A jövő év elején átalakul a MÁV-csoport szerkezete, 3+1 nagy szervezeti egységbe tömörülve létrehozzák a nemzet közlekedési vállalatát – ismertette Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete hétfői budapesti rendezvényén azt a nagy átalakítást, amit még minisztere, Lázár János hirdetett meg augusztusban a nagy nyári vonatleállások, késések, tüzek után. Az átszervezéstől feltehetően a MÁV-nál és általában a magyarországi vasúton azóta is tapasztalható káosz enyhítését várják.
A fideszes politikus alig egy hete parlamenti bizottsági meghallgatásán ugyanis beismerte, hogy „szarból kell várat építenie”, és azt is, hogy a magyar állam nem vesz új vonatokat 2026 előtt. A várépítés részleteiről az államtitkár elmondta, hogy januártól létrejön a MÁV Pályaműködtetési Zrt., a MÁV, a Volánbusz, a MÁV-HÉV összeolvadásából alakul meg a mintegy harmincezer munkavállalót foglalkoztató MÁV Személyszállítási Zrt., ezek hátterét a MÁV Szolgáltatóközpont Zrt. biztosítja majd. A három nagy szakmai egység munkáját pedig ezután is a MÁV Zrt. csoportirányító cégként fogja össze.
Lázár János ötpontos kormányzati reformot és minőségjavítást hirdetett a közösségi közlekedésben, szeptembertől pedig új vezérigazgatója lesz a MÁV-nak– Az átalakult struktúrában felgyorsulnak a több szervezeti egységet érintő folyamatok, nő a reakciókészség, a Volán szorosabb integrációjával megvalósulhat az a fajta közös gondolkodás, amit nemzeti tarifaközösségnek is lehet hívni – fogalmazott Nagy Bálint. Felidézte az ismert adatokat: „A magyarországi vasúthálózat hossza 8218 kilométer, amelyből személyforgalomban 6926 kilométert használnak. Ebből 3347 kilométer, azaz a személyforgalomban használt pályaszakaszok mintegy 50 százaléka sebességkorlátozott, műszaki problémája van. A menetrendtartási képesség szempontjából ez a legnagyobb kihívás, a késések jelentős részét ugyanis a pályahibák okozzák.”
A MÁV haváriaközpontot hoz létre a leállások miatt, átalakítják a pótlóbuszok rendszerét isLázár János: Szarból kell várat építenem, a magyar állam nem vesz új vonatokat 2026 előttAz államtitkár országhatáron kívül találta meg a felelőst, és ahogy mondta, „a vasútfejlesztésre szánt uniós forrásokat politikai okokból Brüsszel visszatartja bizonytalan ideig”. Ezért saját forrásból és hitelből indítanak fejlesztéseket: jövő év elején 1 milliárd euró hitelt terveznek felvenni az Európai Beruházási Banktól (EIB), amelyet 1 milliárd euró összegű saját forrással egészítenek ki. Így a tervek szerint 800 milliárd forint összegből „felújítanak 317 kilométernyi pályaszakaszt, ebből 50 kilométert villamosítanak, 119 kilométeren felszámolják a lassújeleket, azaz a sebességkorlátozásokat, 490 kilométer pályát pedig a legkorszerűbb, központi forgalomirányítás alá helyeznek.” Új járművek beszerzése helyett azonnali beavatkozásként megkezdődött 100 forgalomból kivont vasúti szerelvény felújítása.
Ez a hét is vasúti káosszal kezdődik, elhúzódott a váltókarbantartás a Nyugati pályaudvaronNapi MÁV: kifogyott az üzemanyag, 80 percig állt egy vonat SajóecsegenA MÁV-csoport vezérigazgatója mindenkit megnyugtatott: korántsem a HÉV-szerelvények többsége, amely már elmúlt 60 éves