Budapest;BKV;Karácsony Gergely;közösségi közlekedés;kisföldalatti;Rákosrendező;

A flotta egy darabja. 30-40 százalékkal túllépték az eredetileg tervezett 2,1 millió kilométeres futásteljesítményt

A rákosrendezői beruházáshoz ígért állami milliárdok terhére cserélné le a kisföldalatti járműveit a főváros

Hamarosan elérik a biztonsági kockázatot jelentő 60 éves kort. Azonban nem sok idő van az egyezkedésre: májusban lejár a tenderhez szükséges típusengedély.

„A Millenniumi Földalatti Vasút jelenleg közlekedő szerelvényei meghaladták a tervezett élettartamukat, azonban minden szükséges engedéllyel rendelkeznek, így a vonalbezárás veszélye nem fenyeget” 

– válaszolta a Népszavának a BKV. A céget azután kérdeztük erről, hogy lapunknak Karácsony Gergely főpolgármester a múlt héten adott interjújában azt mondta, „a földalattin közlekedő járműveknek hamarosan lejár a közlekedéshatósági engedélye”.

A BKV most leszögezte: a jelenleg futó MILFAV járművek közlekedési hatósági típusengedélye visszavonásig érvényes. Az Építési és Közlekedési Minisztérium Vasúti Hatósági Főosztály Vasúti Jármű engedélyeztetési Osztályának engedélyét pedig csak abban az esetben kell megújítani, ha a jármű valamilyen okból „megváltozna”. Azt ugyanakkor leszögezték: „a járműcseréhez szükséges előzetes típusengedélye viszont valóban lejár 2025. május 20-án.”. A dokumentáció felülvizsgálata után – folytatták – ismételten benyújtható az engedélykérelem a vasúthatósághoz.

Az idő ugyanakkor szorít. Tervezői becslés szerint a közbeszerzési eljárás fél-egy év alatt juthat el a szerződéskötésig, attól számítva másfél-két éven belül legyártható a prototípus, majd újabb két év a sorozatgyártás. Optimista becslés szerint tehát legalább négy-öt év szükséges a járműpark megújításához.

Az új szerelvények tehát legkorábban 2029-2030-ra érkezhetnek meg, feltéve, hogy még az idén kiírják a tendert. Erre azonban kevés az esély, lévén a közbeszerzési eljárás csak akkor indítható el, ha a finanszírozás biztosított. 

Ez pedig egyelőre nincs így. Karácsony Gergely ugyan bízik abban, hogy az Orbán-kormány által a rákosrendezői beruházáshoz – eredetileg az arab befektetőknek - ígért 320 milliárd forintos kötelezettségvállalásából erre is futja majd, de egyelőre még az adásvételi szerződést sem írták alá. Ha ez az út nem járható, marad a hitel, csakhogy ehhez is szükség lesz a kormány engedélyére. Márpedig az Orbán-kabinet még egyetlen egyszer sem járult hozzá a főváros hitelfelvételéhez. Az óra azonban egyre hangosabban ketyeg:

a földalatti járművei hamarosan elérik a biztonsági kockázatot jelentő 60 éves kort.

Az 1896-ban átadott, 11 állomással rendelkező millenniumi földalatti vasút vonalán jelenleg közlekedő szerelvények zömét 1973-ban helyezték forgalomba (kettőt 1986-ban). Az eredetileg tervezett 2,1 millió kilométeres futásteljesítményt a 23 szerelvényből álló flotta már 30-40 százalékkal túllépte. A járművek többsége 50 évnél idősebb. Az elöregedett járművek karbantartása pedig hétszer annyiba kerül, mint az M3-as vonalon futó újragyártott orosz kocsiké, holott azokon is találtak 18 sorozathibát, a padlólemezek pedig rozsdásodnak.

A Ganz által gyártott szerelvényeken már az üzembe helyezést követően megjelentek a konstrukciós eredetű repedések, amelyeket soha nem sikerült teljesen eltüntetni. Ha egy problémás pontot megerősítettek, egy másik helyen repedt meg a szerkezet. 2022-ben az újabb vázszerkezeti problémák jelentkeztek, az akkori vizsgálat szerint 5-10 múlva a kocsikat le kellene cserélni. Az 5 év 2027-ben jár le, ám addigra az új kocsik akkor se készülnek el, ha most megrendelik. A 60 évesnél öregebb járművek üzemeltetése pedig a tanulmány szerint utasbiztonsági kockázatot rejt.

Az új szerelvények beszerzéséhez 2020-2022 között elkészültek az elvi típusengedély dokumentációk. Az alagút nem szabványos méretezése miatt ugyanis csak speciálisan erre a vonalra kifejlesztett és gyártott járművek vásárolhatóak. A BKV klimatizált, felszíni közlekedésre is alkalmas, átjárható, a jelenleginél 4,5 méterrel hosszabb szerelvények beszerzését javasolja. A nagyobb utastérben akár 200 embernél több is elférhet. Ez különösen fontossá válik, ha Rákosrendezőn új negyed épül. Az oda tervezett 10-25 ezer új lakásba beköltöző 25-50 ezer ember 95-160 százalékkal növelheti a jelenlegi napi 58 ezres utasforgalmat.

Az egyedileg a földalatti alagútjába gyártott szerelvények darabja a BKV tavalyi becslése szerint 1,9 milliárd forintba kerül. Ebből kell 22 a jelenlegi vonal kiszolgálására.

A Rákosrendező beépítésével szükségessé váló Kassai térig, majd a Körvasút Marcheggi hídjáig történő 6 új állomás megépítésével járó vonalhosszabbítás miatt azonban további 5 járművet kell rendelni. Az alap 22 darab jármű beszerzése 41,8 milliárd forintba kerül, amelyre rájön még az egyszeri tervezési és engedélyezési költség 1,5 milliárdja és a karbantartáshoz szükséges eszközök 2,1 milliárd forintos díja.

Ez együtt 45,4 milliárd forint. S ebben nincs benne a szintén időszerű pálya, alagút, illetve biztosítóberendezések felújítása, illetve a hosszabbítás. 

(Utoljára 1995-ben történt jelentősebb beavatkozás a vonalon.)

Ha nem jönnek a guruló állami milliárdok

A BKV közben egy másik pályán is elindult, hanem gurulnának az állami milliárdok. A Fővárosi Közgyűlés február végén adott engedélyt a cégnek egy 79,2 milliárd forintos hitel felvételére. A kölcsönt az Európai Beruházási Bank nyújtaná 23 éves futamidőre, az előzetes számítások szerint kamatra ezalatt csaknem ugyanennyit 77,2 milliárd forintot kellene kifizetni. A BKV azonban úgy kalkulál, hogy a pénz egy részét energiahatékonyságot növelő közlekedési beruházásokra költik – például a régi áramzabáló mozgólépcsőket korszerűre cserélik – akkor az üzemeltetési költség csökkenésével visszajön a pénz egy kis része. A kölcsön nagyobbik részét - 45,4 milliárd forintot – azonban az M1-es metróvonalon futó járművek cseréje vinné el.

Erősödik a gyanú, hogy a kórházban hagyott újszülöttek, kisgyerekek többségéről nem is mondtak le a szüleik – mondta lapunknak a TASZ programvezetője. A hivatalok semmilyen információt nem adnak.