati kézbe vételének, államosításának terve hosszú évek óta felbukkan. Csaknem egy éve ugyancsak egy költségvetési törvényhez benyújtott fideszes módosító-javaslatba csempészték bele ennek a lehetőségét. Könnyen elképzelhető, hogy a mostani kormánypárti csomagban is van ilyen szándék, de meglehet, ha elvonják azt a 12 milliárd forintot, a BKV, és így a főváros is könnyen a csőd szélére sodródik, amely a jövő tavasszal esedékes önkormányzati választáson komoly ütőkártya lehet a kormány kezében.