sorállás;üzemanyagár;benzinkutak;árstop;

- „Félnek a benzinhiánytól, de majd megnyugszanak”

Tízből három-négy autó a határ másik oldaláról érkezik, és nehezen fogadják el, hogy 30 liternél megáll a számláló. Riport.

A töltő jelenleg nem üzemel – ez a felirat fogadta az autósokat az „olcsó”, 480 forintos dízelek töltőpisztolyai felett az M3-as autópályánál, Gyöngyös közelében lévő OMV kúton tegnap. Sima gázolaj már nem volt, de prémium kategóriából ekkor még tankolhattak az autósok.

– Úgy hallottuk, hogy mögöttünk és alattunk is kifogytak már tegnap a Mol kutak a dízelből – adott helyzetjelentés egy másik kutas a térség töltőállomásairól. – A külföldi kamionosok leszívták a tartályokat, mi sem igen hallunk magyar szót, rákaptak a fuvarosok az olcsó magyar dízelre.

Gyöngyös után megálltunk a Kerekharaszti Mol kútnál is, amelyiknek általában kisebb a forgalma, de most több kamiont, egy autóbuszt, és számos ukrán rendszámú autót láttunk itt sorban állni. A híresztelésekkel ellentétben itt volt dízel.

Mivel sebesen terjedt a híre annak, hogy sok helyen gyorsabban fogy a készlet, mint ahogyan azt a kiszállításban átmenetileg egyedül maradt Mol pótolni tudná, egyre több autós állt be a kutakhoz. Emiatt sok helyen ott is jelentős torlódás alakult ki, ahol volt bőven üzemanyag. És persze arra is akadt példa: nem lett volna hiány, ha hirtelen nem akart volna mindenkit egyszerre tankolni. Mindezek miatt voltak olyan kutak, amelyek bezártak, vagy korlátozták 5 és 30 liter között a kiadható mennyiséget.

Volt, ahol a roham miatt eleve nagyobb forgalmat még a benzinturizmus is tovább pörgette: egyre több osztrák jár át például soproni kutakra. Nem csoda: Ausztriában már a 700 forint feletti literárak sem ritkák, míg itthon 480 forint a tarifa az állami ársapka miatt.

– Tízből három-négy autó a határ másik oldaláról érkezik, és nehezen fogadják el, hogy 30 liternél megáll a számláló, mert ez most az elvihető maximális mennyiség – mesélte az egyik magántulajdonban lévő töltőállomás kútkezelője.

A Sopron egyik szélén lévő Shell-kútnál csütörtökön volt, hogy rendőrnek kellett irányítania forgalmat, mert a tankolásra várók közlekedési dugót okoztak. A kocsik kétharmada osztrák rendszámú volt. Itt 25 ezer forintos árhatárt húztak.

A baranyai töltőállomásoknál sort álló autósok többsége nem tartott attól, hogy nem lesz üzemanyag. Attól viszont igen, hogy mi lesz, ha eltörlik az árlimitet.

– Bármi elképzelhető… – ezt felelte Végső Ferenc, amikor Pécs nyugati szélén, a Mol-kútnál csütörtök délelőtt tankolásra váró, középkorú, pécsi férfit arról kérdeztük, mennyire fajulhat el az üzemanyaghelyzet. Az állami cégnél dolgozó Végső Ferenc arra számít, hogy órákat kell majd várni a tankolásra, de azt is el tudja képzelni, hogy az orosz-ukrán háború eszkalálódása miatt bezárnak a benzinkutak. Ám hozzátette: – Ha ez bekövetkezik, akkor már nem a benzinhiány lesz a fő bajunk.

A kérdezett autósok különbözően vélekedtek arról, hogy ezután mire készüljünk tankoláskor.

Azt, hogy az olaj világpiaci árának emelkedése vagy a háború miatt akár be is zárhatnak a kutak, csak páran jósolták.

Az állatorvos mellett asszisztensként dolgozó Walkshöfer Fanny nem tartozott közéjük, a huszonéves pécsi asszony így beszélt:

– A pandémia kezdetén az emberek féltek, hogy nem lesz kenyér, és felvásárolták a lisztet meg az élesztőt, így hiánycikk lett mindkettő. Aztán látták, hogy van elég belőle, megnyugodtak. Most a benzinhiánytól félnek, de majd megnyugszanak. Ugyanakkor sokan félnek a háborútól. Korábban nálunk naponta egy-két állatútlevelet kértek, az elmúlt napokban meg nyolc-tízet. Sokan tartanak tőle, hogy menekülni kell. Szerintem tele van az internet félelemkeltő álhírekkel, én már nem olvasok semmit a közösségi oldalakról, mert elegem van a hülyítésből.

Pécsett, szerda délután 3-tól kezdtek sorok állni a benzinkutaknál. Aznap sehol sem fogyott el az üzemanyag, csütörtök reggelre azonban az egyik népszerű tankolóhelyen, a Shell Siklósi úti kútjánál kifogyott a dízel. Hogy mikor lesz újra, azt nem tudták az ott dolgozók. A Mol, az OMV és a Lukoil kutak bírták, pedig némelyiknél száz méteres volt a kocsisor.

– Nem volna semmi gond, ha a fuvarozók nem cipelnék haza hordószámra a gázolajat – vélte egy Péterként bemutatkozó, 29 éves férfi szentlőrinci MOL-kútnál. – Ők arra készülnek, hogy megszűnik a limitált ár, 800-900 forint lesz a dízel, és spájzolnak. A kormány eltűri, mert a választás előtt mindenkivel jóba akar lenni.

A 19 esztendős Öss Laura Szigetvárról 15 kilométert gurult Szentlőrincre, mert városában ő sem kapott gázolajat a Shell-kútnál.

– A szüleim kértek, hogy jöjjek át ide. Mostantól már ha félig kifogy a tank, megyünk a kúthoz. Attól nem félünk, hogy nem lesz üzemanyag, csak a várakozástól. Ha megszűnik a limitált ár, megszűnik a sorállás is.

Laurának nem kellett volna Szentlőrincre menni, a Mol szigetvári töltőállomásán mindig volt üzemanyag. Igaz, itt a sor kilógott a 6-osra. Ott időzött Vecseráné Kovács Tünde. A szentegáti asszony Szigetvárra jár dolgozni egy gyertyaöntő vállalkozáshoz, mindig a város szélén tankol, egy kicsi magánkútnál, csütörtökön azonban csak öt liter benzint kapott, és dízel nem is volt. Ő ekképp érvelt:

– Ha nem lesz árlimit, vége lesz sorállásnak, de akkor nekünk is végünk lesz, mert a 700-800 forintos benzin nagyon drága lesz. Csak autóval tudok munkába járni, és nem kapok rá térítést.

Beszéltünk az öt liter benzinre „beállt” szigetvári magánkút gazdájával.

– Jelenleg öt, élő megrendelésem van – mondta a fiatal férfi. – De a Mol nem tud szállítani, mert az árlimit miatt az üzemanyag nagykereskedelemben egyedül maradt a hazai piacon, és nem bír a megrendelésekkel.

A Szigetváron tankoló Bubori Mihály nem cifrázta:

– Becsináltak az emberek, azért van ez a sorállás. Nem kéne, lesz benzin.

Feladták a leckét azoknak a kórházi vezetőknek, akik részesedni akarnak a várólisták ledolgozására biztosított többletforrásból: a szakminiszter ugyanis számos nehezen teljesíthető feltételt támaszt a jelentkezőkkel szemben.