MÁV;Orbán Viktor;Erasmus;Horizont;Palkovics László;modellváltás;

Palkovics Lászlóban nincs sértettség, és bölcsnek tartja, ha nem Fidesz-káderekkel töltik fel az egyetemi kuratóriumokat

Lázár János és a MÁV vezetése között pedig az egykori technológiai és ipari tárca vezetője szerint kissé felfokozott hangulatban zajlik a mostani csörte.

Nincs sértettség Palkovics Lászlóban amiatt, hogy tavaly szétszedték a minisztériumát, lemondása óta pedig beszélt Orbán Viktor miniszterelnökkel is, elsősorban a hadiiparról és az egyetemekről – többek között ezt fejtegette az egykori technológiai és ipari tárca vezetője a győri Széchenyi István Egyetem alapítványának kuratóriumi elnökeként a Telexnek adott interjújában.

Lemondásával kapcsolatban felidézte, hogy amikor megkapta a miniszteri felkérést 2022 májusában, még egy nagy portfóliójú minisztériumról volt szó, amibe beletartozott az energetika is.

– Az én portfólióm feleződött, és a lemondásom oka is az volt, hogy nem tudtam volna azt a feladatot teljesíteni, amit eredetileg kaptam. Ebben nincs több látnivaló. A folytatásban számomra az iparba való visszatérés volt az egyik út. Mivel azonban maradtak részemről elvarratlan szálak az autóiparban – ahol sok évet töltöttem –, ezért azt az egyetemet választottam, ahol az autóipari mérnökképzés nagyon erős – mondta Palkovics.

Modellváltott egyetemek

Arról is beszélt, hogy szerinte „egy modellváltott egyetem a jelenlegi struktúrában elvileg nem tud rosszul működni, de ha megfordítjuk, úgy is igaz: ha egy modellváltott egyetem jól működik, akkor a többinek is jól kell”. Győrben például most kétmilliárd forinttal tudta támogatni az alapítvány a saját egyeteme kutatás-fejlesztését, amire mondjuk máshol nincs példa, de a Széchenyi megmutatja a modellváltás lényegét és előnyeit – jelentette ki.

– Megelőzöm a kérdését, mert tudom, hogy most az következik, hogy a politika rátelepszik a kuratóriumokra, Fidesz-káderekkel töltik fel a helyeket. Én erre azt tudom mondani, hogy ha bölcs, ilyet semmiképp nem tesz. Mármint a politika

– folytatta Palkovics, hozzátéve, hogy Győrben nagyon színes a kuratórium összetétele, és szerinte egy modellváltott egyetem működését úgy lehet elrontani, ha megpróbáljuk vállalatként működtetni. Az viszont nem megy, mert az egyetem az egyetem.

Arra a felvetésre, hogy a győri kuratóriumban nem kellett nagyítóval keresni a fideszes politikusokat, hiszen a testület tagja volt Szijjártó Péter (aki más miniszterekhez hasonlóan távozott az alapítványból júliusban, maradt azonban Dézsi Csaba András fideszes győri polgármester) Palkovics úgy reagált: nem Magyarország volt az egyetlen, ahol miniszter is tagja lehetett ennek a grémiumnak – azzal a feltétellel, hogy ezt a munkáját el tudja választani attól, amivel egyébként foglalkozik.

– Szerintem rendben van, ha egy egyetem ilyen támogatót kap a kormánytól. Szijjártó Péternek nem is a direkt részvétele, sokkal inkább a lokálpatriotizmusa jelentett sokat

– vélte Palkovics.

Erasmus-ügy, Horizont Európa

Kitért arra is, hogy szerinte az Erasmus csak az egyik probléma, bár tény, hogy direktben érinti a hallgatókat. Az európai kutatásokhoz való hozzáférés megtiltása azonban talán ennél is súlyosabb kérdés.

– A Horizont Európából való kitiltás ugyanis egy egyetem kapcsolatrendszerét teheti tönkre. Adott ország, illetve az Európai Unió között lehet vita, de ennek célcsoportjává tenni az egyetemistákat és a kutatókat, őket büntetni, illetve velük nyomást gyakorolni – ez már nem egyszerű történet – mondta Palkovics, aki szerint a megállapodás nem kérdés, de az ilyen nyomásgyakorlás nem fair.

Lázár János és a MÁV

Azt barokkos túlzásnak nevezte, hogy a minisztersége idején elmaradtak volna a jelentős fejlesztések a MÁV-nál.

– Ha megnézzük az elmúlt tíz-tizenkét év fejlesztéseit, és ezeket összefűzzük, egy vaskosabb kötetre való anyag gyűlik össze csak a 2018–2022 közötti időszakban. Az elmúlt hatvan évben nem indult annyi közlekedési projekt, mint 2010 óta, és ez igaz a vasútra is – fogalmazott Palkovics. Úgy véli,

a mostani csörte Lázár János és a MÁV vezetése között kissé felfokozott hangulatban zajlik.

– Nem kulturált dolog az előző miniszternek az utódja dolgába beleszólni, megfogadtam, hogy nem is teszem. A MÁV átalakítása kétségkívül nagy feladat, de Lázár János az a miniszter, aki tudja kezelni ezt a helyzetet. A személyeskedést kell kivenni a képletből. Mindegyik félnek – mondta Palkovics László.

Az interjú során mindezek mellett Palkovics arról is beszélt, hogy

  • Dézsi Csaba András győri polgármesterrel kifejezetten jó a kapcsolata,

  • Borkai Zsoltot nagyon nem ismeri, de azt hallotta a polgármesteri korszakáról, hogy az egyetemmel normális kapcsolata volt,

  • most írt alá a honvédség egy komoly szerződést az ún. „cirkáló lőszerre”. „Ezek valójában drónok, amelyeket nemzetközi együttműködésben fogunk Várpalotán gyártani. A kinevezésemkor azonban megfogadtam, hogy a katonásdiba addig megyek bele, ameddig értek hozzá. Ez az a pont.”

  • mérnökként jelent meg a politikában, a fékfejlesztéshez sokkal jobban értett. De azóta a politikában is tapasztaltabb lett, akkor sem ijedt meg a feladattól, és a jövőben sem fog. Nehéz válaszolnia arra a kérdésre, lát-e esélyt arra, hogy visszatér majd a kormányba, „a hídon akkor kell átmenni, ha odaér az ember”.