fejlesztés;autópálya;hitel;vasút;Szeged;Lázár János;uniós forrás;Botka László;BYD;

- Lázár János jórészt hitelből és uniós forrásból ígért meg mindent Szegeden

A miniszter Botka László polgármesterrel az autópálya-bővítésről, vasútvonalak felújításáról, vasúti terminál kialakításáról, hidak rekonstrukciójáról, bővítéséről, egy új tiszai átkelő megépítéséről, trolibusz- és villamosbeszerzésről is tárgyalt.

Vidéképítő turné szegedi állomása – vezette fel Facebook-oldalán Lázár János építési és közlekedési miniszter pénteki tárgyalását Botka Lászlóval, Szeged polgármesterével, hozzátéve: „Minden lehetséges, ha valaki az együttműködést keresi és nem a különbözőségeket.” A megbeszélését követő sajtótájékoztatón azt mondta, az üzem építése, amely Magyarország legnagyobb autógyára lesz, a várakozásoknál sokkal gyorsabb ütemben halad. – A BYD gyárának megépítésével Szeged Európa harminc legnagyobb ipari centruma közé kerül – jelentette ki a tárcavezető a kínai autógyár 1200-1500 milliárd forint értékű beruházásról, amely szerinte „érdemben hozzá fog járulni a magyar gazdaság fejlődéséhez, és az egész térség számára lehetőséget biztosít”.

Lázár János sorolta is, hogy a gyárban 2025 második felében készülnek el az első járművek, addigra megépülnek az üzem autópálya- és közúti csatlakozásai, elkezdődik a vasúti pálya korszerűsítése, a vasúti terminál kialakítása, folyamatosan bővítik a termeléshez szükséges ivóvíz- és szennyvízkapacitást. A részletekről szólva kifejtett, hogy közvetlen négysávos kapcsolat épül az M43-as autópálya és az üzem között. Négysávossá alakítják az 5-ös főút a város és az autópálya-csomópont közötti részét. A kiviteli tervek elkészültek, a közbeszerzés is lezajlott, az 5,5 milliárd forintos fejlesztés kivitelezője várhatóan a Colas Magyarország Zrt. lesz. Emellett meghosszabbítják és kétszer kétsávosra bővítik 502-es számú főutat, e fejlesztés tervezése jövő év elején zárul le.

A miniszter vasútfejlesztést is ígért az Európai Beruházási Bank 2,2 milliárd eurós hitele terhére, első lépésként a M43-as autópálya várostól távolabbi oldalán vagy Kiskundorozsmán vasúti terminál épül. A kormány arról is döntött, hogy 175 milliárd forintból felújítják a Kiskunfélegyháza és Szeged között vasúti pályát, továbbá soron kívüli megterveztetik a Cegléd és Kiskunfélegyháza között vasúti pálya teljes korszerűsítését. Mivel a kínai autógyárban a tervek szerint tízezren dolgoznak majd Lázár „a kormány részéről nyitott arra, hogy a szegedi trolibusz- és villamosbeszerzések utólag belekerüljenek azok közé a beruházások közé, amelyek az EU által a magyar kötöttpályás közlekedés fejlesztésére szánt 1600 milliárd forintos forrásból valósulhatnak meg”. – A szegedi Belvárosi híd a élettartamának meghosszabbítására 2 milliárd forint azonnali támogatást biztosít a kormány, míg a déli Tisza-híd teljes kiviteli terve a jövő év első negyedévre készül el, sőt tervezik az algyői híd négysávúsítását is.

Botka László a szeged.hu önkormányzati portálnak nyilatkozva „nagyon konstruktívnak” nevezte a Lázár Jánossal folytatott megbeszélését. – Négymilliárd eurós beruházásból, közel tízezer munkahelyet létrehozva, és évi 300 ezer autót gyártva települt ide a legnagyobb villanyautó-gyár. Szeged város önkormányzatának biztosítani kellett a háromszáz hektárnyi területet. Ez lényegében megtörtént, év végéig átadjuk a teljes területet, tizenöt hektár nincs még a BYD-nél. Meg kellett valósítanunk a teljes területen a lőszermentesítést, a régészeti feltárást, ki kellett váltanunk magasfeszültségektől távvezetéket, bővítettük és fejlesztettük az ivóvíz- és a szennyvízhálózatot is – mondta a polgármester, aki eredményként említette meg azt is, hogy a Szegeden zajló beruházásokat nem vonja magához a kormány. Korábban ugyanis a kabinet döntött arról, hogy minden állami beruházást, illetve minden olyan fejlesztést, ami több mint ötven százalékban uniós forrásból valósul meg magához von, Szeged most ez alól kapott mentességet.

Bródy János és Pogány Judit, posztumusz Tompos Kátya és Benedek Miklós is ott van a kitüntetettek között. A címeket a főpolgármester adta át.