A 660 milliárd forintra becsült vagyonával Magyarország leggazdagabb emberének számító Mészáros Lőrinc gyerekei is kihasználnának minden lehetőséget, ha kedvezményekről van szó – derül ki a lapunk birtokába került iratokból.
A Mészáros-gyerekek Fejér-B.Á.L. Építő és Szolgáltató Zrt.-je vezeti azt a konzorciumot, amely 8,5 milliárdos ajánlattal megnyerte az MTA-székház felújításának első ütemére kiírt tendert. A jól fizető munka azonban némi kiadással is jár. A kerületben – ahogy más önkormányzatoknál is – egyre gyakrabban kötnek megállapodást nagyobb beruházások kivitelezőivel, hogy a munkálatok miatti zaj, por, területhasználat, forgalomnövekedés miatt afféle ellentételezésként támogatást adjanak. Ez esetben sincs ez másként, ám a konzorcium részletfizetést kért az V. kerületi, fideszes vezetésű önkormányzattól a 110 milliós támogatás megfizetésére.
A Mészáros-cégnek tavaly 65 milliárdos bevétele volt, ami csaknem háromszorosa a 2018-as összegnek.
Az V. kerülettel kötendő – a Népszavához eljutott – megállapodás szerint a konzorcium hozzájárulna „az önkormányzatot terhelő közfeladatok” ellátásához, ezért 110 milliót fizetnek, de tíz egyenlő részletben. A szerződéshez kapcsolt előterjesztés szerint a pénzt a rekonstrukcióval járó „szükségszerű, átmeneti környezetterhelés” kompenzációjaként adják. A kerület képviselő-testülete úgy tervezte, hogy a csütörtöki ülésén dönt a szerződésről. A városfejlesztési bizottság kedden már rábólintott a megállapodásra, pedig egy ellenzéki képviselő, Berta Zsófia szerint
az is kérdéses, nem kevés-e a 110 milliós támogatás.
„A településfejlesztési szerződés bevett önkormányzati eszköz, sok fővárosi kerület él ezzel annak érdekében, hogy a beruházóktól kicsikarjanak némi hozzájárulást különböző közcélú fejlesztéseikhez. Ám ahogy ezt az eszközt az V. kerület használja, az igazi kuriózum” – magyarázta Berta Zsófia, a Tiéd a Belváros ellenzéki frakció tagja. Mint mondta, a belvárosi kontraktusok afféle biankó szerződések, amelyek nem csak a közpénzzel felelősen gazdálkodó önkormányzati, de az üzleti világban is nehezen vállalhatóak. Az MTA kivitelezőjével kötendő szerződés tervezetében nincs benne,
hogy pontosan meddig tart ez a „környezetterhelés”, mekkora területet érint, de az se derül ki, hogy pontosan mit takar a terhelés.
„A városfejlesztési bizottság keddi ülésén hangzott el, hogy a vállalkozó által építendő állványzat elfoglalja az utcák egy részét, az épület előtti parkolót pedig felvonulási területként hasznosítanák. Ez több szempontból is aggályos:
a belvárosban egyrészt minden parkolóhely számít, másrészt az itt parkoló autók után fizetendő parkolási díj a kerületi önkormányzatot illeti, amitől így elesik.
A foglalás idejének ismerete nélkül nem tudható, hogy mennyire méltányos a vállalkozó által fizetett 110 millió forint” – mutatott rá a képviselő.
Az is csak a bizottsági ülésen hangzott el, hogy az építési forgalom elsősorban a fővárosi tulajdonú pesti alsó rakparton bonyolódna. A konzorcium azonban nem akar az ellenzéki vezetésű fővárosi önkormányzattal egyezkedni, így inkább a kormánypárti belvárosi önkormányzattal állapodik meg arról, hogy a rakpart lezárása esetén a József Attila utcán és a Bajcsy-Zsilinszky úton mennek majd a teherautók. Azt nem tudni, hogy hány jármű és mikor, erről ugyanis szó sem esik a szerződésben – tette hozzá Berta Zsófia. A képviselő arra is felhívta a figyelmet, hogy kivitelező most azért egyezkedhet a Széchenyi tér használatáról a kerülettel,
mert az Orbán-kormány tavaly a Vörösmarty és a Podmaniczky térrel együtt elvette azokat az ellenzéki vezetésű fővárostól és átadta a fideszes vezetésű V. kerületnek.
A belvárosi önkormányzat szerződése az ellenzéki politikus szerint minimum ügyeskedés, éppen hogy a törvény nem tiltja. Nem tudja elfogadni a kerületvezetés azon érvelését, miszerint ez „talált pénz”, a vállalkozó ajándéka, hiszen nem lenne köteles településfejlesztési támogatást fizetni a kerületnek. Berta Zsófia nem hisz az ilyen ajándékban. Ráadásul mindez nem egyszeri eset, hanem visszatérő gyakorlat.
Belváros-Lipótváros önkormányzatát aligha érheti az a vád, hogy súlyos sarcokkal lehetetlenítené el a kerületben építkező ingatlanfejlesztőket. Orbán Viktor kormányfő vejének, Tiborcz Istvánnak az érdekeltsége 2016-ban szerezte meg az egykori Mahart-székházat és vele két szomszédos épületet. A luxusszálló kialakításához az állami tulajdonú Magyar Fejlesztési Bank és az azóta a Mészáros Lőrinc-féle szuperbankba beolvasztott Takarékbank adott hitelt. Az építtető Dorottya Investment Zrt. 2019 szeptemberében kötött településfejlesztési megállapodást a belvárosi önkormányzattal, amelyet azóta többször módosítottak.
Újabb rejtett NER-kedvezmény, nem túl szigorú Tiborcz István érdekeltségével az V. kerületi önkormányzatA cég 233 millió forint településfejlesztési támogatást fizet legalább 4 évre az 1200-1400 négyzetméternyi terület használata után.
Az MNB Szabadság téri székházát felújító – a jegybank-elnök fia, Matolcsy Ádám baráti köréhez sorolt Somlai Bálint érdekeltségébe tartozó – Raw Development Kft. 400 millió fizet azért, hogy elbonthasson egy 1400 négyzetméteres játszóteret, amelynek a helyén építőanyagot tárol 2024 nyaráig. A Széchenyi tér Akadémiával átellenben lévő végén éppen átépülő – Tiborczhoz közel álló magántőkealaphoz került – volt Sofitel szálloda kapcsán eddig még szerződést se kötöttek Berta Zsófia ismereti szerint.
Az MNB-székházat felújító cég elbontana egy játszóteret, hogy legyen helye az építőanyagoknak, de adnak az V. kerületnek 400 milliót