Kína;Budapest-Belgrád vasút;

Egyre bizonytalanabb a Budapest-Belgrád vasútvonal sorsa, Orbán Viktor személyesen veti be magát

Egyre nő a kínai és a magyar fél közti feszültség, amit már magasabb szinteken kell elsimítani. Mészáros Lőrinc azért nyer még néhány milliárdot.

Úgy fest, a Budapest-Belgrád vasútvonal építésén dolgozó kínai cég képtelen megcsinálni azt a biztosító- és vonatbefolyásoló rendszert, amely elengedhetetlenül szükséges lenne - írja a Telex. 

Hasonló rendszerek Kínában is vannak, de azok nem uniós szabványok szerint készültek, jóval egyszerűbbek. A kínaiak valamiért azt hitték, használhatják az Európában nem megfelelő szabványokat, a problémáról pedig Mészáros Lőrincék cége nem igazán szeretett volna tudomást venni, holott sürgetett az idő, hogy kitaláljanak egy megoldást. A cikkben megszólaló szakértő szerint két megoldás lehetséges. Az egyik, hogy kiépítik a nem európai szabvány szerinti rendszert, ami azt jelenti, hogy a vonatok csak kisebb  sebességgel közlekedhetnek, azonban így százmilliárdokat költenek el egy olyan vasútra, amelyen európai szinten elképesztően lassan lehet majd utazni. A másik, hogy megbíznak egy új céget a rendszer kiépítésével. Ezzel azonban újabb éveket késne az átadás. 

Mivel a kínai és a magyar fél közt egyre több a biztosítóberendezés miatti feszültség, ezért nem csoda, ha a politikának is be kell avatkoznia. A VSquare oknyomozó portál szerint Orbán Viktor októberben azért keresi fel az Egy övezet, egy út kezdeményezés kínai konferenciáját, hogy ő maga simítsa el az ellentéteket. S ha már odamegy, akkor elviekben a háborús bűnök elkövetése miatt nemzetközi körözés alatt álló Vlagyimir Putyin orosz elnökkel is találkozhat. 

A projekt egyébként csaknem ezer év alatt fog megtérülni, noha Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter korábban azt mondta, ehhez elegendő lesz 17 év. 

A Budapest-Belgrád vasútvonal építésével szorosan összefügg az a kormányrendelet, amely csütörtök este jelent meg a Magyar Közlönyben. Ennek értelmében még négy és fél milliárddal dobják meg a Szeged-Szabadka vasútvonal felújításának magyarországi részének a költségeit. Minderre pedig azért van szükség, mert a Budapest-Belgrád vasútvonal építése miatt erre járnak a tehervonatok. A 14 kilométeres magyar szakasz 45 milliárdból születik újjá, ehhez teszik hozzá a már említett négy és fél milliárdot.