Zugló;Lázár János;kármentesítés;Rákosrendező;Építési és Közlekedési Minisztérium;mini-Dubaj;

2024-03-27 05:50:00

Mini-Dubaj: Lázár János tárcája Zugló segítségét kérte a Rákosrendezőn élők elhelyezésében

A beépítés terveiről legkorábban ősszel egyeztetnének.

Jövő év közepéig aligha állnak fel a toronydaruk Rákosrendezőn. Az Építési és Közlekedési Minisztériumnak (ÉKM) egyelőre csak arra van mandátuma, hogy „mindenféle értelemben” megtisztítsák a területet, beleértve az ott élők és a cégek kiköltöztetését és a terület kármentesítését. Ez volt a fő témája annak a keddi megbeszélésnek, amelyre Csepreghy Nándor, az ÉKM miniszterhelyettese és Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója meghívta Horváth Csaba zuglói polgármestert.

Mint megtudtuk, Lázár János tárcája az egykori vasúti területen élő bérlők elhelyezéséhez kért segítséget az önkormányzattól. Összesen 27 családról van szó, felük jogcím nélkül használja az ingatlant. Az ÉKM és a MÁV állítja,

 Horváth Csaba ígéretet tett arra, hogy lehetőségeik szerint segítik a helyi szociális és bérlakásrendeletben szereplő feltételeket teljesítő lakók elhelyezését, hiszen az önkormányzatnak is szociális érdeke fűződik a helyzet békés rendezéséhez. A végső döntést a képviselő testület hozza meg, de a kerületi lakcím mindenképpen alapfeltétel.

A megbeszélésen az is kiderült, hogy a terület kiürítése után megkezdődik az ott felhalmozódott hulladék és szennyezett föld elhordása, ami összességében 170 ezer köbméterre tehető. Ezzel párhuzamosan elvégzik a terület lehatárolását is, illetve felmérik a vasútüzem területigényét, amely várhatóan több sínpárt jelent majd. Arról egyelőre nem született végső döntés, hogy a síneket lefedik-e. Horváth Csaba a Népszavának azt mondta, a legjobb az lenne, ha a a vasúti pályát a föld alá süllyesztenék, hiszen lakások és irodák építése ma már nem képzelhető el közvetlenül a sínek mellett. A legfontosabb az, hogy a sínek ne vágják ketté a területet. A feladatot a magyar kormány vállalta abban az államközi szerződésben, amelyet a múlt héten írtak alá az Egyesült Arab Emírségekkel.

Ahogy azt a Népszava elsőként megírta a 15 évre szóló kontraktus szinte felbonthatatlan, lévén hiába mondja fel bármelyik fél, a már megkezdett projekteket, az aláírt kötelezettségvállalásokat, megbízásokat, szerződéseket, de még a munkaterveket sem érinti az adott megállapodások lezárásáig. Így egy jelenlegitől eltérő összetételű kormány később hiába döntene úgy, hogy eláll a közös ingatlanfejlesztéstől, az addig indult beruházásokat befejezik. Mindezek fényében még fontosabb, hogy olyan városnegyed épüljön Rákosrendezőn, amely nem csupán turisztikai látványosságként, de a város szerves részeként működik.

Csakhogy egyelőre hivatalosan semmit sem közöltek az arab befektetői tervekről. A keddi megbeszélésen is csupán annyit árult el a tárca képviselője, hogy nagyon sok nyitott kérdés van még, a következő 1-1,5 év pedig a terület megtisztításáról szól. A tárca képviselője ugyanakkor megismételte Lázár János miniszter korábbi ígéretét,

Az első megbeszélésekre várhatóan néhány hónap múlva keríthetnek sort, míg az építkezés legkorábban a jövő év második felében kezdődhet el. Horváth Csaba mindenesetre átadta a 4-es metró meghosszabbításáról eddig készült mintegy ezer oldalas dokumentációt, hangsúlyozva, hogy a vonal folytatása mellett ma már sokkal több érv szól, mint 2011-ben, amikor lefújták a projektet. Azóta felépült a stadion, épülnek a múzeumok a Városligetben és az új kormányzati negyed a Bosnyák tér mögött. A metró továbbépítése a Rákosrendezőn épülő több tízezer lakás és irodaházak kiszolgálásához is elengedhetetlen. Az ÉKM nyitott volt erre, bár azt rögzítették, hogy a projekt megvalósítása javarészt uniós forrásból történhet. Horváth Csaba ezenfelül a földalatti Y alakú hosszabbítását is fontosnak tartja, mivel így Rákosrendező mellett Csáktornya városrészt is elérhetővé tennék. A minisztériumi ígéret szerint minderre a tervek véglegesítésekor visszatérnek.