Előfizetés

Oktatási terveiről beszélt az SZFE egyik új vezetője

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.11.25. 11:34

Fotó: Ladjánszki Máté / Népszava
Sára Balázs szeretne bevonni nemzetközi produkciókban tapasztalatot szerzett előadókat a filmgyártás oktatásába.
Rövid interjú jelent meg a Színház- és Filmművészeti Egyetem honlapján Sára Balázzsal, a Filmintézet új vezetőjével.  A képzésről azt mondta, hogy a szakmai alapok ismeretétől fognak indulni, nagy hangsúlyt fektetve az egyéni kreativitás kibontására. 
– Alkotó szakembereket fogunk képezni, akik képesek arra, hogy megfeleljenek a filmgyártás és a médiapiac folyamatosan változó igényeinek. Oda fogunk figyelni a hallgatók vizuális érzékenységére, fantáziájára, nyitottságára, befogadókészségére, és ezeket folyamatosan fejlesztjük az oktatás során

– közölte.

Elmondása szerint Illés György és Koltai Lajos voltak rá a legnagyobb hatással, de Kende Jánostól is sokat tanult, elsőfilmesként pedig Kézdi-Kovács Zsolt volt rá jelentős hatással. Legnagyobb példaképének édesapját, Sára Sándort tartja, akinek öt utolsó filmjében az alkotótársa is volt. A filmgyártás oktatásába szeretne bevonni nemzetközi produkciókban tapasztalatot szerzett előadókat, ezt tartja a legfontosabb feladatnak.
– Közvetlen, gyümölcsöző kapcsolatot kell kialakítani a külföldi filmes cégekkel, workshopokat fogunk velük közösen rendezni. Elengedhetetlen, hogy az egyetemen az angol nyelv oktatását kiterjesszük a filmes szakmai zsargon ismeretére

– állapította meg.

Arra a kérdésre, hogy a jelenlegi oktatókkal hogyan képzeli el az együttműködést, azt felelte, hogy támogatja, hogy a jelenlegi tanárok végig vigyék az osztályaikat. Hozzátette, hogy új szakmai tantárgyak indítását is tervezi a 2021-2022-es tanévben, de ezek még egyeztetés alatt állnak.   Az SZFE hallgatói szeptember elején foglalták el az egyetem épületeit, hogy így tiltakozzanak az intézmény alapítványi modellváltása, illetve az új vezetés ellen. Az oktatók is lassan két hónapja sztrájkolnak. Az épületeket a november 11-i járványügyi szigorítások miatt hagyták el, de a blokádot megfogalmazásuk szerint nem feladták, hanem magukkal vitték. (A hvg.hu nyomán.) 

A koronavírusba halt bele Böröndi Tamás színművész

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.11.25. 10:50
Böröndi Tamás
Fotó: Zih Zsolt / MTI
A Vidám Színpad igazgatója nem küzdött semmilyen alapbetegséggel.
Hétfőn halt meg 65 éves korában Böröndi Tamás színművész, a Vidám Színpad igazgatója. A Blikk értesülései szerint koronavírussal küzdött, az információt a család engedélyével a színház saj­tóreferense, Kristóf Hajnalka megerősítette a lapnak. – Nem küzdött semmilyen alapbetegséggel, makkegészséges és életerős volt, amikor elkapta a fertőzést – mondta Kristóf Hajnalka. Csutka István, a debreceni Csokonai Színház volt igazgatója az ATV Start Plusz című műsorában arról beszélt, hogy kollégája közel három hétig küzdött a betegséggel. A Vidám Színpad azzal tette közzé a tragikus hírt Facebook-oldalán, hogy nevükhöz méltatlan módon, szívükben gyógyíthatatlan fájdalommal adják a rajongók tudtára, hogy „az ország egyik legismertebb mosolygyártója 65 éves korában átadta lelkét az Úrnak”.

Színes rajzvilágok és intenzív vonalak

P. Szabó Dénes
Publikálás dátuma
2020.11.25. 10:30

Fotó: Népszava
Az Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál is hasonlóan járt mint a többi rendezvény, vagyis kénytelen volt a programját az online térbe költöztetni, így a november 25-től 29-ig tartó mustrát az érdeklődők a Toldi Távmoziban tekinthetik meg.
Az idei  Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál felhozatala a nehezítő körülmények ellenére impozáns lett, a versenyszekciók kisfilmjei mellett a szervezők igazi egészestés ínyencségekkel készültek. A nyitófilm a román Anca Damian rendező Marona csodálatos kalandjai című mesefilmje, melyben a címszereplő kóbor kutya idézi fel mozgalmas életét, és azokat az embertársait, akiket időközben megszeretett. A megindító történetet a képi világ is támogatja, melyért részben Brecht Evens, a színpompás illusztrációiról híres belga képregényművész felel, aki szinte állandó mozgásban tartja a rajzokat, beleértve a szereplőket és az őket környező világot is. A péntek esti A kedvenc háborúm című norvég-lett animált dokumentumfilm már az idősebbeket szólítja meg, melyben a Szovjetunióban felnőtt rendező, Ilze Burkovska Jacobsen gyerekkori emlékei elevenednek meg, azaz megtudhatjuk belőle, milyen volt felnőni a hidegháborúban, egész pontosan az 1970-1990 között a Lett Szovjet Szocialista Köztársaságban. A szombat esti japán rajzfilm (anime), Ayumu Watanabe A tenger gyermekei című mozija pedig várhatóan a fesztivál legizgalmasabb alkotása lesz, melynek főhőse Ruka, a tizennégy éves lány, aki furcsa vonzódást érez az apja munkahelyén található tengeri akvárium, valamint két titokzatos fiú iránt, akikről idővel kiderül, hogy az emberek helyett, tengeri tehenek neveltek fel. Az anime képi világa, akárcsak a nyitófilmé, állandó, intenzív mozgásban van, ráadásul izgalmasan ötvözi a hagyományos, kézzel rajzolt és számítógéppel animált, CGI megoldásokat is. Utóbbi tény már csak azért is érdekes, mivel az elmúlt évtizedben az animékben egyre inkább elszaporodtak a gépileg animált részletek, amiket számos rajongó nehezményez, hiszen a japán animációk pont, hogy az érzékeny rajzstílusukért lettek híresek – a változás amúgy az élő legenda Miyazaki Hayao filmjeiben is tetten érhető. Az utóbbi miatt azonban A tenger gyermekei esetében nem kell aggódni, az animációért felelős Studio 4°C ugyanis garancia a képi világ minőségére, hiszen filmjeikben nemcsak érzékenyen és realisztikusan jelenítik meg a történeteket, de olykor kifejezetten pszichedelikus stílusban is. A fesztivál további részében rövidfilmek tekinthetők meg három versenyblokkban, amelyek közül vasárnap az érdeklődők a frissen díjazott alkotásokból nézhetnek meg egy válogatást. Idén huszonnégy rövidfilm került versenybe a legjobb film és tizenöt alkotás a legjobb gyerekfilm díjáért, melyek között szerepelnek négy- és nyolcéveseknek készült etűdök is. Mindemellett vasárnap egy portugál rövidfilm válogatást is láthat a közönség, ami után Zoomon találkozhat a rendezőkkel. És noha az idei mustra virtuálisan zajlik, a leggyorsabb regisztrálók akár két online műhelymunkán is részt vehetnek: a Több mint filmzene című workshopon a zenekomponálás rejtelmeibe leshetnek bele, míg egy másikon az animációk hangzásvilágát ismerhetik meg. Utóbbi a Cseh Centrum közreműködésével valósul meg, a két "óraadó" pedig Lukáš Kunce és Tomáš Dvořák lesz, az Amanita Design nevű független videójáték fejlesztő cég szakemberei. Az Anilogue jövő tavasszal pedig folytatódik: ha a vírus nem szól közbe, a második felvonásra májusában kerül sor, akkor várhatóan az Uránia, az Art+ és a Francia Intézet mozitermeiben lesznek majd a vetítések.