Soha nem tapasztalt előzékenységgel, kérés nélkül adott hozzájárulást a kormány egy adósságot keletkeztető ügylethez a fővárosi önkormányzatnak. Rákosrendezőn kívül más ügyben ilyenre nem volt példa Karácsony Gergely főpolgármesterré választása óta. A segítőkészség azért is meglepő, mivel az engedélyt a rákosrendezői 85 hektár megvásárlásához adta az Orbán-kabinet, holott eredetileg más vevőnek ígérte oda az ingatlanokat.
Mint emlékezhetünk: Magyarország és az Egyesült Arab Emírségek nemzetközi megállapodást kötöttek arról, hogy a volt vasúti területet az arab fél által kijelölt befektetőnek értékesíti a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV). Ezt emlegették mini-Dubaj beruházásként. Csakhogy az érintett ingatlanokon elővásárlási joggal rendelkező fővárosi cég, a Budapest Közművek (BKM) Zrt. vélhetőleg a kormány számára is meglepő módon jelezte: élni kíván ezzel a lehetőséggel és megveszi az értékesítésre kerülő ingatlanokat. A másik jogosult, a menet közben Habony Árpád és Garancsi István NER-potentátok által felvásárolt Stockton Zrt. ugyan nem mondott le a jogáról, de nem is élt vele a határidőig. Az arab fél által létrehozott Eagle Hills projektcég helyére így a főváros önkormányzati cége, a Budapesti Közművek lépett.
Zöld jelzést kapott a fővárosi önkormányzat a Rákosrendező-projektre, az igazi játszma csak most kezdődikA Nemzetgazdasági Minisztérium sietve leszögezte, hogy a BKM Zrt.-nek a szerződéskötéstől számított 8 napon belül anyavállalati garanciát vagy egyenértékű biztosítékot kell igazolnia az állam felé az első két vételárrészletre, azaz mintegy 30,5 milliárd forintra. A BKM-nek azonban csak tulajdonosa a fővárosi önkormányzat, számviteli törvény szerinti „anyavállalata” nincs. Ráadásul a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvény értelmében csak akkor adhat bármilyen adósságot keletkeztető ügylethez biztosítékot a főváros, ha erre a kormány engedélyt ad. Ez pedig nem sűrűn fordul elő – konkrétan még egyszer sem - mióta Karácsony Gergely a főpolgármester.
A főváros nem is kért az ügylethez hozzájárulást. A városvezetés azon az állásponton volt, hogy ez a szerződéses passzus nem értelmezhető a főváros tulajdonában álló vállalkozás esetében. A kormány azonban március 13-i határozatával kérelem nélkül is megadta az engedélyt.
Karácsony Gergely pedig főpolgármesteri hatáskörében eljárva már el is küldte az MNV-nek az anyavállalati garanciával egyenértékű biztosítékról kért nyilatkozatot.
A hét telekből álló ingatlanegyüttes teljes vételára 59 milliárd forint, ebből az első vételárrészlet 12,7 milliárd. Ezt a BKM saját eredménytartalékából ki tudja fizetni. A második részlet már kérdésesebb, hiszen a hulladékkoncesszió MOHU-nak való átadásért kapott 52 milliárd jó része nem költhető el erre. A második vételár részből jelenleg még 8,5 milliárd hiányzik. Ezt a perben visszakövetelt szolidaritási hozzájárulásból, vagy a terület szakaszos beépítéséből – a befektetők által a használati jogokért kifizetett összegekből – fizetné ki a főváros.
„Ez a jövő kérdése, hiszen a második vételárrész kifizetésének nagyon sok feltétele van”
– hűti a kedélyeket Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója. A feltételek közé tartozik többek között a vasúti üzem által továbbra is használt területek lehatárolása, a bérlők és tulajdonosok által indított perek lezárása, továbbá a projekt megvalósításához szükséges építési, légi, értékesítési és adózási jogszabályok módosítása, mégpedig a vevő kérése szerint. A főváros egyelőre nem állította össze a kért jogszabály-módosítások listáját, erre hat hónapja van. A listát várhatóan a júniusban tárgyalja a Fővárosi Közgyűlés. Azt viszont jó előre közölték, hogy a szolidaritási hozzájárulásra vonatkozó paragrafusok benne lesznek a csomagban. Nagy kérdés, hogy dűlőre jutnak-e a kormánnyal, amely a Budapesttel meglehetősen ellenséges Lázár János által vezetett Építési és Közlekedési Minisztériumra bízta a tárgyalásokat. A tárcavezető mindjárt az elején közölte, hogy csak az adásvételi szerződés megkötése és a tulajdonjog bejegyezése után ülnek le a fővárossal egyezkedni.
„Az adásvételi szerződést nem kell újra megkötni, hiszen a BKM az elővásárlási jog gyakorlójaként egyszerűen az eredeti vevő, az Eagle Hills helyébe lép. Ugyanazok a szerződéses feltételek vonatkoznak a BKM-re, mint az Eagle Hills-re. A tulajdonjog bejegyzése és a birtokba adás az első vételár-részlet megérkezése után megtörténik a szerződés eléggé nagyvonalú feltételrendszere szerint. A BKM még nem utalta el a pénzt, de a határidő lejárta előtt megteszi”
– válaszolta a Népszava kérdésére Kiss Ambrus, aki azt is elmondta, hogy eddig egyetlen technikai jellegű egyeztetésre sikerült sort keríteni, de azt sem az ÉKM, hanem az MNV képviselőivel.
A rákosrendezői beruházáshoz ígért állami milliárdok terhére cserélné le a kisföldalatti járműveit a fővárosRákosrendező: Budapest a szennyező fizet elv alapján az állammal fizettetné meg kármentesítés és részben a hulladékszállítás költségét