Lázár János;járatritkítás;bosszú;Budapest-bérlet;

43 buszjáratot érint a ritkítás. Ahol szükséges, ott beavatkoznak

- Lázár János bosszúja, a Budapest-bérlet felszámolása állhat a fővárosi járatritkítás mögött

Az új járat ugyanis éppen onnan hozná az utasokat, ahonnan most a MÁV-zónázó – vette észre a Népszava.

A BKK mindenféle előzetes tájékoztatás nélkül változtatta meg több sűrűn közlekedő járat menetrendjét a hétfői és pénteki napokon csúcsidőben. A „kis mértékű” változtatás tervéről elsőként a Közlekedő Tömeg számolt be, majd Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár és egykori BKK-vezérigazgató számlálta össze, hogy összesen 43 busz-, 4 villamos- és 6 trolibusz-járatot érint a döntés, a közlekedési szakember szerint a járatritkítás már az első napon, múlt péntek reggel káoszt okozott a fővárosi tömegközlekedésben.

Karácsony Gergely főpolgármester az ATV-ben arról beszélt, „kampány van és nem járatritkítás”. Walter Katalin, a BKK jelenlegi vezérigazgatója mindenesetre elnézést kért az utasoktól az elmaradt tájékoztatásért. Az „intézkedésért” azonban nem, mivel azt „adatalapon, mindent elemezve” hoztak meg. A döntést nem vonják vissza, de folyamatosan monitorozzák majd az érintett járatokat és ahol szükséges, ott beavatkoznak. Indoklásul azt mondta, hogy az átcsoportosítások révén más járatok vonalát fejleszteni tudják. Elsőként bővülnek Rákosmente és környezetének közlekedési kapcsolatai: változik a 298-as busz menetrendje, valamint új 275-ös autóbuszjárat jelenik meg Rákoscsaba–Újtelep térségében.

Joggal merül fel a kérdés, hogy miért éppen ott. Az új járat éppen onnan hordaná az utasokat a városközpont felé, ahonnan jelenleg nagyon sokan a MÁV zónázó járataival járnak dolgozni, iskolába Budapest belső kerületeibe. (A terület északi részén a cinkotai HÉV jár.) Csakhogy – mint arról többször írtunk – tavaly megszűnt az a szerződés, amely a HÉV-járatok mellett biztosította a fővárosi utasoknak a MÁV és a Volán zónázóinak ugyanazon BKK bérlettel való használatát. A három cég összeeszkábált ugyan egy március elsejéig szóló szerződést, amelynek révén a Budapest-bérlet továbbra is használható az agglomerációs járműveken, a folytatás azonban – ahogy arra a MÁV külön közleményben fel is hívta a figyelmet –, a MÁV és a Volán tulajdonosi jogait gyakorló Lázár János vezette építési közlekedési minisztériumé. Lázár január elején tett egy ajánlatot a városvezetésnek: az állami közlekedési társaságok – MÁV, Volán – elfogadják a Budapest-bérletet a városhatáron belül, cserébe a főváros fogadja el a BKK járatain a vármegye és az ország bérletet. (Ha nem így lesz, akkor két bérletet kell váltani a HÉV, illetve a MÁV és a Volán járatait a városhatáron belül használóknak. Ez az utazási költség megduplázását jelentené.)

Karácsony Gergely ezt sokakat meglepő módon jó iránynak nevezte. Azóta nagy a csend. A főpolgármester legutóbb azzal hárította az erre vonatkozó kérdést, hogy „nem akarja látványpékséggé tenni a tárgyalásokat”. De a háttérben talán nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy azt a főváros reméli és a BKK már készül az agglomerációs járatok kiesésére a fővárosi közlekedési rendszerből. Ha ez valóban így lesz, akkor a fővárosiaknak a fentieknél sokkal nagyobb horderejű változásokra kell felkészülniük.

A fürdő felújítása is egyre távolabb kerül. Az új céldátum 2025 tavasza.