Európai Unió;Kína;autóipar;Szijjártó Péter;elektromos autók;büntetővám;

- Szijjártó Péter: A brüsszeli bürokraták arra készülnek, hogy holnap rituálisan legyilkolják az európai gazdaság jövőbeli versenyképességét

Az uniós tagállamok pénteken szavaznak arról a javaslatról, amelynek értelmében büntetővámokat vetnének ki a kínai elektromos autóipari szereplőkre. A tárcavezető ismét leszögezte: Magyarország nemmel fog szavazni.

Káros és veszélyes a kínai elektromos autókra kivetendő büntetővámokról szóló európai uniós javaslat, Magyarország ezért erre határozottan nemmel fog szavazni - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Geszten.

A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető a kihelyezett kormányülésről nyilatkozva arról tájékoztatott, hogy az EU-s tagállamok pénteken szavaznak arról a javaslatról, amelynek értelmében büntetővámokat vetnének ki a kínai elektromos autóipari szereplőkre.

 brüsszeli bürokraták arra készülnek, hogy a holnapi napon rituálisan legyilkolják az európai gazdaság jövőbeli versenyképességét

- fogalmazott. A miniszter szerint bár az Európai Bizottság a kontinens autógyártóinak érdekvédelmével érvel, az ágazat legnagyobb vállalatai, amelyek hazánkban is rendelkeznek gyárakkal, „kézzel-lábbal tiltakoznak” a szerintük is rendkívül káros és veszélyes javaslat ellen.

De miért káros és veszélyes a brüsszeli bürokratáknak ez a javaslata és miért tudja rituálisan legyilkolni az európai versenyképességet? Ugye az európai gazdaság gerincoszlopát az autóipar adja (...) Azonban az európai autóipari vállalatoknak rendkívül szoros az együttműködése a kínai autóipari vállalatokkal - állította. Erre pedig Magyarországot hozta fel a legjobb példának, ahol igen szoros és harmonikus a kapcsolat a nagy német autógyártók és kínai beszállítóik között. – Számos európai autógyártó nagyvállalat stratégiájában a keleti, többségében kínai beszállítókkal való stratégiai szövetség egy alapelem. Illetve a nagy európai autógyártó vállalatok jelentős része Kínát egy nagyon fontos piacnak tekinti, ahova nagyon komoly eladási érdekeik fűzik őket. Ráadásul több európai autógyártó vállalatnak gyára, telephelye is van Kínában - sorolta.

Szijjártó Péter ezért azt mondta, hogy a tervezett EU-s büntetővámok ellentétesek az európai autógyártók érdekeivel, kockázatosak és veszélyesek számukra. – Ezáltal a brüsszeli bürokraták javaslata az egész európai gazdaság szempontjából rendkívül kockázatos és rendkívül veszélyes - közölte. Mint mondta, a célba vett ország minden hasonló esetben válaszintézkedésekkel él.

Ennek előszelét már tapasztalhattuk, mikor is bizonyos élelmiszeripari, mezőgazdasági termékekre jelentettek be vizsgálatokat, szigorításokat a kínai hatóságok. (...) Több száz milliárd eurónyi exportot hoznak össze a nyugat-európai országok évente Kína irányába, és nyilvánvaló, hogy ezen exportteljesítmény egy része veszélybe kerülhet, ha a kínaiak válaszlépésekkel élnek. (...). 

Így minden szempontból rossz, minden szempontból káros, minden szempontból rendkívül veszélyes az Európai Bizottság javaslata a kínai autóipari szereplőkre kivetett vámok tekintetében - vélte. A miniszter közölte, hogy Magyarország ezért határozott nemmel fog szavazni ezen javaslatra. Szavai szerint annál is inkább, mert a héten tárgyalt a legnagyobb német autóipari vállalatok vezetőivel, akik egyhangúlag a tervezet ellen foglaltak állást.

Reméljük, hogy lesz több olyan tagállam is, amely majd racionálisan, észszerűen fog viselkedni, a saját nemzetgazdasági érdekeit fogja figyelembe venni, és nem valami mainstream nyomásnak fog engedni

- mondta.

Szijjártó Péter kifejtette, hogy hazánkban az autóipar 175 ezer munkahelyet tart fenn közvetlenül, közvetve pedig ennek a többszörösét, s az ágazat a teljes magyar ipari teljesítmény körülbelül egyharmadát adja, így rendkívül fontos az európai, és benne a magyar autóipar versenyképességének megőrzése.

Januártól sem szűnnek meg az Ukrajnán keresztüli orosz gázszállítások – vélekedett lapunk megkeresésére Miklós László energiaipari szakértő, az állami MVM, illetve a Mol-hátterű, FGSZ nevű központi gázvezetéküzemeltető egykori vezetőségi tagja.