MÁV;Lázár János;Volánbusz;Építési és Közlekedési Minisztérium;Budapest-bérlet;

A MÁV szólt Lázár Jánosnak, hogy az állam is milliárdokat bukhat a busz- és HÉV-szerződések felmondásával

Kérdés, hogy fontosabb-e keresztbe tenni a fővárosnak, mint megoldani a problémát.

A Budapest-bérlet felmondásából a MÁV-Volánbusznak nincs haszna, az agglomerációs működési modell megszüntetésével pedig az állam rövid távon veszít - figyelmeztette a MÁV Lázár János közlekedési minisztert egy szakmai összefoglalóban, amit a Telex megszerzett.

A levélben egyebek közt azt közölték, hogy a rendszer csak akkor lehet gazdaságos, ha a fővárostól a 12 milliárdos tömegközlekedési normatívát is elveszik, ez viszont a személyszállítási törvény és az alaptörvény szerint is jár Budapestnek. A mostani rendszer felrúgása esetén lényegében egy szeparált, pazarló és gazdaságtalan rendszer váltaná a mostanit - figyelmeztettek.

A MÁV levele szerint a Budapest-bérlet-megállapodást mindenképpen újra kell tárgyalni, de a szerződés teljes felmondásából az állami szolgáltatóknak nem lenne haszna, mert a kieső fővárosi bevételrészt - körülbelül 400 millió forintot - éppen csak pótolná az ugyanebben a nagyságrendben növekvő saját bevétel.

A dokumentumban arra figyelmeztettek, hogy a 2016-os HÉV- és agglomerációsbusz-működési modell megszüntetésével a MÁV-Volánbusz nemhogy nem nyerne, hanem egyenesen bukna. Nem is keveset: pénzügyi tekintetben rövid távon az állam veszítene körülbelül 4-5 milliárd forintot, elesnének ugyanis a főváros által eddig megkapott szerződéses összegtől. Azért nem a teljes 6,5 milliárdot veszítenék el, mert a megnövekedő jegybevétel valamennyire kompenzálná a kiesést - tették hozzá. Vagyis a pozitív egyenleget csak a 12 milliárd forintos normatív tömegközlekedési támogatás lenyúlása jelentene.

Jelezték azt is, hogy a szerződés felrúgásával az utasok többsége veszítene: a fővárosi utasok a MÁV-HÉV-Volánbusz-járatokat csak többletköltséggel használhatnák, márpedig mivel kétszer annyi budapesti utas van, mint agglomerációból beutazó, ezért alaphangon is elmondható, hogy kétszer annyian veszítenének, mint ahányan nyernének. Ráadásul az agglomerációból érkezők is csak akkor nyernének az új rendszerrel, ha a beutazást követően nem kell a BKK járatait igénybe venniük. Ráadásul a szerződés megszűnése esetén a MÁV-Volánbusznak át kell vennie a BKK által intézett feladatokat, mint például az értékesítés, a pénztárak és jegyautomaták telepítése, a buszok felszerelése a szükséges fedélzeti berendezéssel, továbbá gondoskodni kell az ügyfélszolgálati tevékenységekről, az utastájékoztatásról és a HÉV jegyvizsgálóiról is. 

A dokumentum kitér arra is, hogy amennyiben a szerződéseket felmondják, a fővárosnak a törvényben előírt ellátási kötelezettsége miatt párhuzamos járatokat kell majd indítania a vonatok, HÉV-ek, Volánbuszok mellett, ami egyrészt pazarló tömegközlekedést eredményezne, másrészt a fővárosnak súlyos ellátási gondjai merülhetnek fel a kieső járatok és férőhelyek pótlása miatt. A MÁV-Volánbusznak az egészből annyi haszna lenne, hogy a beszedett bevétel 1-3 milliárd forintos nagyságrendben nőhet, de ez nem érné el a kieső fővárosi támogatás és feladatellátás értékét.

Az anyaggal kapcsolatban a Telex megkereste a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumot, de a tárca szerint a válasz nem időszerű a miniszter ajánlatáról szóló tárgyalások végéig.