oktatás;KSH;Oktatási Hivatal;ellenőrzés;iskolák;Belügyminisztérium;lemorzsolódás;köznevelés;

Több tucat iskolában indult ellenőrzés, a legtöbb esetben amiatt, mert a tanulók lemorzsolódásának mértéke magasabb volt a megyei vagy az országos átlagnál

Tavaly májustól összesen 68 köznevelési intézményben indított átfogó, komplex ellenőrzéseket az Oktatási Hivatal (OH), idén októberben és novemberben pedig további 17 intézmény komplex ellenőrzése valósul meg – közölte a Népszava érdeklődésére az OH. 

A legtöbb esetben (42 iskola) kifejezetten azért indítottak vizsgálatot, mert az érintett intézményekben a tanulói lemorzsolódás mértéke magasabb volt a megyei vagy az országos átlagértéknél.

Komplex ellenőrzést több esetben indíthatnak. A lemorzsolódási adatok mellett akkor is, ha az intézmény az országos kompetenciaméréseken az országos átlagnál statisztikailag kimutathatóan gyengébb eredményeket ért el, vagy

ha az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés során az intézmény vagy az intézményvezető legalább három területen 60 százalék alatti. 

Akkor is vizsgálódhatnak, ha egy területen 30 százalék alatti eredményt ért el; vagy ha egy intézmény nem töltött fel az OH informatikai rendszerébe a korábbi ellenőrzések kapcsán elrendelt fejlesztési vagy intézkedési tervet.

Lapunk még 2021 szeptemberében számolt be arról, hogy egy rendeletmódosítással a köznevelésért felelős akkori szaktárca (az azóta megszűnt Emberi Erőforrások Minisztériuma) egy új ponttal egészítette ki az iskolai ellenőrzések típusait, ez a komplex ellenőrzés, amit az OH által kijelölt szakértői bizottság végez, de külsős szakértőket is bevonhatnak. Az ellenőrzést követően az iskolák vezetőinek intézkedési tervet kell készíteniük, ezek végrehajtását utóvizsgálattal ellenőrzi a hivatal.

Az OH közlése alapján a fejlesztési-intézkedési tervek elmaradása miatt 26 esetben indítottak ellenőrzést, pedagógiai-szakmai ellenőrzések eredményei alapján azonban még nem vizsgáltak intézményeket, intézményvezetőket. A kompetenciamérések átlagon aluli eredményei miatt

39 iskolában vizsgálták az okokat, ám ezek gyakran összefüggenek a tanulói lemorzsolódással is, így több ellenőrzés egyszerre két szempont alapján (átlagon aluli mérési eredmények, magas lemorzsolódási érték) is indulhatott. 

A megindított vizsgálatok ügyében utóellenőrzés még nem volt.

Magyarországon a lemorzsolódó, majd az iskolát végzettség nélkül elhagyó fiatalok aránya továbbra is magas, a KSH legutóbbi oktatási jelentése szerint

12,4 százalék volt 2022-ben, ennél csak Spanyolországban (13,9 százalék) és Romániában (15,6 százalék) volt rosszabb a helyzet az Európai Unión belül. 

Ráadásul míg uniós szinten egyre alacsonyabb az oktatásból idő előtt kikerülő fiatalok aránya (a 2010-es 13,8 százalékról 2022-re 9,6 százalékra csökkent), nálunk a 2010. évi 10,8 százalékról emelkedett 12,4 százalékra.

Emellett az OH tavaly júniusi adatai szerint a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulókra vonatkozó adatgyűjtésben

az iskolák 79,37 százaléka jelezte, hogy van náluk lemorzsolódással veszélyeztetett diák, 

és csak az intézmények 20,63 százalékában nem jelöltek meg egyetlen ilyen tanulót sem. A jogszabályok szerint a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók körébe az tartozik, akinek

az adott tanévben a tanulmányi átlageredménye közepes teljesítmény alatti, vagy az előző tanévi átlagához képest legalább 1,1 mértékű romlást mutat. 

A lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók száma az OH 2022. júniusi adatai szerint 26 408 fő volt az 5-12. évfolyamokon, de ebben nincsenek benne a szakképzésben tanulók adatai, mert a szakképzési intézmények 2020. szeptemberétől már nem az OH rendszerébe töltik fel az adataikat.