A Mol hétfő kora délután töltőállomás-hálózatán literenként 10 forinttal csökkentette üzemanyagai kútárát – tudtuk meg több piaci forrásból. Tekintettel arra, hogy a nagykereskedelmi árak ma nem változtak, ez egyértelműen a kutak (hasznot is tartalmazó) árrésének csökkentését jelenti. Ha a piacvezető lánc lépését az összes magyarországi kút leköveti, a Holtankoljak számadataiból kiindulva literenként átlagosan 637 forintos benzin- és 623 forintos gázolajár várható.
Bár a magyarországi kutakon már máskor is tapasztaltak hasonló vagy akár ennél nagyobb árrés-elmozdulást is, elemzők a lépést a mostani politikai hangulatban mindenképp rendhagyónak és jelzésértékűnek tartják. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter három hete az akkor foganatosított, újabb üzemanyagáremelés hallatán „berendelte” a Mol és a nagy hálózatokat képviselő Magyar Ásványolaj Szövetség vezetőit, felróva nekik, hogy tavalyi ígéreteik ellenére a tarifák még mindig meghaladják a térségi átlagot. Bár a Mol e tárgyalásokról sem nyilatkozott, a MÁSZ udvariasan jelezte: nem tett olyan vállalást, hogy a megnövelt különadókat nem építi be a piaci tarifákba, azóta pedig literenként bruttó 41 forinttal nőtt a jövedéki adó. Bár Nagy Márton kérésére a KSH két hete előállt egy térségi átlagár-figyelővel, azt a MÁSZ több szakmai okból sem tartotta alkalmasnak megfelelő következtetések levonására.
A MÁSZ szintén előállt egy saját, térségi árkörképpel, ami alapján a magyarországi kút- és adómentesített árak sem haladják meg a térség átlagát. A tárcavezető ezután is ragaszkodott álláspontjához, mondván, ha az üzemanyag-kereskedők önként nem mérsékelik „profitjukat” a térségi átlaghoz mérten, úgy az Orbán-kormány akár a 2021. november 15. és 2022. december 6-a között érvényes árstop újbóli bevezetését is mérlegelheti. Bár a döntést a kormány múlt szerdán két héttel elhalasztotta, a miniszter megismételte fenyegetését.
Nem adják az árrést, a héten benzinben nőtt, gázolajban csökkent a magyarországi felárBenzinárstop: a fenyegetőzés folytatódott, Nagy Márton számításait a szakértők cáfoljákA tárcavezető által érvként felhozott állítólagos számadatok és összefüggések finoman szólva vitathatóak voltak. Így az üzemanyag-kiskereskedők „profitját” még a költségeiket is tartalmazó árrésnél is többre becsülte, ellenben úgy üdvözölte az elmúlt hetek árcsökkentéseit, hogy azok során az ágazat az árrést benzin esetében egyáltalán nem, a gázolajnál pedig mindössze 2 forinttal csökkentette.
A 10 forintos további árréscsökkenéssel ez az „ellenállás” látszik megtörni.
Bár lapunk érdeklődésére a Mol csak annyit közölt, hogy árazásról nem nyilatkozik, Gépész László, a kis töltőállomásokat képviselő Független Benzinkutak Szövetsége alelnöke piaci tapasztalataira hivatkozva szintén megerősítette információnkat. Értékelése szerint
a 10 forintos árréscsökkentést minden kútnak követnie kell, amely nem szeretne ügyfeleket veszteni, ezzel viszont „nem az a Mol fog tönkremenni”, amely tavaly 568 milliárd forintos nettó profitot ért el, hanem azok a kis, tőkeszegény kutak, amelyek átlagos „haszna” eddig talán ha literenként 5 forint körüli összegre volt tehető.
A mostani, 10 forintos árréscsökkenéssel tehát a kis hazai kutak zömének működtetése már veszteségessé válik – szögezte le az alelnök.
A Holtankoljak adatai szerint szerdától a nagykereskedelmi üzemanyagárak szerdától további 3-3 forinttal csökkennek. Kérdés - teszik hozzá a megfigyelők -, hogy a Mol holnapután követi-e ezt kútáraiban vagy sem.
Lapunk az ügy kapcsán újból kérdéseket intézett a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz. Ha ezúttal válaszolnak – amire eddig nem volt példa –, cikkünket frissítjük.