MÁV;Keleti pályaudvar;síntörés;Vasutasok Szakszervezete;kisiklott vonat;Meleg János;

- A MÁV-tól elvont milliárdok most bosszulják meg magukat: A kisiklások csak a kezdet, jönnek a biztosítórendezés problémák és felsővezeték szakadások

A költséghatékony karbantartások miatt sorra jönnek a súlyos hibák – véli a Vasutasok Szakszervezete, amely szerint az újabb vonatbaleset még mindig csak problémaözön kezdete.

– A kisiklások csupán az első jelek, nem sokára jönnek a biztosítórendezés problémák és felsővezeték szakadások. A MÁV-tól elvont milliárdok most bosszulják meg magukat – így reagált lapunk érdeklődésére Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke a hétfő reggel történt újabb súlyos vasúti műszaki hibára.

Hétfő hajnalban kisiklott egy mozdony a Keleti pályaudvaron. Személyi sérülés nem történt, de az eset így is jókora káoszt okozott a vasúti közlekedésben, 20-30, estenként 30-50 perces késéssekkel közlekedtek egyes vonatok. Rövid időn belül ez a második kisiklás a pályaudvaron, augusztus végén a Budapestre tartó Claudiopolis InterCity ugrott le a sínekről. Akkor sem sérült meg senki, de a műszaki mentés miatt sokáig nem tudott vonatokat indítani és fogadni a főpályaudvar. Az első vizsgálatok szerint akkor a balesetet a váltó egyik csúcssínjét rögzítő csavarok törése okozta. A mostani balesetben maga a csúcssín tört el.

– A síntörést hajszálrepedés és anyagfáradás is okozhatta. A repedést az első baleset után elrendelt ultrahangos ellenőrzéssel ki lehetett volna mutatni, ha elvégzik, az anyagfáradást viszont az sem jelzi előre 

– magyarázta Meleg János, aki szerint a hétfői baleset nem volt törvényszerű, de az elmúlt évek költséghatékony karbantartása miatt egyre több műszaki hibára kell számítani. Mint mondta, a csavar-, a váltó- és síntörések után jöhetnek a biztosítóberendezések meghibásodásai vagy a felsővezeték-szakadások.

De érdemes lenne megvizsgálni a mozdonytüzeket is a szakszervezeti vezető szerint, mert könnyen lehet, hogy néhány mögött egy ezer forintos tétel, az elöregedő üzemanyagtömlők elmaradó cseréje áll. 

Más jellegű, de nem kisebb kockázat a vonatok kalauz nélküli közlekedtetése, amit szintén forráshiánnyal indokolnak. Kalauz híján a mozdonyvezetőnek kell meggyőződnie arról, hogy minden utas felszállt, senkire nem záródnak rá az ajtók, ehhez ki kell szállni a vezetőfülkéből, majd vissza. De mindig akadnak utolsó percben rohanók, ráadásul a ki-beszállás időveszteségével eddig senki nem számolt.

– Több száz milliárdot vontak el az elmúlt években a MÁV-csoporttól, ami erősen korlátozottá tette a fejlesztési és karbantartási munkát. 

A kezdeti szigor, miszerint minden beszerzést látni akartak, sokat enyhült, de attól, hogy a cégcsoport valamennyi beszerzését egy céghez, a MÁV Szolgáltató Központ Zrt.-hez rendelték nagyon lelassította, nehézkessé tette a folyamatokat – mondta Meleg János, aki úgy véli, hogy a MÁV új vezérigazgatója igen jó a kommunikációban és a marketingben, ám a műszaki területen inkább elődje Pafféri Zoltán volt előnyben. Mint mondta, Lázár János közlekedési miniszter eddig maga vívta a MÁV-hoz kapcsolódó kommunikációs csatákat, de ebben most segítőre talált Hegyi Zsolt MÁV-vezérben, aki előbb tesz ki egy Facebook-posztot, mintsem szakszervezeti egyeztetést tartana.

Az utasnak az a fontos, hogy biztonságban és a tervezett időben juthasson el az úticéljába – fogalmazott Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója, aki a közösségi médiában arról írt, hogy éppen ezért döntöttek a Keleti-programról, amelynek keretében jövőre a pályaudvar teljes váltókörzetét felújítják. Jó előre jelezte azt is, hogy ehhez a komplex munkához egy időre ki kell zárnia a forgalomból a pályaudvart. Addig is az eddiginél gyakoribb, alaposabb vizsgálatokkal és szigorú biztonsági intézkedésekkel tesznek annak érdekében, hogy megelőzhetőek legyenek a balesetek.

„A jövőre tervezett Keleti-programról egyelőre semmit se hallottunk, holott a pályaudvar forgalomból való kizárása olyan mértékben érinti a munkavállalókat, hogy erről előre egyeztetni illene az érdekképviseletekkel” 

– fogalmazott Meleg János, aki kételkedik abban, hogy egy rapid ellenőrzéssel megoldódnának az évek óta halmozódó műszaki problémák.

Lázár Jánost közlekedési minisztert nem hatotta meg az újabb baleset, inkább megismételte a korábbi Debrecenben tett bejelentését, miszerint 10 nagy forgalmat bonyolító vasúti pályaudvart fognak újjáépíteni. Külön kitért a debreceni főpályaudvarra, mert a debreceniek számára kiemelt fontosságú a vasúti közlekedés megkönnyítése. A kicsivel nagyobb forgalmat lebonyolító budapesti főpályaudvarokról nem ejtett szót.

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint az újabb kisiklás rávilágít, hogy „mennyire nem maradtak valóban független hivatalos szervek a vasút életében, nincs önálló vasútbiztonsági hatóság sem”. Kiemelte, hogy Lázár János egy személyben vezeti a közlekedési tárcát, és minden korábbi miniszternél operatívabban irányítja magát a MÁV-ot, a több éve nem önálló, tárcán belüli helyettes államtitkársággá degradált, a vasútbiztonságért felelős közlekedési hatóságot, valamint a szintén a minisztérium égisze alá vont Közlekedésbiztonsági Szervezetet. Vitézy szerint a MÁV romló állapotát látva időszerű lenne egy valóban független vasúti hatóság visszaállítása.

38 perces úton 45 percet késni

 – Na, ma reggel is sűrűn csuklik Lázár János – dühöngött hétfő reggel a Keleti pályaudvaron egy idősebb férfi, aki Gyöngyösre indult volna, ám „elpirosodott” a menetrendi kijelző, azaz egyre több járat mellett jelent meg a késést jelző szín. A peronon álldogálók zöme a telefonját böngészte, hátha megtudja, mi történt, a MÁV dolgozói ugyanis csak annyit tudtak mondani: baleset volt. Arról azonban már fogalmuk sem volt, mikorra állhat helyre a rend. A kijelzőn egyre súlyosabb gondokat jelzett: sok járatot töröltek, a MÁV már azzal ügyeskedett, hogy több Intercity és Interrégió járatot átnevezett személyvonattá, s azok ott is megálltak, ahol nem kellett volna.

– Egyszerűen hihetetlen ami itt megy! – dühöngött Edit, aki a kislányát hozta fejlesztőpedagógushoz Gödöllőről, s a hivatalosan 38 perces utat 45 perces késéssel abszolválta a vonat. Szerinte az eltelt háromnegyed évben még nem volt olyan alkalom, hogy ne késett volna a vonatuk. Lassan hozzászokott, hogy ha időre megy, akkor legalább egy járattal korábban kell elindulnia. És szerinte lassan már nem csak a késés, hanem a biztonság miatt kell aggódniuk az embereknek:

– Szerencse, hogy akkor tört el a sín, amikor mozdony ment ott. Mi lett volna ha az utasokkal teli gödöllői vonat alatt pattan el a sín? 

B. Z.

A lap birtokába került szövegben Bábel Balázs azt írja: egy pap esetében felmerült, hogy fizetett bizonyos homoszexuális szolgáltatásokért.