Orbán-kormány;Magyarország;egyetem;törvénymódosítás;EU-s támogatás;visszadobás;modellváltás;

Múlt héten a BME is belépett a modellváltó egyetemek sorába

- 400 milliárd forint elvesztése nem elég, a modellt váltó egyetemekről hozott törvénymódosítás visszadobására készül az Európai Bizottság

Magyarország az év végén végleg elveszíti brüsszeli támogatásai egy részét, miközben az Európai Bizottság arra készül, hogy visszadobja a modellt váltott egyetemekről hozott törvénymódosítást.

Már semmi sem menti meg Magyarországot attól, hogy két hét múlva elveszítsen valamivel több mint egymilliárd eurót (több mint 400 milliárd forintot) a 2021-2027 közötti európai uniós támogatásából. A hatóságok két év alatt sem hajtották végre a Brüsszel által befagyasztott pénzek feloldásához kötött feltételeket, ezért a pénzt végleg kiveszik a magyaroknak címzett borítékból.

Két forrásból is megerősített információink szerint nem járt sikerrel a közérdekű vagyonkezelő alapítványokról hozott törvény novemberi módosítása sem, amelyet az Európai Bizottság (EB) már e hét elején visszadobhat.

Mint annak idején beszámoltunk róla, a tagállamok pénzügyminisztereiből álló EU Tanács 2022. december 15-én határozatot hozott, amelyben felfüggesztette a jelenlegi hétéves költségvetési ciklusban Magyarországnak jutó felzárkóztatási támogatások nagyjából egyharmadát, vagyis 6,3 milliárd eurót. Emellett megtiltotta az európai uniós intézményeknek, hogy támogatást nyújtsanak a közérdekű vagyonkezelő alapítványoknak, illetve az általuk fenntartott jogi személyeknek. Ezzel megfosztotta a 21 modellt váltott egyetemet attól a lehetőségtől, hogy a kifutó szerződéseiket követően részt vehessenek az Erasmus+ oktatási csereprogramban és a Horizont Európa kutatás-fejlesztési programban. A döntést azzal indokolta, hogy a jogállamisági elvek rendszerszintű megsértése nagy mértékben és közvetlenül érinti az uniós költségvetéssel való hatékony és eredményes pénzgazdálkodást, valamint az Unió pénzügyi érdekeinek a védelmét. Magyarul: a közösségi forrásokkal elkövetett magas szintű korrupció nagyrészt büntetlenül marad, ami veszélyezteti az európai támogatások szabályos elköltését.

A tanácsi határozat részletesen felsorolta, hogy Magyarország az eljárás áprilisi elindítása óta milyen lépéseket tett a kockázatok felszámolására, és mely területeken adós további korrekciós intézkedésekkel, köztük jogszabályi változtatásokkal. Ezeket a döntéstől számított két éven belül részben vagy egészben teljesíteni, majd a teljesítésről az Európai Bizottságot hivatalosan értesíteni kell, hogy az ország ne veszítse el a zárolt pénz időarányos részét, ami jelen esetben valamivel több, mint egymilliárd euró. Mivel a magyarországi hatóságok nem tájékoztatták a biztosi testületet a milliárdok feloldását kiváltó módosításokról, és a hó végéig már valószínűleg nem is fogják, borítékolható a végleges pénzvesztés. Az összeg nem a brüsszeli kasszában, hanem a tagállamoknál marad, amelyektől le sem hívják az összeget. Ha jövőre és azután sem történik semmi, akkor a következő évek végén is komoly támogatások fognak eltűnni a Magyarországnak megítélt fejlesztési alapból egészen addig, amíg a 6,3 milliárd eurónak végleg nyoma veszik.

Az uniós előírások végrehajtásáért felelős EB tavaly decemberben, egy évvel a pénz felfüggesztéséről szóló határozatot követően értékelte a helyzetet és megállapította, hogy Magyarország nem hajtott végre számos intézkedést, amellyel orvosolta volna a támogatások befagyasztását kiváltó helyzetet. Fel is sorolta azokat a problémákat, amelyeket elmulasztott megtenni a tanácsi határozat elfogadása óta. Ilyen például, hogy nem bővítették ki az európai uniós forrásokkal elkövetett visszaélések megszüntetésére létrehozott Integritás Hatóság jogosítványait, egyebek között a politikai felső vezetők vagyonnyilatkozatainak ellenőrzésére.

Johannes Hahn korábbi költségvetési biztos Dobrev Klára EP-képviselőnek október végén írt levelében megerősítette, hogy a tavalyi bizottsági értékelés publikálása óta Budapest nem értesítette a brüsszeli testületet egyetlen korrekciós intézkedés teljesítéséről sem, emiatt indokolt a pénzt továbbra is zár alatt tartani. Utódja, Piotr Serafin a Bóka János Európa-ügyi miniszterrel december elején folytatott tárgyalásait követően arról posztolt, hogy a magyar lépések „nem pontosan azok, amelyeket elvártunk”. A tárcavezető szerint viszont Brüsszel nem jogi és technikai, hanem politikai elvárásokat támaszt és folyamatosan újabb igényekkel lép fel a felek közötti egyeztetéseken.

Időközben a kormány eljuttatta az Európai Bizottságnak a közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló törvény novemberben elfogadott módosítását, amelynek – információnk szerint – befejeződött az értékelése. Az EB több okból is elégtelennek tartja a változtatásokat és a hét elején közzéteszi várhatóan kedvezőtlen véleményét, emiatt az érintett egyetemek továbbra sem fognak hozzáférni az EU által finanszírozott programokhoz. Az egyik kifogás, hogy a jogszabály csak a felsőoktatási intézményekre terjed ki, nem valamennyi, az efféle alapítványok által fenntartott intézményre, és hogy a kormány csak azután akarja hatályba léptetni, hogy Brüsszel feloldotta a tiltást.

Ami még menthető

A jogállamisági és demokratikus normák szisztematikus megsértése miatt Magyarország jelenleg nem fér hozzá a számára megítélt 19,2 milliárd euró uniós pénzügyi támogatáshoz. Ebből 9,5 milliárd a járvány utáni helyreállítási alapból és 9,7 milliárd a felzárkóztatási alapból érkezne. Ez utóbbiból 6,3 milliárd a korrupciós kockázatok, 2,6 milliárd az alapvető jogok megsértése miatt befagyasztott pénz, míg a maradék visszatartását technikai okok hátráltatják. Az e hó végén elvesző egymilliárd feletti összegek a feltételek teljesítése esetén még megmenthetők. (H. K. Brüsszel)

Kiemelés:

Bóka János Európa-ügyi miniszter szerint Brüsszel nem jogi és technikai, hanem politikai elvárásokat támaszt és folyamatosan újabb igényekkel lép fel a felek közötti egyeztetéseken.

Mire lenne elég a most elvesző uniós pénz?

Az állami kórházak adóssága 90 milliárd forint volt október végén a Magyar Államkincstár szerint, ha idevesszük az alapítványi fenntartású klinikák tartozását – akkor a kifizetetlen számla 120 milliárd forintra rúghatott. Vagyis ha a kormány 400 milliárdot akarna elkölteni az egészségügyben, akkor az intézmények összes tartozását rendezhetné, a maradék 280 milliárdból akár két ultramodern centrumkórház fellépésére is futná.

A magyar állam jövőre 305 milliárd forintot költ családi pótlékra – arra a szociális ellátásra, amit utoljára a Bajnai-kormány igazított ki az inflációval. Ha a rendelkezésre álló 400 milliárdot a kormány a családi pótlék emelésére fordítaná, akkor minden gyerek havi ellátása a duplájára emelkedne és még maradna száz milliárd forint beteg gyermeket nevelő családok, és, vagy egyszülős családok extra támogatására is. Jövőre a társadalombiztosító a 13. havi nyugdíjra 490 milliárdot költ, a 400 milliárdból majdnem kijöhetne egy 14. havi ellátás. Az átlag alatti nyugdíjak 10 százalékos emelésének költségét egy évre fedezné 400 milliárd forint. Papp Zsolt

Imádságot és böjtöt tartanak a megtisztulásért.