L. Simon László;Magyar Művészeti Akadémia;székfoglaló;

L. Simon László: Álprüdéria, hogy amíg a pornográfia szabadon terjeszthető, addig a múzeumi terekből ki akarják tiltani a művészeti alkotásokat

A Magyar Nemzeti Múzeum menesztett főigazgatója kedden délelőtt a Magyar Művészeti Akadémián tartott székfoglaló beszédet. Repkedtek a kiszólások.

A „nagy érdeklődés miatt” külön teremben követhették a sajtó munkatársai L. Simon László, fideszes kultúrpolitikus „Művészi szabadság és intézményi autonómia” című akadémiai székfoglaló előadását a Magyar Művészeti Akadémián. A beszédes cím a Facebook-on közzétett bejegyzése és előadásán elmondottak szerint jóval a saját tapasztalat megszerzése előtt, még tavasszal fogalmazódott meg a Magyar Nemzeti Múzeum volt főigazgatójában. Az elkülönítés célja a teremben zajló, a Cserhalmi György két évvel ezelőtt zajlott székfoglalójához hasonló esetleges viták négy fal között tartása, és a sajtó képviselőinek várható „provokációinak” megelőzése lehetett. Előbbi úgy tűnt, felesleges aggodalom lehetett, elvégre Rátóti Zoltán, az MMA alelnöke bravó-val értékelte a székfoglalót, utóbbira pedig nem először nem volt módjuk az újságíróknak.

Különleges laudáció

Lezsák Sándor laudációjával kezdődött L. Simon László Magyar Művészeti Akadémiai székfoglalója „Egy laudáció a személyt értékelje, a munkásságát értékelje, ne azt a helyzetet, amibe a laudált személy éppen most belegabalyodott. Íme, az élet nagy dramaturg: A Nemzeti Múzeum kiállítása miatt L. Simon Lászlót följelentették, és visszhangos huzavona után munkáltatója november 6-án azonnali hatállyal menesztette a múzeum éléről. Szelíden vagy indulattal mondják, harsogják, mondom magam is: L. Simon László túltolta a biciklit. De ez az én biciklim is. Egy kétharmados, keresztény-konzervatív kulturális, politikai erőtér biciklije. Ezt fölöslegesen ne tologassa senki, mert erre vár az ügyeletes pökhendi médiafalka és dagonyázik és fröcsköl a mocsárban. De nem térek el a tárgytól, a laudáció védnökség és dicséret.” Lezsák Sándor ezután a laudáció hagyományait követte, és L. Simon László pályaképét ismertette. A laudáció végén Lezsák Sándor visszatért a metaforához: „az ügyeletes biciklit pedig ne tologassuk ide-oda, mert rend a lelke mindennek és veszélyes az út amit közösen be kell járnunk”. Minderre L. Simon László így reagált: „Még jó, hogy kocsival hoztak és nem biciklivel jöttem.”

A székfoglaló előadást lábjegyzetek előzték meg, amelyekben a kultúrpolitikus hangsúlyozta:

  • 1. „nem politikai nagygyűlésen, hanem a művészet szentélyében vagyunk, aki politikai állásfoglalásra vagy közéleti coming outra számít, az csalódni fog, 

  • 2. éppen ezért megígérem, a mai alkalommal egyetlenegyszer sem ejtem ki a kultúráért felelős miniszter nevét.” 

Megköszönte, hogy ilyen sokan eljöttek, és hozzátette, hogy szeretettel gondol azokra az intézményvezető barátaira, akik jelezték, hogy itt lesznek, ám egy váratlan minisztériumi értekezlet miatt le kellett mondaniuk a részvételüket.

L. Simon Lászlónak november 6-án kellett távoznia a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatói posztjáról, miután Csák János kulturális és innovációs miniszter azonnali hatállyal megszüntette munkaviszonyát. A miniszteri döntést megelőzte, hogy Dúró Dóra, a Mi Hazánk képviselője október végén feljelentette a múzeum vezetését Csák Jánosnál, törvényességi felügyeleti eljárást kezdeményezve. A szélsőjobbos pártvezér szerint a Nemzetközi Sajtófotó Kiállítás bemutatásával az intézmény megsértette a „gyermekvédelmi” törvényt, mivel a tárlat LMBTQ+-kisebbség elleni erőszakot, illetve egy fülöp-szigeteki meleg idősotthon lakóit ábrázoló képsorozatot is bemutatott. Bár L. Simon László a miniszteri felhívásra táblát helyeztetett ki arról, hogy tizennyolc éven aluliak nem látogathatják a tárlatot, – mint azt lapunk elsőként megírta - kiskorúak is voltak a kiállításon, hiszen a múzeum nem ellenőrizhette a nézők életkorát, mivel ezzel EU-s rendeletet sértett volna meg.

Az öncenzúra kialakulása

„Az öncenzúránál és a konformizmusnál nincs rosszabb dolog. Napjaink öncenzúrája nálunk a szocializmus öröksége, Nyugaton a neomarxizmus és a woke terméke, a konformizmus pedig a mediatizált, globalista világ logikájának egyenes következménye” – mondta L. Simon. „A politikai hovatartozás szerinti véleményformálás határozza meg, mit gondolunk művészetről, esztétikai minőségről és alkotói szabadságról. Ez szépen lassan az autonóm művészet visszaszorulásához vezet, és ehhez nem kell diktatúrát élni, elég csak egy túlontúl átpolitizált és minden korábbinál polarizáltabb világban létezni, ahol az egyszerű üzenetekkel operáló tömegmédia uniformizáló hatása mindennél erősebb. Ahol az igazodási kényszer belülről fakad és nem a hatalom kényszerít rá. Így alakul ki az öncenzúra” – részletezte.

Amerikában szerinte még az egyetemi oktatók sem mernek felszólalni a nemi és sajátságos faji identitásjegyeket figyelembe vevő pozitív diszkrimináció ellen. De úgy véli, nálunk is így van ez: a legtöbben képtelenek túllépni a politikai sztereotípiákon.

„Hogy mást ne mondjak, a Nemzeti Múzeumi főigazgatóságtól való elbocsátásomnak az utóélete sokkal izgalmasabb, mint maga a tény, hogy felmondott nekem a miniszter. 

Hiszen ott a képlet viszonylag könnyen leírható – ezt nem itt és nem most fogom megtenni – azaz a százas nagyságrendű cikkekből, elemzésekből az válik nyilvánvalóvá, hogy szinte senki nem tudott vagy akart túllépni a maga politikai preferenciáin és érdekein. A konformizmus ugyan biztonságot ad, mint a meleg akol, ám egyben elkényelmesít és leszoktat az önálló gondolkodásról.”

Szó esett Magyarország szuverenitásküzdelméről, és az ezért küzdő politikusok konformizmusa alkotta ördögi körről. Szerinte a művészi szabadság különösen nehéz kérdés azon alkotók esetében, akik az alkotáson túl a politikával is foglalkoznak.

„Kritikus és önkritikus is lehet az ember, de független semmiképpen sem. És ha valamilyen belső autonómiát sikerül megőriznie, akkor megtalálja az elkötelezettség és a szolgalelkűség közötti határvonalat, és azt nem lépi át.”

L. Simon László idézett Romeo Castellucci Magyar Nemzetnek adott interjújából, Illyés Gyulától, Hóman Bálinttól, Szőcs Gézától, Koltai Andrástól, Kassák Lajostól, Böszörményi Nagy Gergelytől és Goethetől. Kitért a globális monokultúrát alakító véleményvezérekre, majd irodalomkritikusi szerepbe bújt: „Az alkotói szabadságba beletartozik, hogy az alkotói tevékenység mellett politizálok.

Legalább annyira szabadságomban áll így gondolkodni és élni, mint másoknak olyan nyíltan politizálni, kormányellenes verseket írni, mint amilyen a Mozgó Világ legutóbbi számában Kiss Judit Ágnes Fekete-piros dal című gyalázatos színvonalú Petőfi átirata. 

Ami ellen nem az a kifogásom, hogy a jelenlegi kormányt szidja – szabadságában áll -, hanem, hogy milyen poétikai eszközökkel teszi ezt.” Miután idézett a versből, folytatta: „Valószínűleg a félreértelmezett szabadságharcuk jegyében azt gondolják a Mozgó Világ szerkesztői, hogy morálisan helyes szidni a jelenlegi kormányt. S ezért megbocsátható, hogy esztétikai és politikai értelemben minősíthetetlen a kormányt szidalmazó alkotás. Pedig erre az egy kompromisszum megkötésére nincsen lehetősége a szerzőnek és a szerkesztőnek. A tartalom politikai üzenetétől és morális dimenzióitól függetlenül is jónak kell lennie a műnek.”

Káros az álprüdéria

Ezután a művészet által tárgyalható és tárgyalandó témáiról és a műalkotás csonkításának tilalmáról beszélt, amit szintén nehéz volt elvonatkoztatni az elmúlt egy-másfél hónap eseményeitől. „Nézzük korunk egyik divatos, szinte mindent felforgató kérdését: a szexuális mássághoz való viszonyt, különösen a homoszexualitás művészi alkotásokban való megjelenítését. Miközben vannak az életnek olyan területei, ahol ezen kérdések megtárgyalásának nyilván nincs rendelt ideje, vagy helye, a művészet ez alól kivételt kell, hogy képezzen.” Majd folytatta: „Egy művet nem szabad megcsonkítani, a közzétételét, a megjelenését sem etikai, sem tartalmi, tematikai alapon nem szabad korlátozni. Legfeljebb szakmai indokok alapján. Ez alól az alkotmányos alapjogok megsértésére tett kísérletek, az uszítás, a közösség elleni izgatás művészeti alkotásba csomagolt formái képeznek kivételt, mindezeket alaposan körüljárja a jog, különösen az emberi jogok európai intézménye. Mindeközben kifejezetten károsnak tartom a korunkban egyre nagyobb felületet kapó, a nyilvánosság korlátozásáért kitekert eszköztárral és retorikával küzdő álprüdériát:

míg a pornográfia szabadon terjeszthető, a pornófilmek szereplőit némi eufemizmussal sztároknak és felnőttszínészeknek nevezik, addig a múzeumok teréből ki akarják tiltani a szexualitás ábrázolását vagy pálcát törnek egy alkotó feje fölött, mert obszcén szavakat használ, vagy képein erotikus pozíciókat ábrázol.”

Kettétört munka

L. Simon kitért az intézmény szerepére is, mondván: Az MMA létének alaptörvénybe foglalása a szellemi függetlenség alkotmányos garanciája, az országgyűlés éppen a szubszidiaritás elvének mentén hozta létre az akadémiát, és ő felelőssége tudatában és emelt fővel szavazta meg az MMA alapítását, majd hozzátette: „Sokan állítják, hogy hazánkban nem érvényesül a szólás- és vélemény, vagy éppen a művészi szabadság. De én ezt nem így látom. És azt is világossá kell tenni, hogy a közelmúltbeli múzeumi főigazgatói leváltásom nem függ össze ezek meglétével vagy hiányával. S ha igazak lennének a sajtóhírek, hogy a művészeti akadémia közgyűlésén a tiszteletbeli elnök pozíciójával kapcsolatos napirendi javaslatom áll az ügy hátterében,

akkor inkább az intézmény, azaz az akadémiai autonómia kérdéskörébe tartozó problémának kellene tekinteni a Nemzeti Múzeum kiváló közösségében végzett, a teljes magyar múzeumi ügyet szolgáló alkotói munkám kettétörését”.

Zárszóként Weöres Sándor A teljesség felé című művéből idézett, majd hozzátette: „Nehéz a magamfajtának ebből a törékeny egyensúlyból megtalálniuk a saját útjukat. Pedig Isten rá a tanúm, és a sok-sok támogatóm, barátom, kritikusom és ellenségem, hogy magam is szorgalmasan próbálkozom. És őszinte legyek, naivitásom és az életösztönöm olyan erős, hogy ezt a fajta próbálkozást sorozatos bukásaim ellenére sem akarom zárni. Annak ellenére sem, hogy azok, akik a sorsomról döntöttek vagy nem értették, vagy nem becsülték a vívódásaimat, vagy nem láttak benne értéket, vagy éppen tartottak tőle, irigyelték a teljességre való törekvésemet. Azt, hogy a Magyar Művészeti Akadémia mindennek ellenére támaszom lehet és védelmet nyújthat ebben a szüntelen keresésében nemcsak engem, hanem a szervezetet, valamint a rólam döntőket is próbára teszi. 

Ám addig is, amíg eldől a sorsom, és magam is végiggondolom, melyik úton menjek tovább, nekünk itt a művészeti akadémia fellegvárában továbbra is a mindenséggel kell mérni magunkat.

A párhuzamos intézményrendszer bástyája

A Magyar Művészeti Akadémiát 1992. január 31-én 22 magyar művész társadalmi szervezetként alakította meg. Megalakulásától elnöke 2011. szeptember 27-én bekövetkezett haláláig Makovecz Imre építész volt, őt Fekete György, majd Vashegyi György követte a poszton. 2023. november 6-tól az elnöki tisztet TuriAttila Kossuth, és Ybl--díjas építész tölti be. Az Országgyűlés 2011. július 11-én fogadta el a törvényt a köztestületként működő Magyar Művészeti Akadémia létrehozásáról. A köztestület dönt a havi életjáradékokról, amelynek összege eléri a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) tagjainak és az MTA doktora címmel rendelkezők havi tiszteletdíját. Az MMA idei költségvetése idén több mint 13 milliárd forint.

2012-ben Bukta Imre képzőművész tiltakozásul Fekete György kirekesztő nyilatkozatai, a Műcsarnok elfoglalása és az elnök diktatórikus vezetési stílusa miatt egy időre kilépett a testületből. A képzőművész 2013-ban levelező, 2017-ben rendes tagként visszatért az MMA-ba. 2015-ben Gulyás Márton (akkor még aktivista, ma a Partizán YouTube-csatorna vezetője) és társai megzavarták a közgyűlést, tiltakozva az ellen, hogy az MMA egy új tervezet szerint megkerülhetetlen lesz a magyar kultúrában szétosztandó forrásokban, mindezt a Nemzeti Kulturális Alap vesztére.