Washington;Egyesült Államok;repülőgép-szerencsétlenség;Donald Trump;

Trump elnök a Nemzeti Imareggelin február 6-án

- Donald Trump: A légiforgalom-irányító rendszer elavultsága vezetett a washingtoni repülőgép-katasztrófához

Nagyon sok hiba történt január 29-én – jelentette ki az amerikai elnök.

Az amerikai elnök szerint a légiforgalom-irányító rendszer elavultsága okozta múlt héten Washington közelében egy utasszállító repülőgép és egy katonai helikopter katasztrofális balesetét.

Donald Trump a csütörtöki Nemzeti Imareggelin úgy fogalmazott, „nagyon sok hiba történt” január 29-én, amikor az American Airlines légitársaság Wichita felől érkező járata 64 emberrel a fedélzetén késő este leszállás közben, mintegy 120 méteres magasságban összeütközött a hadsereg helikopterével, amelyen hárman tartózkodtak. A balesetet senki nem élte túl.

Az amerikai elnök a Capitoliumban tartott hagyományos rendezvényen a légi irányítók által használt számítógépes rendszert tette felelőssé a tragédiáért. Hozzátette,

az Egyesült Államok milliárdokat költött arra, hogy megpróbáljanak felújítani egy „elavult, rozoga rendszert” ahelyett, hogy egy új rendszer kiépítésébe fektették volna a pénzt.

Elmondta, hogy az ő magángépén egy másik, külföldi rendszert használnak landoláskor, mert a pilótája szerint az amerikai rendszer elavult.

„Úgy gondolom, most az fog történni, hogy mindannyian leülünk, és kidolgozunk egy új, nagyszerű számítógépes rendszert a légi irányítás számára” – jelentette ki. Sean Duffy közlekedési miniszter és Elon Musk, a kormányzati hatékonyságért felelős adminisztratív testület (DOGE) vezetője az X-en azt írta, segíteni fognak abban, hogy gyorsan tudják korszerűsíteni az ország légi közlekedésének biztonsági rendszerét.

Trump szerint, ha a légi irányítás korszerűbb rendszert használt volna, riasztók léptek volna működésbe, amikor a gyakorlatozó Black Hawk helikopter elérte azt a magasságot, amelyen az utasszállító haladt.

Ezzel szemben a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) előzőleg azt állította,

a légi irányításhoz érkezett riasztás arról, hogy a két jármű egymás felé közeledik, és akkor még több mint másfél kilométer távolság volt köztük.

A jelentés szerint ekkor arra utasították a helikoptert, hogy haladjon el a repülőgép mögött. A körülmények pontos felderítéséhez még számos vizsgálat folyamatban van.

Csütörtökön az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) munkatársai arról tájékoztatták a szenátust:

elképzelhető, hogy a baleset pillanatában a katonai helikopteren – egyelőre tisztázatlan okokból – ki volt kapcsolva az ADS-B biztonsági berendezés, amely a jármű helymeghatározási adatait hivatott továbbítani a légi irányításnak.

Ezt azonban majd a helikopter roncsának alapos vizsgálata után tudják csak teljes bizonyossággal megerősíteni.

Katonai járműveken engedélyezett ennek a berendezésnek a mellőzése, de mivel a szóban forgó napon a helikopter gyakorlaton vett részt, nem indokolta semmiféle nemzetbiztonsági megfontolás azt, hogy ténylegesen ki legyen kapcsolva – közölte a tájékoztatás után újságírókkal Ted Cruz, a szenátus kereskedelmi bizottságának elnöke.

Jennifer Homendy, az NTSB elnöke elmondta, a helikopteren rögzített hangfelvételekből az derült ki, hogy a pilóta éjjellátó szemüveget viselhetett a baleset idején.

A rossz idő és a korlátozott látási viszonyok akadályozzák a kutatást.