Orbán-kormány;újraindítás;Dunaferr;vasmű;

Dunaferr: egymásnak ellentmondóak az információk a vasmű újraindításáról

Ellentmondásos információkat kaptunk a termelését decemberben leállító Dunai Vasmű újraindításáról és a cég kormánnyal tárgyaló vevőjelöltjének pénzügyi kondíciójáról.

Az orosz és ukrán kézben lévő Dunaferr felszámolási eljárása december közepén elindult. Azt, hogy mekkora az adóssága a korábban évi 350-400 milliárd forint árbevételű vasműnek, a felszámolás vagyonbiztosa, Fazekas Attila eddig nem hozta nyilvánosságra. A Dunaferr bedőlése - közvetlenül és közvetve - tízezer család sorsát befolyásolná, ezért a kormány szeretné életben tartani az ötezer embert foglalkoztató céget. Ennek érdekében született meg az év elején az a döntés, hogy fedezik a vasmű dolgozóinak bérét hat hónapon át (ami 16 milliárdos tehervállalást jelent), emellett a kormány tárgyalt több olyan szakmai befektetővel, akik érdeklődtek a Dunaferr iránt. A legesélyesebbnek tűnő vevő, a londoni bejegyzésű, indiai tulajdonosi hátterű Liberty Steel, s ez az óriáscég vállalta, hogy - egyelőre - bérmunkában újraindítja a vasműben a termelést.

A napokban ellentmondásos híreket kaptunk az újraindításról. A vasmű menedzsmentjéhez közel álló informátorunk azt állította, hogy a Liberty kapacitása töredékén működteti a vasmű kohóját és kokszolóját, így nem folyik valós árutermelés. A kokszolót csak melegen tartják, mivel nem tudnak fizetni az üzem beszállítóinak, mondta informátorunk. Ugyanerről tájékoztatta lapunkat Dunaújváros jobbikos polgármestere, Pintér Tamás. A városvezetés tárgyalt több acélipari szakemberrel, s ők azt állítják, hogy a Liberty nem képes új életet lehelni a Dunai Vasműbe, mivel ehhez nincs elegendő pénzügyi potenciálja, s a cég két európai üzeme is csődveszélyben van.

Megkerestük Mészáros Lajost, Dunaújváros körzetének fideszes parlamenti képviselőjét, mivel a politikus lobbizott a vasmű fennmaradásáért, s az ő javaslata nyomán kapta meg a cég a már említett, féléves bértámogatást. Mészáros cáfolta a rossz híreket: őt a vasmű menedzsmentje arról tájékoztatta, hogy a Liberty újraindította a Dunaferr 2-es kohóját, és a termelés a terveknek megfelelően folyik. A politikus úgy tudja, hogy már tervezik a vasmű hengerművének beindítását is.

A történethez tartozik, hogy a Liberty mellett megvenné a vasművet az ukrán tulajdonú cégkomplexum, a Metinvest is. Az Ukrajnát ért orosz katonai támadás miatt a Metinvest szándéka az, hogy megsemmisített és veszélybe került fémmegmunkáló kapacitását külföldre, így Dunaújvárosba telepíti. Az itteni acélgyártás nyersanyagigényét a cég ukrajnai bányáiból maradéktalanul képesek kielégíteni, tudtuk meg egy, a lapunknak névtelenül nyilatkozó szakértőtől, aki szerint a Metinvest nehezményezi, hogy a magyar kormány elkötelezte magát a Liberty mellett, s velük nem tárgyal érdemben a vasmű megvásárlásáról. Az ukrán cégnél úgy látják, hogy a kormány a Liberty preferálásával megsérti a versenyszabályokat, ezért a Metinvest azt fontolgatja, hogy jogorvoslatot kér az ügyben.