Április 20-tól június 15-ig utasszámlálást, igényfelmérést tartanak nyolc vasúti mellékvonalon, mivel „a vasúton egyre súlyosbodó mellékvonali dízel motorvonat hiány, a fennálló aktuális helyzet miatt” intézkedési tervet kért a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) – derült ki egy, az iho.hu-hoz eljutott, a MÁV-Start-ban íródott levélből.
„Miniszter Úr világosan kifejezte számunkra, hogy ő örülne, ha a Volán autóbuszaival ki lehetne váltani pár vonalon a vasúti közlekedést. (Módváltás 2.0)” – idézte a portál.
Bár eszerint az elrendelt utasszámlást a Bz-k hiányával indokolják, az iho.hu megjegyzi, hogy Mohács felé például Desirók is járnak.
Az alábbi vonalakról van szó:
4. sz. vasútvonal (Nyergesújfalu–Komárom),
14. sz. vasútvonal (Pápa–Csorna),
23. sz. vasútvonal (Zalaegerszeg–Rédics) – itt a GYSEV a szolgáltató, és jobbára 5047 sorozatú motorkocsik (Berényik) viszik az utasokat,
35. sz. vasútvonal (Siófok–Kaposvár),
66. sz. vasútvonal (Villány–Mohács),
94. sz. vasútvonal (Sajóecseg–Tornanádaska),
106. sz. vasútvonal (Sáránd–Nagykereki) – itt meg tavaly nyáron volt pályafelújítás,
127. sz. vasútvonal (Gyoma–Szeghalom).
Noha a tavaly augusztusban bezárt tíz mellékvonal ügye nem váltott ki országos ellenállást, azt látni, hogy az ÉKM a választás utánra időzíti a döntést.
A portál megkeresésére a MÁV-Volán-csoportot közölte, „nem nyolc, hanem egyetlen újabb mellékvonal esetében sincs döntés módváltásról vagy bezárásról, ilyen döntés előkészítése nem zajlik a vasúttársaságnál. A levél tartalmát tehát nem tudjuk megerősíteni, annak keletkezési körülményeit, okait vizsgáljuk, az idézett levél szövege így semmiképp sem tekinthető hivatalos MÁV-VOLÁN-álláspontnak. A MÁV-START Zrt. egyébként folyamatosan figyeli a szolgáltatási területén az utasszámok alakulását, a vonatok kihasználtságát, időközönként – beleértve a nagyforgalmú vasútvonalakat is – utasszámlálási illetve piackutatási tevékenységet folytat, ám a megkeresésben foglalt vasútvonalakat érintően nem került kiadásra utasszámlálási feladat vagy azzal kapcsolatos engedélyezés”.
Később az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) is reagált, „Vakvágányra futott a szaklap” című közleményében azt írta, nem tudja, hogy „az elfogott ál- vagy valódi levél” a vasúti mellékvonalak utasszámlálásáról milyen miniszterre hivatkozik, egyet azonban tud, biztosan nem Lázár Jánosra. Az ÉKM közleményében kiemelte, „az építési és közlekedési miniszter egyetlen újabb mellékvonal esetében sem döntött módváltásról vagy bezárásról, ilyen feladat előkészítésére nem utasította a vasúttársaságot, így a cikkben említett 8 mellékvonallal kapcsolatban sem kezdődhetett ilyen munka, illetve célzott utasszámlálás”. „A levél valakinek az írói munkássága részét képezheti: fikció” – szögezte le a tárca.
Lázár János tárcája szerint vakvágány a vasúti mellékvonalak bezárásáról szóló hír, az említett levél pedig fikcióLázár János ugyan csak tesztüzemről beszélt a tíz felfüggesztett mellékvonal kapcsán, ám ma is buszok helyettesítik a vonatokat„Előbb-utóbb vonatpótló sem lesz, felesleges is átcímkézni a járatokat”