kortárs művészet;népzene;Bartók Béla;néptánc;Kodály Zoltán;népi hagyományok;kortárs tánc;

- Gyökerekből új fa nő - Fiatalok viszik át a népművészetet a kortárs partra

A népművészetről a mai ember leginkább a régmúltra gondol, miközben annak dalai, táncai és motívumai szüntelenül alakítják napjaink kultúráját. A népdalhoz jól passzol az elektronika, a kortárs tánchoz a népi motívumok. Így látja ezt a huszonegy éves Дeva, azaz Takács Dorina énekes-dalszerző és Cserepes Gyula kortárstánc-művész, táncpedagógus, akik mindketten kreatívan ötvözik alkotásaikban a múlt és a jelen áramlatait. Hogyan találtak rá ők a gyökerekre, és nyerhet-e a népművészet általuk új rajongókat a fiatalok köréből?

Lesből tapad a népzene

„Már egészen fiatalon találkoztam a népművészettel: óvodás koromban néptáncolni jártam, az általános iskolában sok népdalt énekeltünk, arról nem beszélve, hogy anyai ágon kötődöm a paraszti kultúrához. A családom fele több generációra visszatekintve faluban élt” – idézi fel a kezdeteket Дeva, aki zenéivel nemcsak a közönségét nyűgözi le. Januárban átvehette a Petőfi-díjat az év női előadója kategóriában és a groningeni Eurosonic Fesztiválon a Music Moves Europe díj egyik győztesének választották.

Eleinte azonban nem volt ilyen egyértelmű, hogy népzenével fog foglalkozni. A középiskolában inkább egy alternatív pop­zenekarban énekelt, miközben az indie pop és rock, majd a house és a techno ragadta meg. Az érettségi után a házi stúdiójában maga kezdett el zenéket gyártani, mikor is a népdalok ismét a hatásuk alá vonták. „Nem tudatosan döntöttem el, hogy népdalokat fogok énekelni. De amikor elkezdtem számokat írni, egyszerre feltörtek belőlem a régi, mélyen gyökerező emlékek.”

A dalszerző úgy érzi, manapság eltávolodtunk a tradicionális magyar népzenétől, ezért muszáj azt közelebb hozni a modern hangzásvilághoz. „Az emberek jó ideje a populáris zene iránt rajonganak, hiszen az könnyen fogyasztható, és tele van ingerekkel, amelyek a zenei elvárásokat gyorsan kielégítik, de csupán egy szinten. Ezzel ellentétben a népzene kevésbé ingergazdag, és elmélyülést igényel” – mondja Дeva, aki szerint a népi dallamok az ősi tudáshoz nyúlnak vissza, amelyben rejtett energia lakozik. És hogy a dalai által fogékonyabbak lesznek-e a fiatalok a régi művészet értékeire? „Egyre több hallgatóm mondja, hogy kutakodni kezdett régi népdalok iránt. Szóval ez létező jelenség” – mondja az előadó, aki az ELTE Bölcsésztudományi Kar Művészetközvetítő és Zenei Intézetében kezdte tanulmányait, zenekultúrát és vallástudományt tanult. E kettő is összeér az alkotásaiban, zenéjét a buddhizmus és a hinduizmus is megihleti.       

Vissza a gyökerekhez

„A néptánc, mint láthatatlan erő, mindig velem van, akár a színpadon állok, akár egy előadáson dolgozom” – mondja Cserepes Gyula, aki eredetileg hivatásos néptáncosnak készült, idővel azonban kortárstánc-művész lett. Az 1986-ban, a vajdasági Óbecsén született előadó családja 1999-ben, a bombázások után költözött a Somogy megyei Marcaliba. Az általános iskolában két év néptáncolás után döntötte el, hogy ebbe az irányba szeretne továbbtanulni. „Két helyre adtam be a felvételit, a balettben erős Pécsi Művészeti Szakközépiskolába, és a néptáncban edzett Fóti Népművészeti Szakközépiskolába, és bár mindkét helyre felvettek, végül az utóbbit választottam” – mondja Cserepes, aki hosszú évekig úgy képzelte, az érettségi után néptáncosnak áll. „Akkoriban azt sem tudtam, hogy létezik kortárs tánc. A kifejezést is csak akkor ismertem meg, amikor az utolsó évben az iskola aulájában véletlenül megláttam az akkor induló Budapest Kortárstánc Főiskola plakátját” – emlékszik vissza a művész, aki kíváncsiságból elment megnézni a nyílt napot, nemsokára pedig felvételizett.

„A főiskolán kitárult előttem egy új világ, ahol a tánc adta kifejezés egész tárházát ismertem meg. Rögtön megértettem, hogy a kortárs táncban nincsenek formai kötöttségek, mint a ba­lettban vagy a néptáncban” – mondja Cserepes. A művész két év után mégis megszakította tanulmányait, mivel késztetést érzett arra, hogy egyből színpadra álljon, ezért először egy szlovén majd két svájci társulathoz szegődött, 2019-ben azonban visszatért a főiskolára, ahol befejezte táncművészi és koreográfusi tanulmányait, hogy aztán a kortárstánc-pedagógus szakot is elvégezze.   

A néptánc motívumai később is hatottak rá, azok lépten-nyomon felbukkannak előadásaiban, az improvizációra épülő Selfy címűben például konkrétan felismerhetők az egyes mozdulatok, lépések. „A legújabb, Fonó-Dó előadásomban pedig még inkább visszanyúlok a gyökerekhez, igaz, ha valaki úgy ül be a nézőtérre, hogy mindenáron egy somogyi kanásztáncot szeretne látni, akkor javaslom neki, hogy más előadást keressen.”

Cserepes Gyula az Atelier 21220: Fragile című táncelőadásában, a MU Színházban

Összhangban a természettel

Cserepes Gyula szerint a néptánc szerves része a kultúrának, még akkor is, ha egyes falvakban már nincsen táncház, se bálterem. „A néptánc az életünkből sosem fog eltűnni. Engem is az érdekel, hogyan él tovább a mindennapokban, a művészetben. Mostanában is régi néptáncos videófelvételeket nézek, hogy tökéletesítsem a mozdulataimat. Tervezem, hogy júniusban bemutatok egy szólóelőadást, amiben a néptáncot használom kiindulópontként, hogy azt fel- és átdolgozva hozzak létre egyedi mozgásanyagot. De nemcsak emiatt lesz különleges, hanem mert hét órán át leszek a színpadon.”

A népi kincshez tanárként még inkább visszatér, mivel a kortárstánc-oktatásban is megihleti a néptánc. „Az órákon gyakoribb is, hogy a múltból egy az egyben átemelek gesztusokat, motívumokat, hiszen ezeken az alkalmakon a technikára esik a hangsúly. A Kárpát-medencei néptáncok gazdag és széles skálájából merítek ihletet, a szatmári verbunktól kezdve a kalotaszegi legényesen át a dunántúli kanásztáncig” – magyarázza Cserepes Gyula.  

„A népzenétől engem mindig elfog a nosztalgia. Amikor hallgatom, olyan világba kerülök, amelyben össz­hangban vagyok a természettel, és megértem a bennem zajló rezgések célját és okát. A városban ezt az érzést sajnos hajlamosak vagyunk elfelejteni, hiszen nap mint nap annyi inger ér minket, hogy elterelnek attól, amiért valójában itt vagyunk – mondja Дeva.

Mostanság egyre erősödik benne a késztetés, hogy még autentikusabb zenét gyártson, a jövőben akár elektronika nélkül is énekelne népdalokat. „Valami újra vágyom, ami lehet a hagyományos népzene, amelyben csak akusztikusan szólalnak meg a hangok és a hangszerek. A barátnőimmel közösen alakított kórussal is összejárunk mostanában, ami azért is hiányzott, mert végre közösségben énekelhetek. Ha elektronikus zenét csinálsz, nagyon sokat vagy egyedül.”

Bartók és Kodály is beszélték a nyelvetA zenei modernitás és hagyomány kapcsolatára izgalmas példa Bartók Béla 1931-ben írt, A parasztzene hatása az újabb műzenére című írása. Bartók szerint a zene történetében a XX. század eleje fordulópontot jelentett, eljött a megújulás ideje. Ehhez a „megújhodáshoz” pedig nagy erőt adott a parasztzene, mely Bartók szerint „formailag a lehető legtökéletesebb és legváltozatosabb”, emellett „mentes minden érzelgősségtől, minden fölösleges cikornyától”, te­­hát egy zenei reneszánszhoz a legalkalmasabb kiindulópont. Hogy egy zeneszerző minél inkább élni tudjon a parasztzene adta hatással, alaposan meg kell ismernie azt, vagyis tanulmányozni és gyűjteni kell a dalokat. Bartók szerint a parasztzene kétféle módon képes hatni a műzenére: először is, ha változtatás nélkül, vagy alig alakítva kísérettel látják el, esetleg elő- és utójáték közé foglalják, másodszor, ha mindez épp fordítva történik. A harmadik megoldás, ha a zeneszerző megtanulta a parasztok zenei nyelvét, és olyan szabadon használja azt, akár egy költő az anyanyelvét. Bartók példának kortársát hozza fel: „A magyar zeneművek közül Kodály műveiben találjuk erre a legszebb példákat. Ne is utaljunk egyébre, mint a »Psalmus Hungaricus«-ra: magyar parasztzene nélkül ilyen kompozíciók nem jöhettek volna létre. (Igaz viszont, hogy Kodály nélkül sem!)”