vasút;MÁV;vonalbezárás;uniós jogsértések;Közlekedő Tömeg Egyesület;

Uniós jogot sérthet a vasúti mellékvonalak bezárása a Közlekedő Tömeg szerint

A szervezet úgy véli, versenypályázatot kellett volna kiírni a személyszállítás ellátására az érintett viszonylatok tekintetében.

Nem csupán álságos és gyermeteg okokkal magyarázzák, EU-s jogszabályba is ütközik a Magyar Államvasutak (MÁV) és Lázár János mellékvonal-bezárási terve – írja lapunkhoz is eljuttatott közleményében a Közlekedő Tömeg.

A szakmai szervezet szerint eleve gyanús, hogy a bezárásokat a szolgáltatásra szerződött MÁV, és nem a szolgáltatást megrendelő Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) jelentette be. Noha ez nem tűnhet elsőre lényegi különbségnek, azonban Európában a közösségi közlekedés nem az állami cégek által gyakorolt kegy, hanem a lakosság érdekében nyújtott, a lakosság által fizetett adókból fenntartott, felelős állami megrendelő által biztosított közszolgáltatás, amelyet uniós jogszabályok sora szabályoz annak érdekében, hogy a lehető legalacsonyabb költségen a lehető legjobb szolgáltatáshoz jusson az Európai Unió (EU) lakossága. 

A 1370/2007 EU rendelet az állami közlekedési cégek kizárólagos szerződéseinek kifutása mellett új közlekedési közszolgáltatást már csak a szolgáltatók közötti versenypályázatot követően szabad létrehozni. Ettől eltérni csak ideiglenesen és kivételes okokból (például egy baleset miatt) lehet. Azonban pont a MÁV egy korábbi közleménye támasztja alá, hogy az intézkedésnek semmi köze ahhoz a hodászi esethez, amelyben több utas égési sérüléseket szenvedett az egyik szerelvényen a hirtelen kiáramló gőz miatt.

A szervezet álláspontja szerint mellékvonalat bezárni szabályosan nem a MÁV, hanem a közszolgáltatást megrendelő ÉKM tud, a megszűnő vasúti szolgáltatást új, buszos szolgáltatással pedig szabályosan akkor tudná helyettesíteni, ha arra nyílt pályázatot írna ki. Ha pedig már pályázat, akkor miért nem a vasúti mellékvonali szolgáltatást pályáztatják meg, amelyen bárki elindulhat, olyan is, aki nem csak eresztő hűtővizű, negyvenéves Bz-motorvonatokat tud felvonultatni – tette hozzá a Közlekedő Tömeg.

A szervezet éppen ezért felszólítja Lázár Jánost, hogy a MÁV mellékvonal-bezárásait vonja vissza, és a szabályoknak megfelelően a MÁV által kiszolgálni képtelen mellékvonalak üzemeltetésére nyílt versenypályázatot írjon ki.

Emellett panaszt tesz az Európai Bizottság tagállami szabálytalanságokat bejelentő rendszerében – utóbbi akár az EU-s támogatások visszatartását eredményező kötelezettségszegési eljárást is megalapozhat.