Szijjártó Péter;Kiskőrös;lezárás;avatás;Mészáros Lőrinc;Budapest-Belgrád;

Csak a kiválasztottak mehettek közel

- Tíz kilométert kerültek a tanyasi emberek, hogy Szijjártó Péter és Mészáros Lőrinc nyugodtan avathasson

Azért, hogy zavartalan legyen a miniszteri és oligarchai megtekintés, nem csak a helybelieket tartották távol, hanem a független sajtót is.

Meglepődve állt meg biciklijével a Kiskőrös melletti tanyavilág felől érkező idős férfi a kisváros határában, a Segesvári utcai vasúti átjárónál, szerda délelőtt. Biztonsági őrök állták útját. Leszállt a bicikliről, levette a kerékpáron szállított botját, úgy közelített a biztonságiakhoz, akiktől aztán megtudta: itt egyhamar nem mehet tovább. Az öreg egyre tanácstalanabbul csóválta a fejét. Bár a vasúti átkelőn túl már Kiskőrösön lenne, a zárás miatt csak tíz kilométeres kerülővel juthatna be a városba. Végül megfordította a kerékpárt, visszaakasztotta rá botját, és lassan, nehézkesen elindult, amerről jött.

Nem az idős ember volt az egyetlen, akit jókora kerülőre kényszerített a lezárás, amit a Terrorelhárítási Központ rendelt el. Mégpedig azért, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter és Mészáros Lőrinc oligarcha nyugodt körülmények között tekinthesse meg a Budapest-Belgrád vasút építésnek egy jelentős pillanatát: a vidéken vezető pályaszakasz utolsó sínszálának lerakását.

Azért, hogy zavartalan legyen a miniszteri és oligarchai megtekintés, nem csak a helybelieket tartották távol, hanem a független sajtót is. A Népszava nem kormányzati forrásból már korábban értesült a szerdai avatásról, ezért megkerestük az illetékes tárcákat. Noha komoly beruházásról, vasúti fejlesztésről van szó a szakterület gazdája, az Építési és Közlekedési Minisztérium csak annyit közölt: keressük a külügyi tárcát. Megtettük, de onnan nem kaptunk választ. Szerda délelőtt pedig, az avatás helyszínén azzal utasították el belépésünket:

„Nincsenek a meghívottak listáján.”

Az, hogy zárt körűvé tették az avatást, különösen azért meglepő, mert nem magánberuházásról van szó. A becslések szerint mintegy 800 milliárd forintos munkálatok kisebb részét közvetlenül közpénzből állják, 85 százalékát pedig olyan kínai hitelből, amit a magyar adófizetők fizetnek majd ki húsz év alatt. A pontos részletek azonban nem ismertek, mivel a kormány kínai kérésre titkosított az adatokat. Épp ezért érthető viszont a nagy kormányzati titkolózás: a beruházás kapcsán igyekeznek kerülni a kínos kérdéseket, amikből akad jócskán. S nem csak a titkos kínai hitellel összefüggésben. Hanem például arról is: mivel indokolják, hogy épp a kormányfő édesapjának bányáiból kellett követ vásárolni a beruházáshoz?

A kormánybarát MTI beszámolója szerint Mészáros Lőrinc – akinek érdekeltségébe tartozik a pályát építő V-Híd Zrt. – többek között azt mondta: „A vasútépítés minden magyar számára fontos, hiszen a vasúti közlekedés nélkülözhetetlen.” Szijjártó Péter a Facebookon azt közölte: „Jövő év végére már teljesen készen lesz a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakasza.”

Lázár János dühöngve tagad. A főváros tiltakozik a zsúfoltságot okozó tervek ellen.