Matteo Salvini volt olasz belügyminiszter nemrég a Facebook-oldalán számolt be arról, hogy hamarosan Budapesten találkozik Orbán Viktor miniszterelnökkel. „A megpróbáltatások és fenyegetések nem állítják meg a változás és a szabadság szelét, amely Európa-szerte fúj” – jegyezte meg akkori posztjában az Északi Liga vezetője, aki a jelenlegi római kormányban az infrastrukturális és közlekedési tárcát vezeti. Mint kiderült, Salvini már megérkezett a magyar fővárosba, és részt vett az európai közlekedéspolitika vezetőinek tanácskozásán, ahol a téma az volt, hogyan lehetne az EU-ban hozzájárulni az ágazat versenyképességének növeléséhez.
A találkozón az MTI szerint az EU tagországok és illetékes intézményeinek képviselői mellett jelen vannak a nyugat-balkáni országok, Moldova, Georgia, Svájc, Izland, Liechtenstein és Norvégia miniszterei, államtitkárai is.
Lázár János építési és közlekedési miniszter az esemény kezdete előtt újságíróknak arról beszélt, ha nem javul Európa versenyképessége, akkor jelentős mértékben lemarad Amerikától és Kínától is, ezért a magyar uniós elnökség legfontosabb célkitűzése, hogy az EU versenyképességének igazi lökést adjon. Hozzátette, a közelmúltban napvilágot látott két uniós jelentés, Enrico Letta és Mario Draghi egyaránt arra a következtetésre jutott, hogy Európa gazdasági versenyképességét jelentős mértékben növelni kell.
„A magyar soros EU-elnökség legfontosabb kihívása, hogy egy versenyképességi megállapodáshoz, fordulathoz a szakterületeken hozzájáruljon. A közlekedés a feltétele annak, hogy az ipar, a szolgáltatás és valamennyi szektor versenyképes legyen Európában”
– közölte Lázár János.
A vasúti ágazatról szólva kijelentette, hogy egy nehéz helyzetben lévő ágazatot vezet Magyarországon, miközben az emberek leginkább a közlekedés terén találkoznak az állammal, ezért ez nagyon fontos társadalompolitikai kérdés is.
„Nem ismerek olyan országot, ahol elég pénz jutna a közlekedésre. A Letta- és a Draghi-jelentés fontos megállapításainak konklúziója mégiscsak az, honnan jöhet ehhez a pénz, a forrás ehhez a finanszírozáshoz, illetve meg kell találnunk azokat a nemzeti közösségi forrásokat, amelyekkel a közlekedés ügyét fejleszteni tudjuk. A közlekedés hosszútávú befektetés, megtérülése időt igényel, és nagyon költséges vállalkozás, mégis megspórolhatatlan, hogy a választópolgárok és az európai jólét fenntartása érdekében ezeket a beruházásokat megvalósítsuk” – hangsúlyozta Lázár János. A miniszter kiemelte, Magyarország fontos vállalása, hogy kulcsország legyen Európa közepén, és a híd szerepét próbálja betölteni, a közlekedés területén ehhez késznek és képesnek kell lennie északot, délt, keletet és nyugatot egymáshoz közelebb hozni.
„Ebben ajánlunk egy novemberi kezdeményezésünkkel szövetséget minden európai partnerünknek, a tagállamok közösségének és a sok politikai vita közepette is a Bizottságnak” – tette hozzá.
Orbán Viktor Európa legbátrabb patriótájának nevezte Matteo Salvinit, aki örömében Budapestre jön