mesterséges intelligencia;digitális műtárgy;számítógépes játékok;

Szauder Dávid médiaművész

Mestersége: az intelligencia

Szauder Dávid multidiszciplináris médiaművész mesterséges intelligencia segítségével teremt meseszerű és szürreális világokat, az MI-vel tervezte meg Geszti Péter legutóbbi, nagyszabású koncertjéhez is a vizuált. Nemrég személyét is érték támadások a MOME modellváltása kapcsán, miután őt nevezték ki a hét, újonnan felállított tudásközpont közül a Digitális környezet és Média Tudásközpont vezetőjévé. Erről is kérdeztük a Berlinben élő művészt, aki kezdetben művészettörténésznek tanult, majd az intermédia szak után a Collegium Hungaricum Berlin számára készített installációi indították el nemzetközi karrierjét.

– Mikor lépett be az életébe a digitális világ?

– Ez nagyon régi történet. Nyolcéves voltam, amikor a ’80-as évek elején a nagyszüleimtől kaptam egy Commodore 64 személyi számítógépet. A barátaimmal játszottunk rajta, de felfedeztem, hogy egy kóddal lehet benne grafikát programozni. Ezen felbuzdulva el is kezdtem a programokat átírni, és egyszer csak rájöttem, hogyha megváltoztatok bizonyos paramétereket, akkor nagyon fura, szürreális képek alakulnak ki a tévében. Innentől kezdve érdekelni kezdett, hol születik meg a kép: a számítógépben, az én fejemben vagy valahol teljesen máshol? Valószínűleg innen ered a technológia és művészet iránti elhivatottságom.

– Mióta ötvözi a számítógépes vizualitást a művészettel?

– Már húsz éve, csak akkor ugye még nem mesterséges intelligenciával, hanem programkóddal írtam vizuális kompozíciókat. Például az emberi és a gépi memóriát állítottam párhuzamba, ebből született a Failed Memories című képsorozatom, amelyben ha egy személynek a felejtés által törlődtek az emlékei, akkor pixelessé vált az arca. Közben kísérleteztem sok mindennel, virtuális és kiterjesztett valósággal, dolgoztam háromdimenziós szoftverekkel, foglalkoztam robotikával és interakció-dizájnnal, és érdekel mindenféle számítógépes szimuláció. Aztán egyszer csak elérkeztem a mesterséges intelligenciához.

– Mi az alkotói módszere?

– Én úgy dolgozom, hogy elkezdek kísérletezni egy technológiával, és akkor nagyjából látom, hogy be tudom-e építeni a gyakorlatomba. 2022-ben az MI-vel kapcsolatban azt éreztem, hogy még nem tart a megfelelő szinten, nem olyan izgalmas, de aztán abban az évben egy ismerősöm posztolt egy képet, amiről tizennyolc év tapasztalat után sem tudtam megállapítani, hogy az mivel készült. Meg is kérdeztem tőle, mire mondta, hogy mesterséges intelligenciával, és akkor elkapott valami furcsa eufória. A képen a pixelek, a színek, a mélységek, a struktúrák egészen másak voltak, mint amit addig tapasztaltam. Akkor éreztem, hogy ezt a technológiát ki kell próbálnom.

Robot

– Hogyan fogott neki az alkotásnak?

– Eleinte abszolút játéknak tekintettem. Nem tudtam eldönteni, hogy képes vagyok-e ezzel a technológiával képeket létrehozni, vagy sem. Aztán az utam során két fontos mérföldkőhöz érkeztem. Az egyik a Washington Post napilap 2022. novemberi címlapjának a megtervezése volt, amikor Donald Trump arcképét rekonstruáltam (alkotását a Creative Review angol szaklap beválogatta a 2022-ben megjelent tíz legjobb borító közé – a szerk.), illetve amikor ugyanebben az évben a Ludwig Múzeum Kisebb világok című kiállítására a feleségemmel, Baktay Anna-Rékával csináltunk egy installációt, melynek belsejébe belekomponáltam mesterséges intelligenciával készült videókat. Ez a két esemény jelentette az áttörést, amikor azt gondoltam, hogy művészként tudatosan elkezdtem használni az MI-t.

A Geszti Sixty Show koncert vizuálja: Geszti Péter mint David Bowie

Legutoljára pedig Geszti Péter nagyszabású, a Puskás Arénában rendezett Geszti Sixty Show koncertjéhez terveztem vizuált. 

Közel nyolc hónapon át dolgoztunk az énekessel szorosan együttműködve, és minden elhangzott számához kialakítottunk egy karakteres világot az MI segítségével. Így született meg a két és fél órás anyag. Az egyik számnál például Geszti híres filmes karakterekké alakul, de előtte még David Bowie-ként nyújtózkodik végig a méretes kijelzőn.

Nincs mit tenni (dehogy nincs!), a világ megőrülni látszik: jönnek a szuverenisták. Vagyis azok, akik tetszetős paravánt akarnak felhúzni a rendszerszintű lopásuk és a szélsőjobboldali (néhol keresztényfasiszta) ideológiáik köré, bebetonozva a konzervatívnak mondott hatalmukat, és leszámolva mindenkivel, akinek ez nem tetszik. Trump, Orbán, Abascal, Weidel, Farage, Kickl: a populizmusuknak áll a zászló világszerte. Az ok bántóan egyszerű: a liberális demokráciák végtelenül lassan (vagy úgy sem) reagálnak a kataklizmatikus krízisekre. Nincs tele kormányplakátokkal Európa, miszerint háborút és illegális migrációt az akar, akinek sublót volt az édesanyja, és vélhetően az óvodai queer-érzékenyítés sem támogatottabb ennél. A floridai bohócelnök újabban megbecstelenítette a józan ész (common sense) fogalmát is, ami ahhoz kellene, hogy különbséget lehessen tenni menekült és illegális migráns, tényszerű transzneműség és (amúgy nem létező) ötletszerű nemváltogatás között. Nem áll jól az emberiség szénája, ha előre akar evolucionálni, nem hátra. De jó hír is akad: van élet a szuverenizmus halála után.