Együk a „tökéletes” gyümölcsöt, amíg van!

Publikálás dátuma
2018.06.03 16:14
Illusztráció: pexels.com
A tavasz, nyár eleje az eper szezonja, vegyük, együk, mert finom, egészséges és az alakunknak sem árt.

Az epret nagy földrajzi alkalmazkodóképessége és elterjedése miatt szinte a világ minden országában termesztik. A népszerű bogyós gyümölcsnek mintegy 600 fajtáját tartják számon, és a források alapján már több mint kétezer éve fogyasztja az ember.

Egészséges

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Kutatók szerint a rózsa távoli rokona az egyik legegészségesebb gyümölcs: már nyolc szem elfogyasztásával több C-vitamint juttathatunk a szervezetünkbe, mintha megennénk egy narancsot. Ez az adag feleannyi cukrot tartalmaz, mint egy alma, harmadannyi kalóriát, mint egy banán, és több rost van benne, mint a körtében. Tartalmaz még mangánt, rezet, káliumot és jódot, magas rosttartalma pedig hozzájárul a megfelelő emésztéshez, a székrekedés megelőzéséhez, illetve bizonyos daganatos betegségek rizikójának csökkentéséhez. Kismamáknak is érdemes enni, mert foláttartalma hozzájárul az egészséges magzati fejlődéshez, és csökkenti bizonyos súlyos fejlődési rendellenességek rizikóját. Az eperben található tápanyagok segítenek megőrizni a vérerek rugalmasságát, csökkentik a mikroszkopikus gyulladásokat, megelőzik, hogy a vérerek falán úgynevezett plakkok alakuljanak ki, biztosítják a megfelelő véráramlást.

Az alacsony kalóriatartalmú és szinte teljesen zsírszegény epret azok is bátran fogyaszthatják, akiknek magas a vérnyomása, ráadásul segít is szabályozni azt. Kutatások szerint a rendszeres eperfogyasztás – főleg, ha desszertként, nagyobb étkezések után tálalják fel – a vércukorszintre is jó hatással van: megakadályozza a hirtelen emelkedéseket-csökkenéseket is – olvasható az EgészségKalauzon.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Az eper rendszeres fogyasztása csökkenti a kor előrehaladtával természetes szellemi leépüléssel járó betegségek kockázatát is. Az eperben lévő flavonoidok antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatásúak, és a kutatók szerint segítenek ellensúlyozni a stressz okozta negatív folyamatokat az eperben gazdag étkezés hosszú távon akár 2,5 évvel is megfiatalíthatja az agyat

Meleg napokon remek szomjoltó, laktat, ezáltal fogyókúrázók is fogyaszthatják, vértisztító hatása pedig segít a salakanyagok és a felesleges zsír távozásában. Szépít, méregtelenít, fiatalít, kiváló az emésztési panaszok kezelésére, vesebántalmak esetén, a fájdalmak enyhítésére és a láz csillapítására. Tüdőgyulladás, reuma és pajzsmirigy rendellenességek esetén, a pattanásos bőr kezelésére is jó – írta a HáziPatika.

Finom

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Az illata alapján válasszunk fényes és egységes színű, élénkzöld gallérral és kocsánnyal ellátott példányokat, amelyeket a legjobb, ha gyorsan elfogyasztunk. A hűtőszekrény zöldséges rekeszében legfeljebb két-három napig tárolható. Fogyasztás vegyük ki és hagyjuk egy kis ideig szobahőmérsékleten illatozni. Csak közvetlenül fogyasztás előtt mossuk meg, mert ha vizesen tesszük a hűtőbe, hamar erjedésnek indul. A friss, zamatos földieperből kitűnő levest vagy koktélt készíthetünk: mivel az eperlé önmagában elég sűrű, erős illatú és ízű, célszerű almalével, tiszta vízzel vagy citrusfélékkel hígítani. Főzhetünk belőle lekvárt, öntetet vagy fagylaltot is. Nyersen, cukrozva (ha muszáj) vagy tejszínhabbal sokak kedvence, és gyakran eperhabot is készítenek belőle. Süteményekbe, szörpnek, bólé és bor készítésére is alkalmas. Rosszul viseli a közvetlen magas hőmérsékletet, még lekvárfőzésnél is a lehető legalacsonyabb fokozatot érdemes választani – ajánlja a Mindmegette.

Szerző

Újabb győzelmet aratott a zsír a cukor felett

Publikálás dátuma
2019.03.25 21:05
Illusztráció
Fotó: Pixabay
Egyre biztosabb: nem a zsír, hanem a cukor fogyasztása hizlal, azaz az avokádótól vagy a vajban sült lazactól nem kell tartanunk, de jobb, ha – cukros - müzlivel nem fogyókúrázunk.
A cukor és a zsír mindig szóba kerül, ha a túlsúlyról van szó. A legtöbb új tanulmány szerint azonban a zsír önmagában fogyasztva nem járul hozzá a súlygyarapodáshoz, míg ugyanez a cukorról nem mondható el. Tehát a viszonylag zsíros avokádótól vagy a vajban sült lazactól nem hízunk, de például a cukros müzlivel nem érdemes fogyókúrázni – írta a Szeretlek Magyarország a Business Insider alapján.   
A The Lancet folyóiratban közzétett tanulmányok közelmúltbeli áttekintése érdekében a tudósok 18 országban több mint 135 ezer embert hasonlítottak össze, akik vagy alacsony zsírtartalmú vagy alacsony szénhidráttartalmú étrenden éltek. Kiderült: az alacsony zsírtartalmú étrenden élő emberek nagyobb valószínűséggel halnak meg szívinfarktus és a szívbetegség következtében. Ezzel szemben az alacsony szénhidrátbevitel mindkét betegség rizikóját csökkenti. Az eredmények annyira meggyőzőek voltak, hogy a tanulmány szerzői azt javasolják: 
ideje a globális táplálkozási iránymutatásokat átgondolni.
Egy másik, nyolc éven át tartó és közel 50 000 nőt érintő vizsgálat során a tudósok alacsony zsírtartalmú diétán élőket megvizsgálva azt találták, hogy egyrészt nem igazán fogytak tőle, másrészt azt sem látták, hogy csökkent volna az emlőrák, a vastagbélrák vagy a szívbetegségek kialakulásának kockázata.
A baj az, hogy amikor valaki alacsony zsírtartalmú étrendre vált, sokszor olyan késztermékeket választ, amelyek tele vannak cukorral és szénhidrátokkal, miközben a tanulmányok arra utalnak, hogy ezek erősen kapcsolódnak a súlygyarapodáshoz. Tehát bár az "alacsony zsírtartalmú" termékeket súlycsökkentőkként ajánlják, ezek sokkal nagyobb mértékben vezethetnek hízáshoz, mint egy zsírban gazdag, de kevés finomított szénhidrátot tartalmazó termék.
Témák
zsírcukor

Az életet is meghosszabbíthatja az egészséges bélflóra

Publikálás dátuma
2019.03.23 14:14
Illusztráció
Fotó: AFP/ STEVE GSCHMEISSNER/SCIENCE PHOTO
A bélrendszerünk működése az egész szervezetünkre hat. Egy kanadai kutatás szerint a probiotikumok révén akár tovább is élhetünk.
Legyeken végzett vizsgálatokkal jutottak arra a következtetésre a montreali McGill Egyetem kutatói, hogy a probiotikumok – a bél mikroflórájának jótékony hatással bíró élő mikroorganizmusai – a Triphala elnevezésű, természetes eredetű táplálékkiegészítővel együtt jelentősen meghosszabbíthatják az életet. A tudósok gyümölcslegyeknek adagoltak egy különböző baktériumokból és a Triphala nevű, indiai eredetű gyógynövénykészítményből előállított keveréket, amelynek következtében a legyek élettartama hatvan százalékkal megnőtt, továbbá ellenállóvá váltak több, az öregedéssel kapcsolatos betegséggel szemben - írta a Dívány a Scientific Reportsban megjelent tanulmányról szóló beszámoló alapján.
A probiotikumok drámaian képesek befolyásolni bélrendszerünk mikrokörnyezetének működését, többek közt azt is, miként bontja le szervezetünk az elfogyasztott táplálékot – mondta Satya Prakash, a biomechnika professzora, a tanulmány társszerzője.
A keverékkel kapott legyek 66 napig, azaz átlagban 26 nappal tovább éltek, mint a nem kezelt társaik. Ráadásul kevésbé viselték meg őket az öregedés olyan jelei, mint az inzulinhiány, a gyulladások vagy az oxidatív stressz. A kutatók szerint a megfigyelt jelenségek a bélfal idegsejtjei és az agyunk közötti kétirányú kommunikációra vezethetőek vissza. Az elmúlt években több kutatás is bizonyította, hogy ez a szimbiózis hat az olyan különböző idegrendszeri alapú betegségekre, mint például az agy idegsejtjeit érintő degeneratív megbetegedések (Alzheimer-kór és társai), a krónikus vastagbél-gyulladás (IBS-szindróma), sőt akár a depresszió kialakulására is.
A kutatók szerint a legyek biomechanikai működése 70 százalékban hasonló az emlősökéhez, ezért akár az emberi szervezetre vonatkoztatható következtetéseket is lehet tenni az eredmények alapján. Az emberek esetében természetesen nem szabad ilyen nagyszabású hatásokra számítani, de az eredmények azt mutatják, hogy egy, a Triphalából és különböző probiotikumokból összeállított étrend-kiegészítő segíthet abban, hogy egészségesebbek maradjunk, illetve csökkentheti az öregedés kellemetlenebb tüneteit is.

Mi a Triphala?

A három gyümölcsöt jelentő és abból - az amalaki, bibhitaki és haritaki – álló tradicionális indiai őrleményt a hagyományos hindu orvoslásban használják. 

Az ekcémáért is felelhet a felborult egyensúly

A bélbaktériumok összetételének megváltozása felelős lehet az elhízásért és számos betegséget is okozhat. Korábban egy francia tanulmány igazolta, hogy az ekcéma egyik oka is lehet. A kutatók meglepő összefüggést fedeztek fel az szervezet vírusfelismerő rendszere, a bélbaktériumok összetétele és a bőrallergiák kialakulása között - írta a Life.hu.  A biológusok azt is felfedezték, hogy az emésztőrendszer mikrobiomjának változásával a belek áteresztőbbek is lettek, ezzel egyes bélbaktériumok a lépbe és a nyirokmirigyekbe vándorolva súlyosbították a bőrallergiát.

Mi hat a bélflórára?

Egyre több kutatás igazolja, a megfelelő táplálkozással tehetünk a szervezet egészségéért és a betegségek elkerüléséért. Ez általánosságban és főleg zöldségben, gyümölcsben gazdag, sovány húsokat tartalmazó nátriumszegény étrendet takar, de egyes elméletek szerint nem vagyunk egyformák, így általános recept sincs. A bélbaktériumok egyensúlyát rengeteg további tényező befolyásolja, például a stressz, az, hogy mennyit és hogyan alszunk, mozgunk, de az is, milyen gyógyszereket szedünk. 
Témák
bélflóra
Frissítve: 2019.03.23 14:14