Kaposvár;Orosháza;autóipar;Egyesült Államok;Törökország;beszállítók;üveggyár;Guardian;

Szilánkos orosházi jövő – Kaposváron 400 millió euróért épül az új üveggyár, a patinás békési üzem kemencéje másfél éve áll

A tulajdonos aszerint az újraindulás időpontja a jelenlegi gazdasági környezetben nem meghatározható. 

Továbbra sem világos, milyen sorsot szán az orosházi síküveggyártásnak a világ egyik legnagyobb üvegipari cége, az Egyesült Államokbeli Guardian Industries. A 2022 augusztusában leállított kemence újraindítását folyamatos halasztják. Míg az első dátumként 2023 márciusát jelölték ki, a nyáron már tavaly novembert-decembert említettek. Ez nem történt meg. Helybéliek szerint valójában már lassú halódásra ítélték az orosházi gyárat, de ezt hivatalosan még nem mondták ki.

A Guardian Industriestől kapott válaszok ugyanakkor, ha egyre halványabban is, még mindig mutatnak némi reményt az újraindulásra. A nagy energiaigényű gyárban az üveggyártáshoz használt kemencét akkor állították le, amikor az egekbe szökött a gáz ára. Az adott helyzetben ez észszerű döntésnek számított. Ám azt már kevésbé lehetett nyomon követni, hogy a cég miért nem igényelte az energetikai korszerűsítésre ajánlott, vissza nem térítendő támogatást. Pedig a fejlesztési költség 45 százalékát fedező programot mondhatni pont a Guardian Orosháza Kft.-hez hasonló cégekre szabták.

A termelés szüneteltetése és a kemence újraindításának folyamatos halasztása tükrében az üzemben foglalkoztatottak száma értesüléseink szerint a töredékére esett. Hogy pontosan mennyire, nem sikerült megtudnunk. Kérdésünkre ugyanis csak annyit válaszoltak, hogy „a társaság foglalkoztatotti létszámát a jelenlegi tevékenységi szinthez igazította”. Mindemellett

a helyi önkormányzatnak is nagy gondot okoz, hogy a cég által korábban fizetett, több száz millió forint iparűzési adó nagyságrendekkel esett.

A kemence újraindításának várható időpontja kapcsán így most már csak azt a választ kaptuk, hogy ez a jelenlegi gazdasági környezetben nem meghatározható. Bár 2022 augusztusához képest az energiaárak jelentősen csökkentek, még mindig magasak - tették hozzá. Információink szerint tavaly ősszel meglátogatta az orosházi gyárat a Guardian európai termelési igazgatója. A megbeszélések részleteiről ugyanakkor nem nem szivárogtak ki részletek.

A termelés újraindulásának esélyét nem növeli a kemence több mint kora, harminc év, amely kisebb a kontinens más térségeiben üzemelő egységeknél. Az amerikai tulajdonú cég nem mellékesen tizenegy európai országban gyárt síküveget. Egyik iparági forrásunk szerint a Guardian egy kevésbé hatékony kemencét állított le Orosházán.

Az építőipari megrendelések jelentős csökkenése az elmúlt évek során termelés-visszaesést hozott az európai síküveggyártásban. Ez a piaci szereplőket működésük újragondolására késztette. Ismereteink szerint ettől nem független az orosházi helyzet sem.

Sokat változhatna a helyzet, ha befejeződne az orosz-ukrán háború, és gőzerővel elkezdődne Ukrajna újjáépítése. Ez azonban csak találgatás, amire nem alapozható fejlesztés 

– fogalmazott egy forrásunk.

A Guardian Industries cáfolta lapunknak azt a feltételezését, hogy a lengyelországi Czestochowában öt éve az orosházi termelés kiváltása érdekében növelték napi gyártási képességüket 800-ról 1800 tonnára. Az orosházi síküveggyár jövője attól sem függetleníthető, hogy Kaposváron 400 millió euróból - közel 150 milliárd forintból - üveggyárat épít a török Sisecam. A befektető saját állítása szerint a világ egyik vezető autóipariüveg-beszállítója. De egyes értesülések szerint alapanyagot is gyártanának Kaposváron. Ezzel pedig a Guardian Orosháza kifejezett versenytársaivá válnának. Úgy tudjuk viszont, hogy a Dunántúlon, jelentős állami támogatásból, öblös- és nem síküveggyár épülne. Igaz – tették hozzá forrásaink –, második ütemben terveznek síküveggyártást is. Ez ugyanakkor mégsem keresztezné az orosházi gyár jövőjét. A Guardian Orosháza kemencéjéből kikerülő síküveg ugyanis kevéssé lenne alkalmas gépkocsik szélvédőjének, miközben a Sisecam kifejezetten erre szakosodott. Utóbbiak olyan autóipari világcégek beszállítói, mint például az Audi, a Bentley, a BMW és a Rolls-Royce.

Valós alternatíva esetén a Guardian Industries tájékoztatja lapunkat az orosházi gyárban működő kemence újraindításának pontos időpontjáról – olvasható a cég válaszlevelében.