Lengyelország;Donald Tusk;demokrácia;kormányváltás;jogállamiság;bírói függetlenség;

Andrzej Duda

- Lengyelországban visszaállítják a jogállamiságot, a demokratikus értékrendszer újraélesztése lesz az új vezetés első fő feladata

A jobboldali populista PiS az orbáni utat követve az igazságügyi rendszer megszállásával akarta örökössé tenni uralmát.

Hogyan lehetséges a jogállamiság helyreállítása Lengyelországban, ami nem csak a társadalom működésének a feltétele, de az ország európai integrációjának, s egyebek között annak is, hogy részesüljenek az EU helyreállítási alapjából? A Iustitia Lengyel Bírói Egyesület szóvivője Bartlomiej Przymusinski bíró erről nyilatkozott a Népszavának.

A Iustitia bírói egyesület törvénytervezetet készített, amely ezt a folyamatot szabályozza – mondta a szóvivő. A helyzet kulcsa a bírói kinevezésekről döntő Országos Igazságügyi Tanácsban (KRS) van. Ennek 25 tagja, közülük 15-en bírók. Korábban őket a bírói önkormányzatok választották be a testületbe – ezt a PiS úgy változtatta meg, hogy a KRS bíró tagjait a parlamenti többség választja meg. Így olyan testület jött létre, amely teljesen az uralkodó politikának megfelelő embereket jelölt ki, akiket azután az államfő bíróvá nevezett ki. Ezeket a kétséges módon hivatalba került személyeket nevezik „újbíráknak”. A nyilatkozó szerint körülbelül 1800 ilyen vitatható kinevezéssel hivatalba került „újbíró” van.

A megoldás kulcsa a KRS-ben van, a testület bíró-tagjait a bírói önkormányzatoknak kell választaniuk – javasolja az egyesület. Az így létrejövő új KRS mellett a tervek szerint tanácsadó testület működik majd, amelyben nem kormányzati szereplők (NGO-k) is helyet kapnak. Azt is javasolják, hogy a lengyel bíróságok feletti felügyeletet is vegye át ez a testület – ez a második világháborút megelőző évek óta az igazságügyi miniszter jogköre. El kell venni a minisztertől a bírósági vezetők kinevezésének jogát is – ez is feltétele a bíróságok függetlenségének. Az egyesület javasolja, hogy egységesítsék a bírói kinevezéseket. Most a köztársasági elnök jogköre, hogy „előléptesse” a járásbíróból megyei bíróvá avanzsáló személyt. Przymusinski elmondta: a törvénytervezetük alapján a Duda elnök által korábban kinevezett újbíróknak vissza kell térniük korábbi munkakörükbe, tehát, a megyei bíróból újra járásbíróvá lesznek, illetve akik ügyészek vagy ügyvédek voltak szintén eredeti státuszukba távoznak.

Bartlomiej Przymusinski elmondta: tervezetük alapján a Duda elnök által korábban kinevezett új­bíróknak vissza kell térniük korábbi munkakörükbe

Przymusinski elmondta, hogy készültek további törvénytervezetek is a demokratikus pártok koalíciója számára. A független ügyészek Lex Super Omnia egyesülete leválasztaná és ismét független, nem a kormánynak közvetlenül alárendelt szervezetté tenné az ügyészséget, s növelné az ügyészek függetlenségét, csökkentené a szervezet katonai jellegét.

A lengyel jogállamiság egyik nagy tekintélyű alapintézménye volt a PiS kormányzása előtt az Alkotmánybíróság. Hogyan kaphatja vissza ezt a státuszát? Przymusinski elmondta, az Alkotmánybíróság helyzetének normalizálására a Báthory Alapítvány szakértői készítettek javaslatot. (Fundacja Stefana Batorego, az erdélyi fejedelemből lengyel királlyá lett uralkodóról elnevezett alapítványt Soros György és lengyel ellenzékiek alapították a nyolcvanas évek végén – a szerk.) Ennek egyik alapeleme, hogy hivatalba kell lépnie annak a három alkotmánybírónak, akiknek esküjét 2015-ben a frissen megválasztott elnök Andrzej Duda nem fogadta el, arra hivatkozva, hogy a lelépő parlament akkor választotta őket, amikor még elődjeik mandátuma nem járt le. Helyükbe un. dublőrök léptek. Przymusinski bíró emlékeztetett arra, hogy a strasbourgi Emberi Jogi Bíróság egy ítélete szerint sérültek annak emberi jogai, akiknek ügyében a lengyel alkotmánybíróságban „dublőr” ítélkezett.

Végül megkérdeztem a szóvivőt, mit gondol arról, hogy átmennek-e ezek a létfontosságú javaslatok Duda vétóján? Przymusinski bíró szerint a köztársasági elnök hivatalba lépésekor a bíróságok működésének gyors javulásáról beszélt – ezzel ellentétes folyamatok zajlottak a lengyel igazságszolgáltatásban: az ügyek elbírálása 80 százalékkal hosszabb időbe telik, drámai módon zuhant a bíróságokkal szembeni társadalmi bizalom. Ha elfogadná a törvényjavaslatunkat, az erősítené a jogállamiságot Lengyelországban – mondta a Népszavának a lengyel Iustitia Bírói Egyesület szóvivője.   

Lengyelországban viszont már minden tíz megkérdezettből kilenc vélekedik pozitívan az EU-ról.