MÁV;Lázár János;pályaudvarok;kiszervezés;Fekete Zoltán;

Szélesre tárják a kapukat

- Lázár János nem bízta a véletlenre, az MNB-alapítványok volt vezetője intézi a páyaudvarok kiszervezését

A MÁV szerint szó sincs az állami vagyon elherdálásáról, mert a nagy vasútállomások csak 99 évre kerülnek magánkézbe.

Ha nem állunk elő valamilyen kreatív megoldással, akkor belátható időn belül nem újulnának meg a magyar állomások, pláne nem ilyen nagy számban és egyszerre – jelentette ki Fekete Zoltán, a MÁV ingatlanfenntartási és gazdálkodási főigazgatója a Világgazdaságnak adott nagyinterjúban, amelyet a 444 szemlézett. A valóban terjedelmes beszélgetés középontjában a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium – széles körben felháborodást keltő – terve áll, amely alapján 99 évre magánkézbe adnák a nagy pályaudvarok, vasútállomások vagyonkezelési jogait.

A 444 felidézi, hogy Fekete Zoltán a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alapítványainak vagyonát kezelő Optima Befektetési Zrt. vezetőjeként szerzett országos ismertséget. – Egészen 2022 márciusáig irányította Matolcsy György MNB-elnök több milliárdosra hizlalt alapítványi világát, amely a Matolcsy-féle hírhedt kiszólás szerint „elvesztette közpénz jellegét. – A pályaudvarok fejlesztéséhez azért van szükség külső tőkére, mert az államnak nincs rá pénze, és aki elutasítja ezt a programot, az valójában azt mondja, hogy a mai helyzet maradjon fenn még hosszú évekig, évtizedekig – magyarázta a főgazgató. Szerinte az állami vagyon elherdálásáról beszélő kritikusok nem mondanak igazat, az ingatlanok ugyanis állami tulajdonban maradnak. Butaságnak nevezte a kritikákat, mert „aki ilyet mond, az vagy félreérti, vagy másoknak akarja félremagyarázni” azt, ami a program keretében történik.

Fekete Zoltán a 2025. január 31-én lejáró pályázati határidőt nem tartja rövidnek. Indoklása szerint: – Első körben ugyanis nem részletes, kidolgozott koncepciókat várunk. Inkább olyan ötleteket és felvetéseket, amelyek alapján a közös munka során alakulnak ki a végleges tervek, már az önkormányzatok bevonásával. Ugyanakkor minden állomási területen szorít az idő, mi pedig haladni szeretnénk – mondta. Terveik szerint február végére kiválasztják a partnereket, majd április végére minden kiválasztott vállalkozással szindikátusi megállapodást kötnek. Azt ígérte, hogy a döntésből az önkormányzatokat sem hagyják ki, ahogy mondta: – Nincs értelme olyan fejlesztést végigvinni, amelyet a környék nem fogad el. A helyi közösségek ellenében fejlesztés nem valósulhat meg.

A piac nem úgy húz, mint korábban.