Fidesz;Facebook;hirdetés;megafon;

Több pénzért hirdet a Facebookon a Megafon és a Fidesz, mint sok európai országban az összes politikai hirdető együttvéve

A lakosságszámhoz viszonyítva hazánkban ment el erre a legnagyobb összeg az EP-választások előtt.

Az Európai Unió 27 tagállamából Németország után Magyarországon költötték el a második legmagasabb összeget a hirdetők úgynevezett „társadalmi kérdésekről, politikáról vagy választásokról” szóló hirdetésekre április 14. és május 13. között – derül ki a Lakmusz összesítéséből.

A Meta hirdetéstárából (Ad Library) lekért adatok alapján azonban

a lakosságszámhoz viszonyítva messze nálunk fordították a legtöbbet ilyen reklámokra.

Az összesítés szerint Magyarországon az említett időszakban 1,96 millió eurót, csaknem 770 millió forintot költöttek politikai hirdetésekre a hirdetők a Meta platformjain. A választási kampány felpörgését mutatja, hogy majdnem annyit szórtak el a most vizsgált 30 napban, mint az azt megelőző 90-ben (január 15. és április 13. között 2,1 millió euró volt a politikai hirdetésekre fordított összeg). A többi országban ezzel szemben az intervallum csökkentésével a költések is visszaestek.

A Lakmusz korábbi vizsgálatában Magyarország lakosságarányosan a harmadik legnagyobb költőnek bizonyult, ezúttal azonban messze kiemelkedett az európai mezőnyből,

míg nálunk 100 ezer lakosra vetítve 20 456 eurót fordítottak a hirdetők politikai reklámra 30 nap alatt, a második helyezett Belgiumban 13 211 eurót.

A portál összesítéséből kiderül az is, hogy a legtöbb pénzért hirdetett Facebook-oldalak toplistáját a Fidesz és a Megafon uralja.

A Fidesz a párt központi oldalát, valamint Szentkirályi Alexandra és Orbán Viktor oldalának tartalmait hirdette a legmagasabb összegből a vizsgált időszakban, valamint rengeteg helyi jelöltjét segítette kisebb-nagyobb összegű hirdetésekkel. Összesen 497 451 eurót, közel 200 millió forintot költött a Meta hirdetéstárának adatai szerint, így

a Fidesz egymaga több pénzért hirdetett, mint 16 uniós tagállamban az összes politikai hirdető együttvéve, a Megafon kiadásai pedig további két ország összesített költéseit múlták felül.

A Megafon hat influenszere került fel a toplistára: Ibolya Csenge, Bohár Dániel, Szarvas Szilveszter, Apáti Bence, Krondy Tamás és Deák Dániel. Rajtuk kívül négy további oldalt (Trombitás Kristóf, A kopasz oszt, Déri Stefi, Kötter Tamás) is hirdetett április 14. és május 13. között a kormánypárti influenszerközpont, ami összességében 618 987 eurót, csaknem 250 millió forintot költött 30 nap alatt.

A Lakmusz megjegyzi, önmagában az, hogy Magyarországon június 9-én az EP-választás mellett önkormányzati választásokat is tartanak, nem indokolja, hogy ennyire kiugróan sok pénz menjen el nálunk politikai reklámokra a Facebookon. Több más tagállamban ugyanis szintén szerveznek országos vagy helyi választásokat az EP-választással egyidejűleg, vagy nem sokkal azelőtt.