Orbán-kormány;Karácsony Gergely;fővárosi önkormányzat;Rákosrendező; NER;Budapesti Közművek;mini-Dubaj;Stockton Zrt.;Eagle Hills Group;

Mind közelebb van a Karácsony Gergely főpolgármester vezette város ahhoz, hogy megszerezze az értékes fejlesztési területet

Az Orbán-kormány kérés nélkül adott engedélyt a fővárosi önkormányzatnak a rákosrendezői 85 hektár megvásárlásához

Karácsony Gergely garanciát vállalt a főváros nevében a rákosrendezői ingatlanokért fizetendő első két részlet 30 milliárdjának kifizetésére, miután kérés nélkül segítséget kapott a kabinettől.

Soha nem tapasztalt előzékenységgel, kérés nélkül adott hozzájárulást a kormány egy adósságot keletkeztető ügylethez a fővárosi önkormányzatnak. Rákosrendezőn kívül más ügyben ilyenre nem volt példa Karácsony Gergely főpolgármesterré választása óta. A segítőkészség azért is meglepő, mivel az engedélyt a rákosrendezői 85 hektár megvásárlásához adta az Orbán-kabinet, holott eredetileg más vevőnek ígérte oda az ingatlanokat.

Mint emlékezhetünk: Magyarország és az Egyesült Arab Emírségek nemzetközi megállapodást kötöttek arról, hogy a volt vasúti területet az arab fél által kijelölt befektetőnek értékesíti a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV). Ezt emlegették mini-Dubaj beruházásként. Csakhogy az érintett ingatlanokon elővásárlási joggal rendelkező fővárosi cég, a Budapest Közművek (BKM) Zrt. vélhetőleg a kormány számára is meglepő módon jelezte: élni kíván ezzel a lehetőséggel és megveszi az értékesítésre kerülő ingatlanokat. A másik jogosult, a menet közben Habony Árpád és Garancsi István NER-potentátok által felvásárolt Stockton Zrt. ugyan nem mondott le a jogáról, de nem is élt vele a határidőig. Az arab fél által létrehozott Eagle Hills projektcég helyére így a főváros önkormányzati cége, a Budapesti Közművek lépett.

A Nemzetgazdasági Minisztérium sietve leszögezte, hogy a BKM Zrt.-nek a szerződéskötéstől számított 8 napon belül anyavállalati garanciát vagy egyenértékű biztosítékot kell igazolnia az állam felé az első két vételárrészletre, azaz mintegy 30,5 milliárd forintra. A BKM-nek azonban csak tulajdonosa a fővárosi önkormányzat, számviteli törvény szerinti „anyavállalata” nincs. Ráadásul a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvény értelmében csak akkor adhat bármilyen adósságot keletkeztető ügylethez biztosítékot a főváros, ha erre a kormány engedélyt ad. Ez pedig nem sűrűn fordul elő – konkrétan még egyszer sem - mióta Karácsony Gergely a főpolgármester.

A főváros nem is kért az ügylethez hozzájárulást. A városvezetés azon az állásponton volt, hogy ez a szerződéses passzus nem értelmezhető a főváros tulajdonában álló vállalkozás esetében. A kormány azonban március 13-i határozatával kérelem nélkül is megadta az engedélyt.

Karácsony Gergely pedig főpolgármesteri hatáskörében eljárva már el is küldte az MNV-nek az anyavállalati garanciával egyenértékű biztosítékról kért nyilatkozatot.

A hét telekből álló ingatlanegyüttes teljes vételára 59 milliárd forint, ebből az első vételárrészlet 12,7 milliárd. Ezt a BKM saját eredménytartalékából ki tudja fizetni. A második részlet már kérdésesebb, hiszen a hulladékkoncesszió MOHU-nak való átadásért kapott 52 milliárd jó része nem költhető el erre. A második vételár részből jelenleg még 8,5 milliárd hiányzik. Ezt a perben visszakövetelt szolidaritási hozzájárulásból, vagy a terület szakaszos beépítéséből – a befektetők által a használati jogokért kifizetett összegekből – fizetné ki a főváros.

„Ez a jövő kérdése, hiszen a második vételárrész kifizetésének nagyon sok feltétele van” 

– hűti a kedélyeket Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója. A feltételek közé tartozik többek között a vasúti üzem által továbbra is használt területek lehatárolása, a bérlők és tulajdonosok által indított perek lezárása, továbbá a projekt megvalósításához szükséges építési, légi, értékesítési és adózási jogszabályok módosítása, mégpedig a vevő kérése szerint. A főváros egyelőre nem állította össze a kért jogszabály-módosítások listáját, erre hat hónapja van. A listát várhatóan a júniusban tárgyalja a Fővárosi Közgyűlés. Azt viszont jó előre közölték, hogy a szolidaritási hozzájárulásra vonatkozó paragrafusok benne lesznek a csomagban. Nagy kérdés, hogy dűlőre jutnak-e a kormánnyal, amely a Budapesttel meglehetősen ellenséges Lázár János által vezetett Építési és Közlekedési Minisztériumra bízta a tárgyalásokat. A tárcavezető mindjárt az elején közölte, hogy csak az adásvételi szerződés megkötése és a tulajdonjog bejegyezése után ülnek le a fővárossal egyezkedni.

„Az adásvételi szerződést nem kell újra megkötni, hiszen a BKM az elővásárlási jog gyakorlójaként egyszerűen az eredeti vevő, az Eagle Hills helyébe lép. Ugyanazok a szerződéses feltételek vonatkoznak a BKM-re, mint az Eagle Hills-re. A tulajdonjog bejegyzése és a birtokba adás az első vételár-részlet megérkezése után megtörténik a szerződés eléggé nagyvonalú feltételrendszere szerint. A BKM még nem utalta el a pénzt, de a határidő lejárta előtt megteszi”

– válaszolta a Népszava kérdésére Kiss Ambrus, aki azt is elmondta, hogy eddig egyetlen technikai jellegű egyeztetésre sikerült sort keríteni, de azt sem az ÉKM, hanem az MNV képviselőivel.

„A gép forog, az alkotó pihen” – kommentálta lapunknak Bőhm Kornél kríziskommunikációs szakértő, hogy Orbán Viktor és a Fidesz politikusai a nagy indulatokat kiváltó poloskás beszéd után magyarázkodásba kezdtek.