A Stadler és a GYSEV Zrt. másfél éves tendereztetési folyamat után, 2024. március 19-én kötött szerződést új intercity villamos motorvonatok szállításáról. Utóbbinak a szerződés aláírásától számítva hat hónapja van a finanszírozás biztosítására és a szerződés életbe léptetésére, és ez a hat hónap szeptember 19-én lejár. Az aláírt szerződés és a külső finanszírozási forrás ellenére azonban a kormányzati jóváhagyás csak nem akart megérkezni az elmúlt hónapokban, így a beszerzés kútba eshet – írja a Telex.
A GYSEV Zrt. 2023. május 8-án indított közbeszerzési eljárást 9+4 darab intercity kivitelű motorvonat beszerzésére. A tenderen a Stadler és a Siemens vett részt, a közel másfél évig tartó folyamat végén a Stadler és a GYSEV Zrt. 2024. március 19-én kötött szállítási szerződést az új intercity villamos motorvonatok szállításáról. A járműveket a Sopron–Budapest, illetve a Szombathely–Budapest vonalon – Magyarország egyik legnagyobb forgalmú, a MÁV és a GYSEV által közösen üzemeltetett vasúti fővonalán – állítanák forgalomba. Az Európai Befektetési Bank (EIB) már nyár előtt jóváhagyta a projekt finanszírozását, és a finanszírozási szerződés aláírására vár.
Ennek feltétele a kormány jóváhagyása, ám a portál azt írja, ez mind a mai napig nem történt meg, és
amennyiben szeptember 19-ig sem következik be, a szerződés kútba esik.
A Telex megkereste a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumot, hogy megtudja, mi az oka a késlekedésnek, a magyar fél el akar-e állni a szerződéstől. A tárca válasza szerint
az érintett motorvonat beszerzés kormány általi jóváhagyása folyamatban van, és a vonatokra szükség lesz.
A GYSEV ic-beszerzése jelenleg az egyetlen olyan azonnal végrehajtható projekt, amelynek köszönhetően új vasúti személyszállító járművek érkezhetnének Magyarországra. Az első jármű három év múlva állna forgalomba.
A MÁV egyébként utoljára 2017-ben írt alá olyan járműbeszerzésre vonatkozó szerződést – az emeletes motorvonatokra –, amely életbe is lépett.
Még nem omlott össze a magyar vasúti közlekedés, de közel vagyunk hozzáLázár János nem kér az önjelölt vagy frusztrált közlekedési szakértőkbőlA MÁV már rég betiltotta a faaljas kitérőket, a Keleti pályaudvarnál mégis ilyen volt a kisiklás idején