egészségügy;OMSZ;mentésirányítás;betegellátás;Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.;

- Nem tud a rendszerleállás alatt elveszett hívásról az Országos Mentőszolgálat

Kedden több órára leállt az OMSZ informatikai rendszere, hosszú ideig megszűnt a biztonságos mentésirányítás, a cég internet alapú belső telefonjai sem működtek.

Nincs tudomása „elveszett hívásról” az Országos Mentőszolgálatnak (OMSZ) – közölte lapunkkal a szervezet kommunikációs igazgatója. Mint arról a kontroll.hu írt, kedden több órára leállt az OMSZ informatikai rendszere, hosszú ideig megszűnt a biztonságos mentésirányítás, a cég internet alapú belső telefonjai sem működtek.

Lapunk úgy értesült, hogy délelőtt 11 óra és délután 16 óra között egyáltalán nem tudták fogadni a hívásokat a mentésirányítók, mert a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) internet hálózata meghibásodott, és az irányítócsoportok számára elérhetetlenné váltak a mentőautók is. Amikor egy beteg felhívta a 112-t, az operátor látta is, hogy melyik megyéből jött a hívás, de azt nem tudta továbbítani.

Az OMSZ lapunknak azt írta: a mentőszolgálat rendszerei hamar átálltak a tartalékra, a rádiós kapcsolattartásra és papír alapú működésre. Azaz a hívásirányítók a tetra-rádión keresztül továbbították a 112-re beérkező hívásokat a megyékben dolgozó munkatársaiknak. Ha működik az mentők informatikai rendszere, akkor az esetről a megyék megkapják az úgynevezett adatlapot is, amelyen a segítségre szoruló pontos paraméterei olvashatók. A keddi leállás alatt ezeket az adatokat csak beolvasni tudták.

- A kritikus infrastruktúrához tartozó szervezeteknek van úgynevezett vészhelyzetekben alkalmazható protokollja – mondta forrásunk. Aki szerint most ugyan jól vizsgáztak a szolgálatban lévők, de az is egyértelművé vált,

hogy fejlesztésre szorul az OMSZ vészhelyzeti infrastruktúrája, azaz a tíz évvel ezelőtt uniós forrásból kialakított informatikai rendszerre.

Az OMSZ lapunk kérdéseire is elismerte, hogy a teljes országos hálózatot érintő meghibásodás történt és az a mentésirányítás informatikai rendszerében komoly fennakadást okozott. Mint írták: a műszaki hibát a szakemberek az esti órákra elhárították, így a normális működés az ország valamennyi mentésirányító központjában helyreállt. Érdeklődésünkre közölték azt is,

„elveszett” hívásról nincs tudomásuk. 

A mentésirányítók a legsürgősebb eseteket prioritásként kezelték, ugyanakkor az alacsonyabb sürgősségi szintű mentőfeladatok, például a kórházak közötti betegszállítások lelassultak. Január 7-én országszerte mintegy 4100 feladatot láttak el, melyből csaknem 2000 súlyos állapotú, azonnali ellátásra szoruló beteg volt. Továbbá arról is tájékoztattak, hogy a meghibásodás okait elemzik, hogy a jövőben hasonló eset ne forduljon elő.

„Az érintett szolgáltató a saját területén lévő szükséges javításokat megkezdte és további egyeztetések vannak folyamatban arról, hogy az eddigi biztonsági fokozatot még tovább lehessen emelni” – írták.

Bár a magyar kormány csupán kisstílű politikai bosszút emleget, a kabinetminiszter elleni szankció eltörlése súlyos diplomáciai kihívást jelenthet az Orbán-kabinetnek.